Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24

Discussie: PWM-servoschakeling

  1. #1

    Standaard PWM-servoschakeling

    Sorry dat ik jullie hiermee lastig val, dit heeft niets met amps of muziek te maken. Ik erken mijn schuld in het vervuilen van dit forum... Maar ik had een korte vraag voor de mensen die iets van servo's kennen, en deze keer is google mijn vriend niet.
    Voor een (gequoteerde) studieopdracht moet ik een PWM-schakeling maken om een servo aan te sturen, maar alles is zelfstudie, eigenlijk zonder cursus erbij, dus moet ik alles zelf uit zien te vissen. En dat valt niet altijd mee.

    Ik genereer een (geïnverteerd) PWM-signaal met een PIC-microcontroller, maar die mag niet rechtstreeks aan de servo hangen, daar moet een buffer tussen.
    We kregen enkel beschikking over een darlington-ic (ULN2003A) en daar moeten we het mee doen, maar ik vraag me af, is deze schakeling correct? De weerstandswaarde R1 is een (berekende) gok, ik zou niet echt weten wat daar moet. Alle andere weerstanden zitten reeds in het IC.

    Servo is een goedkope Towerpro MG995, pulsfrequentie 50 Hz, pulslengte tussen de 1 en 2 ms. De voeding van de servo is 5V. De darlington inverteert, dus ik stuur zelf het geïnverteerde signaal uit de microcontroller naar de darlington. De microcontroller geeft een amplitude van 3,3V

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Die twee torren, stellen die een darlington uit je IC voor?

    Zijn de weerstanden die erom heen staan dan ook geintegreerd?

    De weerstand R is makkelijk te berekenen. Als je weet wat de poort mag leveren kun je de maximale stroom berekenen uit de uitgangsspanning van de poort min de 2x b-e overgang in de darlington. In dit geval 1.4V dus. Zou betekenen dat je puls over de weerstand 3.3-1.4= 1.9V is. Weet je de maximaal afneembare stroom van de controller kun je de weerstand nauwkeurig uitrekenen.

    Je mist een blusdiode over de laatste tor. Deze heeft bescherming nodig voor de tegen EMK.

    De 100 Ohmweerstand //diode zal waarschijnlijk vervagen moeten worden door je servomotor?

    Als het een opdracht voor een studie is zou ik het belangrijker vinden hoe je aan je antwoord gekomen ben dan dat je de juiste uitkomst hebt.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3

    Standaard

    Dank voor de uitleg. De torren stellen de darlington uit het IC voor, alle weerstanden er rond zijn geïntegreerd, behalve die 100 Ohm die parallel staat met de diode.
    Ik ben nog niet helemaal mee merk ik. Die 1,9V, gaat dat over de spanning over de ingangsweerstand? Die weerstand is vast, ik kan er wel extra weerstanden voor schakelen, maar 2,7 kohm lijkt me al voldoende (de controller kan maximaal 10 mA leveren)?


    Het gaat eerder over waar ik de signaalingang van de servo moet aansluiten. De servo moet de pulsen zien tussen de signaalingang en de massa (3- tot 6V-pulsen zijn goed). Verder heeft de servo nog een 5V-ingang voor de motorvoeding. Die hang ik gewoon aan een 5V-adapter.
    Maar hoe moet ik de servo dan 'in de plaats' hangen van die 100 ohm?

    Die blusdiode is er inderdaad, had ik over gekeken.

    Wat je daar zegt over dat de weg belangrijker is dan het antwoord is zeker waar, maar zonder veel ondersteuning of cursussen is dat makkelijker gezegd dan gedaan...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    Die 1,9V, gaat dat over de spanning over de ingangsweerstand?
    Zeker, de darlington gaat pas stroom trekken als de twee B-E overgangen van 0.7V elk zijn overwonnen. Dus de controller moet eerst 1.4V leveren voor er ook maar iets gaat gebeuren. De stuurstroom is dus (3.3-1.4)/R. Vanuit de controller gezien is de minimale weerstand bij een stroom van 10mA 1.9/0.01= 190 Ohm en geen 2k7.

    Maar......een darlington heeft een zeer hoge stroomversterking van zeg maar even 10000 maal. In geval van de 2k7 is de basisstroom dan 1.9/2700= 7mA en ruim voldoende om de uitgang vol uit te sturen. Bij een versterking van 10000 zou dat een collectorstroom van 70A kunnen verzorgen dus de geintegreerde 2k7 werkt zeker goed. Als ik jouw examinator zou zijn zou ik alleen willen weten hoe je aan de antwoorden gekomen ben. Het is beter te begrijpen waarom iets is zoals het is dan de juiste cijfers aan te leveren.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    De servo moet de pulsen zien tussen de signaalingang en de massa (3- tot 6V-pulsen zijn goed).
    Ik begin het nu langzaam te snappen. Je hebt waarschijnlijk een servo met alle schakelelektronica er in en heb je alleen een PWM signaal nodig. Nu snap ik ook de funtie van de 100 Ohm weerstand. Als je weet wat de ingangsimpedantie van de servo is kun je de 100 Ohm waarschijnlijk wel wat groter kiezen. De nelasting voor de ULN2003 is dan niet onnodig hoog.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    Die blusdiode is er inderdaad, had ik over gekeken.
    De blusdiode welke geintegreerd is kan die funtie niet aan he! Je zal een snelle shotky moeten nemen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ik begin het nu langzaam te snappen. Je hebt waarschijnlijk een servo met alle schakelelektronica er in en heb je alleen een PWM signaal nodig. Nu snap ik ook de funtie van de 100 Ohm weerstand. Als je weet wat de ingangsimpedantie van de servo is kun je de 100 Ohm waarschijnlijk wel wat groter kiezen. De nelasting voor de ULN2003 is dan niet onnodig hoog.

    De blusdiode welke geintegreerd is kan die funtie niet aan he! Je zal een snelle shotky moeten nemen.
    Oke, check. Het is inderdaad een servo met alle elektronica in (sorry als dat niet duidelijk was). De ingangsweerstand weet ik niet, maar ik zal er maar vanuitgaan dat hij niet zo hoog is, vermits ik de microcontroller, die toch 10mA kan leveren, er niet rechtstreeks aan mocht hangen. Ik zal wat experimenteren met waardes tussen de 500 en 100 ohm.
    Je hebt me trouwens net de betekenis en het nut van een Schottky-diode bijgebracht

    Bedankt voor de hulp (alweer)!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Die ULN heb je eigenlijk alleen maar nodig om het signaal te inverteren. De belasting van die servo's is te verwaarlozen. Je kan de Servo eigenlijk ook rechtstreeks aan de PIC output hangen. Maar omdat je een geïnverteerd signaal eraan hangt moet je hem omgooien.
    Gewoon een 1K-10K weerstand op R1 gooien . Dan klapt ie lekker op en neer. Die ULN verzadigd al bij rond de 2.5V

    Normaliter zou ik een BC547 gebruiken of de PIC (als ie dat kan) in non-inverted mode zetten.

    Of Omgekeerd redeneren. Van lage stand naar hoge stand (=lees hoek) heb je een korte of langere puls nodig. Als het signaal geïnverteerd is, dan ga je dus van Hoge hoek naar laag. bij een korte puls naar langere puls. Dan heb je die ULN niet eens nodig.
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 16 maart 2013 om 08:28
    Nico


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Dan heb je die ULN niet eens nodig.

    Nico, die ULN is een "part of the deal"


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    ......maar die mag niet rechtstreeks aan de servo hangen, daar moet een buffer tussen.
    We kregen enkel beschikking over een darlington-ic (ULN2003A) en ......
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Dan gewoon een 1K-10K weerstand erin hangen.
    Nico


  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Dan gewoon een 1K-10K weerstand erin hangen.
    Ben ik nou gek of.......

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    maar die mag niet rechtstreeks aan de servo hangen, daar moet een buffer tussen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Niet moeilijker maken dan het is. Hij heeft alleen maar logic levels nodig van 0V en 5V.
    Als hij hem open stuurt, dan wil die darlington zoveel stroom trekken dat vrijwel alle spanning over die weerstand loopt. Trekt hij de ingang naar 0 dan spert de hele zaak en is de spanning op de uitgang 5V - VCE spanningen
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top