Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Elkatone 700 Leslie

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard Elkatone 700 Leslie

    Het regent Leslie boxen de laatste tijd. Zo zie je er zelden één en nu is dit al weer de vierde dit jaar. Fabrikant Elka gaf hem de toepassenlijke naam "Elkatone". Dat zegt nog niet veel want zo heten de meeste Elka's. Soms staat er helemaal niets op maar deze draagt het veelbelovende type 700, wat dat dan ook mag betekenen.

    Bovenin de kast hangt het regelpaneel met de voorversterker. De eindversterker, voeding en snelheidregeling zit in de bak linksonder.




    In het midden gedeelte wederom een mooi stukje mechaniek hoewel in mijn ogen een beetje overdone. Rechtsboven de aandrijving voor de toeters. Dit zijn twee motoren waarvan de grootste voor het hoge toerental verantwoordelijk is. De kleine motor loopt dan niet mee. wordt er omgeschakeld naar laag toerental dan wordt de kleine motor in zijn geheel tegen het tussenwiel aangetrokken en drijft dan de vrijlopende as van de grote motor aan. Beetje omslachtig maar misschien wilde men degelijkheid uitstralen in de vorm van gewicht maar wel mooi om te zien.





    Het ding kwam werkend binnen en werd hoe langer hoe slechter. Hoe meer ik er aan deed hoe meer functie's uitvielen en één keer dacht ik zelfs dat achter die droogtrommel een kleine mafioso me op had zitten wachten met zijn mitrailleur in de aanslag. Schrok me helemaal het lazerus toen dat ding op vol vermogen begon te ratelen en het duurde even voor ik me realiseerde dat ik het karakteristieke geluid van fluitend inslaande kogels miste......oke, niets aan de hand dus. Gelukkig mijn reflexen kunnen onderdrukken anders had er niets van de kast overgebleven.

    Bij Elka hadden ze het idee om het ding modulair te bouwen door de printen aan te sluiten met een grote randconnector. In die connector zitten mooie verende contactlipjes maar na 50 jaar zijn die het veren zat. Sterker nog, ze zijn helemaal weg. Verrot, verpulverd vergaan weet ik veel maar hoe het ding dan kon werken is me een raadsel.


    De voeding/amp combinatie maar eens losgemaakt en op zijn ruggetje gelegd. Ook hier alles met stekkers uitgevoerd wat service makkelijk maakt. Drie identieke multistekkers in de kleuren grijsachtig bruin en bruinachtig grijs. Toch maar even merken voor je ze losmaakt.

    Na inschakelen van de spanning volgde er weer een salvo welke een paar minuten aanhield. Daarna doodse stilte en een lijkbleke echtgenote aan de tafel. Geen geluid meer uit het ding te krijgen wat niet al te best is voor je zelfvertrouwen. Gelukkig weet ik dat hij links of rechtsom het pand spelend zal verlaten, zal ff lekker worden om me te laten kisten door een italiaan.

    Op de gecombineerde amp en voedingsunit zat een printje met wat stabilisatie spul om de preamp te voeden. Aanraken van die connector deed alle toeters en bellen afgaan dus zo kwam ik er achter.




    Uiteindelijk de connector geamputeerd en de kabelboom direct aangesloten op de print waarna ik kon testen of dat zin heeft gehad, niet helemaal dus. Er gebeurde wel weer wat maar geen geluid, althans niet het soort geluid wat wij mooi vinden. Blijkt op de module van de poweramp ook een connector te zitten dus ook deze connector op dezelfde wijze behandeld. Na wat fysiotherapeutische behandeling van de kabelboom is de operatie geslaagt.





    Moest ook nog een opampje vervangen worden maar dat is peanuts.



    Another one bites to dust.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Tijd voor het Cluseau Leslie subtopic .

    Zie ik bij deze ook weer buisvoeten?

  3. #3

    Standaard

    Deze geeft me een déjà vu
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Vraag me af wat de relatie tussen Elka en Farfisa was....
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Leslie is een merknaam, dus eigenlijk mag hij geen Leslie heten.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    Deze geeft me een déjà vu
    Dat was er toch zo één? Alleen zag die van jouw er beter uit.

    Met zo'n ding ook al wat meegemaakt hoor, zelden zo'n afgeragt ding gezien. Is een verhaal apart.

    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Frans ,.....er heerst waarschijnlijk de Leslie-griep momenteel


    ( ik ga d'r morgen-avond aan beginnen ,....was effe plaats-rust hier dit week-end )
    Laatst gewijzigd door 7ender; 17 maart 2013 om 18:29

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dat was er toch zo één? Alleen zag die van jouw er beter uit.

    Met zo'n ding ook al wat meegemaakt hoor, zelden zo'n afgeragt ding gezien. Is een verhaal apart.
    Ja, inderdaad. Maar gewoon het woord 'Elkatone' geeft de herinnering aan de tijd die ik aan dat ding heb gespendeerd
    Hij staat hier nog altijd in de woonkamer.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    Vraag me af wat de relatie tussen Elka en Farfisa was....
    Met een snelle Wikipedia Search. Geen, anders dan dat het Italiaanse orgelbouwers waren. En de eind jaren-70, begin jaren 80 overgang naar digitaal en synthesizers niet hebben overleefd als gevolg van mordende Aziatische concurrentie op dat vlak (Yamaha, Korg, Casio) en in mindere mate Roland. De laatste heeft nog een tijd lang in Italie geproduceerd en nam daarvoor het Italiaanse Siel over. In sommige Roland produkten uit die tijd zie je daardoor een bijzondere mix tussen Roland constructies en typische Siel bouwwijze.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top