Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1

    Standaard In ear monitor setup

    Ik ben bezig om de laatste schakel van mijn hele live setup in te richten: een wired in ear systeem.
    Wij leggen momenteel met onze band de laatste hand aan onze debuut EP (symfonische metal) en vanaf pakweg mei gaan we ook de buhne op. Ik heb begin dit jaar een Axe Fx-II gekocht waarmee ik rechtstreeks naar FOH ga. Ik wil niet gaan slepen met een grote en zware cab of monitorkasten dus voor monitoring moet ik iets anders verzinnen. Ik zou me over kunnen geven de floormonitors die op locatie aanwezig zijn. De ervaring leert echter dat een goed geluid altijd lastig is, vandaar dat ik over wil stappen op een in ear systeem. Bijkomend voordeel is dat ook onze bassist rechtstreeks naar FOH gaat en al via in ear speelt. Ook onze zangeres wil overstappen. Tot slot speelt ook de drummer via in ear (met click). Als ik nu ook via een in ear monitor speel hebben we met uitzondering van de drums totaal geen podiumgeluid. Dat lijkt me voor de geluidsman/vrouw ideaal om mee te werken. Tot zover mijn afweging om voor in ear te gaan.

    Wat wil ik:
    - Een wired systeem, aangezien ik gewoon met kabel speel en draadloos in ear totaal geen toegevoegde waarde heeft. Bovendien is het een pak duurder.
    - Ik wil zelf mijn eigen mix in kunnen stellen.
    - Een limiter is een absolute vereiste.
    - Het budget is niet oneindig. Het hoeven geen top of the bill spullen te zijn. De set moet wel fatsoenlijk werken en betrouwbaar zijn.
    - De mixer en headphone amp zijn bij voorkeur rackmounted zodat ik alles makkelijk mee kan nemen (bovendien heb ik nog een 2U rack case liggen ;-)).

    Zo had ik het in gedachten:
    Axe Fx-II direct naar FOH. Van FOH krijg ik een signaal terug van zang, bas, orkestband en eventueel gitaar. Die laatste ben ik nog niet helemaal over uit aangezien ik hiervoor ook een tweede output van mijn Axe Fx kan gebruiken. De drums pak ik bewust niet mee, aangezien ik er vanuit ga dat het podiumgeluid van de drums meer van voldoende is. Het signaal van FOH gaan naar mijn eigen mixer (Behringer Ultrazone: http://www.thomann.de/nl/behringer_u...e_zmx_8210.htm). Vanuit de mixer gaat er vervolgens een signaal naar een Fischer headphone amp (http://www.thomann.de/nl/fischer_amps_in_ear_amp_2.htm). Tot slot gaat er een gecombineerde gitaar/in ear kabel van headphone amp/Axe Fx-II naar mij (http://www.thomann.de/nl/fischer_amp...i_10_meter.htm).

    Nu vroeg ik me af of ik op die manier heb wat ik graag wil? Uiteraard heb ik al een hoop uitgezocht, maar ik wil toch graag weten of ik hiermee een werkbare oplossing heb. Of wellicht hebben jullie ervaring met bovenstaande spullen? Zijn er betere opties? Of goedkopere (vooral de headphone amp vind ik aan de prijs)? Tips en ervaringen zijn dus welkom.
    Custom Serpentine 7 string DC, Ibanez JPM90th HAM, Ibanez JPM100P1, Ibanez JPM100P2, Ibanez JS100BK, Ibanez RG7321, Ibanez AEL20, Axe-FX 2 & MFC-101 footcontroller, KRK Rokit RP-6 G2

  2. #2
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Je kan direct vanuit de mentafel de inear aansluiten op de koptelefoonuitgang. De fischer is overbodig. Experimenteer veel thuis. Oefen altijd met band met in ear.
    Je hebt van die monitor standers, zet de mengtafel naast je zoals een tafeltje.
    Vriendelijke groet,

  3. #3

    Standaard

    Een beetje late reactie van mijn kant maar goed...

    Ik wist eigenlijk niet dat je een koptelefoon rechtstreeks op een kleine mixer aan kon sluiten. Hoe zit het met een limiter dan, zit die ook in een mixer? Die is voor mij namelijk wel essentieel.
    Custom Serpentine 7 string DC, Ibanez JPM90th HAM, Ibanez JPM100P1, Ibanez JPM100P2, Ibanez JS100BK, Ibanez RG7321, Ibanez AEL20, Axe-FX 2 & MFC-101 footcontroller, KRK Rokit RP-6 G2

  4. #4
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Ik heb hier een stereo limiter ongebruikt staan, voor de in-ear set werkt de mengtafel als een natuurlijke limiter, de koptelefoon niet te hard (een goede in-ear hoeft niet hard omdat hij de omgeving met 45 db dempt) en dat is alles. Jij bedient de schuifjes.
    Als je wel een limiter wilt aansluiten zet je deze direct de effect send van de mengtafel.

    Waarom ik geen limiter gebruik is het volgende: Als je een limiter gebruikt heeft dit invloed op de dynamiek en dat is juist essentieel in muziek vind ik. Bovendien als een limiter nodig is, dat grijpt hij hoorbaar in en je mix op je in ear is meteen onbruikbaar. Stel er komt een signaal zoals backing vocals keihard je tafeltje in, de limiter grijpt in maar je eigen in ear mix is onbruikbaar (totaal volume knalt naar beneden en je hoort voornamelijk backing vocals. Wat ga je doen? Je grijpt gelijk naar je mengtafel en ze de backing vocals zachter. Je mix klinkt dan weer normaal. Wat is dan de meerwaarde voor een limiter?
    Als limiter als bescherming? Je oren beschadigen niet zo snel, dan zou je de oortjes keihard moeten hebben en dat is onverstandig en niet nodig met de kwaliteit doppen die er nu zijn.
    Vriendelijke groet,

  5. #5

    Standaard

    Als je alle bronnen/kanalen goed inregelt kan er niet zo heel veel gebeuren met je oren.

    Goed inregelen houdt in dat absolute pieken niet of net in het rood gaan als je onvervormd wil afluisteren. Op het moment dat er toch ergens een idiote piek uit je bron vandaan komt, zal deze op het kanaal helemaal het rood in gaan maar kan door de fysieke beperking van het kanaal (voorbij rood is er geen 'meer volume', alleen meer vervorming) niet harder dan de electronica toestaat. Als je het kanaal maximaal hebt ingeregeld is er dus niet veel ruimte meer over.

    Regel je het kanaal zo in dat je ver beneden de 0db blijft, maak je in eerste instantie geen gebruik van de door de electronica beschikbare dynamiek, maar vooral geef je onvoorziene pieken daarmee alle ruimte om je oren een flinke tik uit te delen.

    Overigens: een limiter die goed staat ingesteld opdat ie alleen de pieken behandelt kun je bij juist gebruik niet horen. Alleen bij calamiteiten zal ie ingrijpen.

    Rule of thumb: gain maximaal, master minimaal.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  6. #6

    Standaard

    Peter, zo is't wellicht met recording (kun je ook over twisten).
    Maar live kun je beter je faders op 0 zetten en met de gains 'mixen'.
    1. de faders zijn veel minder gevoelig rond 0 (1cm verschuiven betekent rond 0 bijv +/- 4db, maar onderin zo +/- 15db).
    2. meer headroom op de masterbus (hoewel je dat juist niet wilt als ik het goed begrijp?)
    3. je fx stuur je dan niet te hard in
    4. de headphoneamp vindt 't waarschijnlijk ook niet fijn om te hard ingestuurd te worden

    Lijkt me voor je oren ook veel fijner om een open geluid te hebben ipv de potentiele vervorming van te hard werkende electronica...

    Of begrijp ik je verkeerd?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix Bekijk bericht
    Lijkt me voor je oren ook veel fijner om een open geluid te hebben ipv de potentiele vervorming van te hard werkende electronica...

    Of begrijp ik je verkeerd?
    Mogelijk, aangezien ik uitga van een monitormix inregelen en er dan niet/nauwelijks meer aankomen en jij volgens mij van -meer of minder- actief mixen. Wat betreft het inregelen ben ik wellicht ook net anders opgevoed in de tijd dat je de ruisdrempel uit pure noodzaak zo laag mogelijk probeerde te duwen. Verder regel ik in op pieken dus de kanalen staan echt niet voortdurend in het rood.

    Ik maak heel bewust de keuze om het signaal op de afzonderlijk kanalen zo weinig mogelijk ruimte te geven om te kunnen uitschieten en dan ook echt de master zo laag als mogelijk. De werkende electronica -natuurlijke compressie- ervaar ik als prettig.

    Spelen met inears heeft verder vooral niet mijn voorkeur maar ik ben aan de tinnitus dus ik moet wel, maar doe het dan eigenlijk tegen mijn zin en ervaar het eerder als straf voor eerder wangedrag. Afgelopen vrijdag heb ik eens eigenwijs gezondigd omdat het 'toch maar een heel kort setje' was. Dat was wel even genieten, maar ik heb er nu nog last van. Niet meer doen dus....

    Mss moet ik idd maar eens experimenteren met de gains, niet geschoten is mis.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix Bekijk bericht
    Peter, zo is't wellicht met recording (kun je ook over twisten).
    Maar live kun je beter je faders op 0 zetten en met de gains 'mixen'.
    Waarom zitten er dan faders op een mengtafel? Met je gains mixen heeft weer gevolgen voor je EQ, compressors/gates, FX, etc.
    Na de soundcheck kun je het beste met je faders mixen (of met je auxen in het geval van monitors).

    Voor sommige kanalen (hihat, overhead) hanteer ik inderdaad de regel "fader op 0, en dan gainen tot een goed volume". Want in de zaaltjes waar ik mix hoef ik die kanalen meestal niet zo hard als de leadzang te hebben.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arvoitus Bekijk bericht
    Waarom zitten er dan faders op een mengtafel? Met je gains mixen heeft weer gevolgen voor je EQ, compressors/gates, FX, etc.
    Na de soundcheck kun je het beste met je faders mixen (of met je auxen in het geval van monitors).

    Voor sommige kanalen (hihat, overhead) hanteer ik inderdaad de regel "fader op 0, en dan gainen tot een goed volume". Want in de zaaltjes waar ik mix hoef ik die kanalen meestal niet zo hard als de leadzang te hebben.
    ik bedoel meer: als je consequent dingen (ver) onder of boven 0 hebt staan, kun je beter de gain bijregelen. Faders op 0 vind ik een fijn beeld qua workflow. Als je iets onder of boven 0 hebt staan, heeft 't ook een (muzikale) reden dan, bijv. iemand heeft een solo. of: deze patch van de toetsenist is wat te hard. of: deze trompettist speelt vals :P
    Niet actief mixen met de gains. Dat heb ik wat te kort door de bocht opgeschreven.
    Maar de nuance in Peters verhaal is me duidelijk, dus eigenlijk bedoelen we 't zelfde denk ik.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix Bekijk bericht
    of: deze trompettist speelt vals :P
    Idd, zeker handig systeem!
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top