Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard Fret vlakken / levelen, waarmee?

    Ik wil binnenkort mijn hals eens goed gaan vlakken aangezien ik eer aadrige buz vanaf de 12e fret krijg. Ik kan wel de boel verhogen op de brug maar de actie is nu lekker.

    Ik zag dat ron kirn een stuk aanrechtblad gebruikt hiervoor, maar dat kan ik niet 1 ,2 ,3 vinden.

    Wel zie ik dat guitarsupplies dit heeft:

    http://www.guitarsupplies.nl/index.p...id=466&lang=NL

    Maar wellicht dat ik er ook iets anders voor kan gebruiken? Ik heb zelf al gemerkt dat een hoop zooi bij de praxis, zoals planken, soms zo scheef als een kiviet zijn.

    Mijn vraag, voor degene die zijn eigen hals vlakt en kroont, waarmee vlak je dan?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Maasland
    Berichten
    805

    Standaard

    Brede lange zoete ijzervijl zonder handvat, de staart omhoog gebogen.
    Edit: Maar ik zal anderen alvast voor zijn, het is volgens mij niet de ideale manier.
    Laatst gewijzigd door Jilles; 5 maart 2013 om 12:38

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Heb er hier al gezien met een alu profiel, of een alu waterpas oid.. De betere zouden recht moeten zijn!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Maasland
    Berichten
    805

    Standaard

    Dat ding van GS ziet er trouwens wel goed uit, ben benieuwd wat de afmetingen daarvan zijn!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jilles Bekijk bericht
    Dat ding van GS ziet er trouwens wel goed uit, ben benieuwd wat de afmetingen daarvan zijn!
    minimaal de lengte van wat de langste gitaarhals is, in dit geval dus een bass ?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Heb er hier al gezien met een alu profiel, of een alu waterpas oid.. De betere zouden recht moeten zijn!
    ja lu profiel zou in theorie recht moeten zijn. Ik heb bv zo'n lange rei voor het stukken, ding is 1 1,5 m lang, maar twijfel of dat niet doorbuigt?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik gebruik gewoon een berken multiplex lat van 60 cm en 22mm breed. Hoogte +/- 10 cm.
    Over heel de lengte dubbelzijdige tape plakken (in 1 stuk en dan opzij afsnijden !) en daar ongeveer 100 grit schuurpapier tegenaan.

    Toets afplakken, zo recht mogelijk trekken met de trussrod, en de fretjes markeren met een dikke stift.

    Daarna voorzichtig erover gaan met de lat, enkel in de richting van de snaren.
    Bij een gewone radius evenwijdig met de middellijn. En bij een compound radius de snaren volgen.

    Daarna met een crownvijl alles terug rondzetten en schuren met 1000 en 2000, daarna 0000 staalwol. vergeet de randjes niet.

    Dan de plakband verwijderen. snaren erop en afstellen !




    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Ik gebruik gewoon een berken multiplex lat van 60 cm en 22mm breed. Hoogte +/- 10 cm.
    Over heel de lengte dubbelzijdige tape plakken (in 1 stuk en dan opzij afsnijden !) en daar ongeveer 100 grit schuurpapier tegenaan.

    Toets afplakken, zo recht mogelijk trekken met de trussrod, en de fretjes markeren met een dikke stift.

    Daarna voorzichtig erover gaan met de lat, enkel in de richting van de snaren.
    Bij een gewone radius evenwijdig met de middellijn. En bij een compound radius de snaren volgen.

    Daarna met een crownvijl alles terug rondzetten en schuren met 1000 en 2000, daarna 0000 staalwol. vergeet de randjes niet.

    Dan de plakband verwijderen. snaren erop en afstellen !

    s.
    Ik zou zeggen dat je juist niet in de richting van de snaren dat moet doen omdat je dan rare hoeken in je fret aan het schuren ben. ik zou verwachten dat je dit doet in de breedte van de hals omdat hij dan zo de natuurlijk ronding volgt. Of doe je beide? Ik heb een gewone radius van 12 inche.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muffstuff Bekijk bericht
    Ik zou zeggen dat je juist niet in de richting van de snaren dat moet doen omdat je dan rare hoeken in je fret aan het schuren ben. ik zou verwachten dat je dit doet in de breedte van de hals omdat hij dan zo de natuurlijk ronding volgt. Of doe je beide? Ik heb een gewone radius van 12 inche.
    Je moet wel de ronding van de hals / frets volgen, natuurlijk. En niet enkel op de plek van de snaar blijven schuren.
    Je mag van mij proberen. Ik heb het ook dwars op de hals geprobeerd, maar je gaat veel sneller een andere radius schuren, omdat je op bepaalde plekken meer of minder druk zet.

    In de lengte richting werkt voor mij veel gemakkelijker, visueel zeer goed te controleren.

    Met zo'n lange lat is het ook niet handig om dwars te schuren.

    Een gewone radius: dan moet je evenwijdig met de middellijn blijven met je schuurlat, want je toets is een deel van een cilinder.




    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2012
    Locatie
    Aalten (GLD)
    Berichten
    241

    Standaard

    Ik gebruik hier een aluminium driehoekprofiel voor, breedte ongeveer 5cm en lengte 50/60cm. Deze beplak ik met dubbelzijdig tape (van dat hele dunne) aan de kant waar ik van weet dat hij vlak is, daar gaat weer schuurpapier korrel 180 op en zo vlak ik voorzichtig de frets.
    Tip: Om te zien of iets mooi recht is kun je hem tegen een raam aanhouden, hiervan weet je dat hij voor 99,9% recht is.

    Succes!

    Jorik.
    Groet,

    Jorik.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top