Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard Zelfbouw Dumble 2x12 Cab

    Hey mensen, momenteel bezig met de bouw van een 2x12 cab. 18mm multiplex.





    Ik vroeg me af, ik ben momenteel de baffle en achterkant aan het uittekenen. Toen ik besloot om eens stil te staan bij de montage van de baffle. Ik wilde hem in eerste instantie goed vastlijmen met epoxy en schroeven. Maar ik lees dat deze dumble style cabs juist een floating baffle hebben.. Dus vast met enkele schroefjes? Hebben jullie enig idee wat het verstandigst is? Er komen vrij zware speakers in. In welke mate draagt deze constructie bij tot de klank?

    Tevens is de baffle en achterkant ook 18mm. Maar in het geval van een floating baffle zal dat dunner moeten?
    Weet eigenlijk geen keuze te maken...

    Update:
    Zo de baffle en achterkant op maat gezaagd, geschaafd en geschuurd.. De kast is niet perfect rechthoekig.. Er zit 2 mm speling in naar één kant. Nouja goed genoeg. Epoxy hard al mooi uit, maar had nog wat speling om de baffle erin te persen.. Hij klemt nu al goed genoeg.. Straks nog even wat epoxy voorbereiden.
    18 mm decouperen valt nog niet mee, maar gelukkig had ik nog een extra zaagje met een grotere kartel, met de naad mee ging als een warm mes door boter.






    Nou dan straks de posten voor de achterplaat erin lijmen en schroefen, de baffle verlijmen (Lijm het gewoon aan de twee posten en laat de bovenkant en onderkant vrij om wat te vibreren (voor zover mogelijk met 18mm). Er zit al flink wat gewicht in zeg, tis eigenlijk ook wel een kingsize 2x12 haha.

    Een router heb ik niet, dus de randen wordt ouderwets met de schaaf....
    Laatst gewijzigd door kassie; 27 februari 2013 om 14:46
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  2. #2

    Standaard

    Degelijk dingetje. Wat weegt ie??
    Een frees en bandschuurmachine kan je ook even huren bij de bouwmarkt/Boels of wat dan ook. Geeft wel een super strak resultaat.
    Ga je ook tolexen??

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gearjunkie Bekijk bericht
    Degelijk dingetje. Wat weegt ie??
    Een frees en bandschuurmachine kan je ook even huren bij de bouwmarkt/Boels of wat dan ook. Geeft wel een super strak resultaat.
    Ga je ook tolexen??
    Thanx voor de reply, aardig uitgestorven hiero whahaha.
    Hij weegt flink wat... zal morgen eens op een schaal zetten.. maar ik schat toch wel zo'n dikke 10 kilo al.

    Ja ik moet maar eens wat gaan proberen met een freesmachine... maar weinig cash. Een buurman is timmerman dus wellicht daar eens langs. Maargoed, een schaaf heeft ook wel wat.

    Ja tolex... ik heb een soort van skai leer.. maar dat is niet zo dik. Maargoed met een laag epoxy eronder wordt het misschien wel duurzaam. Tolex is gelijk weer zo'n kostenpost. Alternatief is aflakken. Of gewoon even diep in de buidel tasten en een mooie rol tolex bestellen.

    Heb het plan om de speakergril zelf te gaan vlechten... iets van zwart met een gouden motiefje erin.. een ander idee is twee lagen zwart gespoten horretjesgaas... of wederom wat dieper in de buidel en grillcloth bestellen.

    morgen is alles wel geschaafd en geschuurd en is hij klaar om te finishen.. gaat verbazingwekkend snel eigenlijk zo'n cab.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  4. #4

    Standaard

    Mooi man, ik wou dat ik dit kon... met de soldeerbout kan ik alles, maar als ik ga zagen wordt het zelfs na drie keer meten schots en scheef. Mooi zo'n kastje: wieltjes er onder, Altec speakers of EV's erin en bloazen!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Ja, heb het ook geleerd met trial and error hoor.. ben ook absoluut geen timmerman, een gewone handzaag, zaagt nog het rechtst. Decoupeer wordt al snel schots en scheef, maar dat schaaf en schuur ik bij. Geen wieltjes, maar gewoon dikke noppen.

    Komen eminence delta pro's in... of wellicht een combi met een v30. Ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke sound. Ik hoop dat de sound uiteindelijk stukken gebalanceerder wordt dan mijn 4x12 Marshall. En dat de mids ook wat meer naar voren komen.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Dit wordt een cabinet waar je een haat liefde verhouding mee gaat hebben. Dit cabinet is van 18 of 22 mm multiplex? Dat is ontzettend zwaar. Helemaal afgemonteerd zou dit cabinet wel eens in de buurt van 22 KG kunnen komen...
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    Dit wordt een cabinet waar je een haat liefde verhouding mee gaat hebben. Dit cabinet is van 18 of 22 mm multiplex? Dat is ontzettend zwaar. Helemaal afgemonteerd zou dit cabinet wel eens in de buurt van 22 KG kunnen komen...
    Net even gewogen..
    Kale Kast: 14 kilo
    Celestion v30: 4.7 kilo
    Eminence DP12A: 7.4 kilo

    Dus zo'n 26 kilo minimaal. En 2 DP's tegen de 30 aan.

    Maarja, ik ben een kwartetje DP's gewend... die zitten al op dat gewicht zonder de kast.

    Zit eraan te denken om er dan twee handvaten aan te maken (alla voxac30). Moet goed te doen zijn lijkt me.
    Welk ander materiaal had ik het van kunnen maken? Wellicht 15mm multiplex, Zou 2.5 kilo gescheeld hebben.... MDF is nog zwaarder, timmerpanelen ook vrij zwaar. En gewone vuren planken zijn zacht en buigen snel.

    Zo, straks even alles afschaven en schuren dan is hij klaar voor bekleding. Heb een keuze gemaakt voor dik skai leer. Stukken goedkoper.



    Update: Afgeschuurd en geschaafd. Klaar voor zwarte verf. Tevens de randen aflakken met epoxy ivm stootvastheid.



    Laatst gewijzigd door kassie; 28 februari 2013 om 17:27 Reden: extra foto's
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Zo.. zwart geverfd, randen afgelakt. Inmiddels ook het grillframe gemaakt.. Woensdag komt echter de skai binnen. Duurt nog even voordat hij ingepakt kan worden.

    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Skai of tolex? Skai is bagger. De blussen vliegen er zo af.
    Nico


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Skai of tolex? Skai is bagger. De blussen vliegen er zo af.
    Euh.. skai.. de blussen? Wat bedoel je?
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top