Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20
  1. #11
    Member
    Geregistreerd
    20 maart 2011
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    77

    Standaard

    Bedankt voor de informatie en de links, wat intonatie is weet ik zelf niet, maar dankzij jullie info en links word ik weer wat wijzer . Voor mij was het gewoon gitaar stemmen en spelen, van instellen weet ik niets ...
    De G- snaar klinkt vooral slecht wanneer ik open akkoorden pak.

    En idd RB-1, mijn topic staat niet op de juiste plek, had dit ook gemerkt 10 minuten nadat het er reeds op stond, heb geprobeerd het te veranderen maar vond niet hoe dit moet. Dus"mijn excuses' !

  2. #12

    Standaard

    Hoi als ik mijn gitaar ga stemmen via het tune-pedaal op mijn pedalboard dan verdraai ik daarna op gehoor meestal de G iets....
    verder zou ik als tip willen geven.... stem je gitaar (normale tuning) en controleer nogmaals maar dan de snaren ingedrukt op de 12de fret. als dat niet overeen komt even wegbrengen of verder zoeken op intonatie afstellen gitaar... Hier in iedergeval de link......(met dank aan Tabula Rasa).
    http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Standaard

    Krijg met regelmaat gitaren over de vloer met een dergelijk probleem, de G snaar.
    Na de gitaar (gitaren) goed afgesteld te hebben klinken deze 99,999% goed.
    Komt de eigenaar zijn gitaar terug halen speelt hij er even op ter controle en wat denk je? ................G snaar te hoog.

    Na de gitaar zelf weer ter hand hebben genomen, niets aan de hand, zuiver als een belletje.
    Een vaak voorkomend probleem is dat men de G snaar in het midden tussen de frets grijp, vervolgens te hard druk en dan............. juist, G snaar te hoog.
    Schuif de vinger, die de G snaar grijpt eens meer richting de hoger gelegen fret en geef wat minder druk, mogelijk dat het dan al een stuk beter klinkt.

    Maar goed, zoals door diverse al aangegeven, of de gitaar goed is afgesteld en geïntoneerd is van hieraf niet te controleren.
    Mogelijk dat bij jouw gitaar het bovenstaande ook een rol meespeelt of mee kan spelen.

    Ik beweer niets, ik denk alleen maar mee met het doel, hulp te bieden.
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riny Bekijk bericht
    Krijg met regelmaat gitaren over de vloer met een dergelijk probleem, de G snaar.
    Na de gitaar (gitaren) goed afgesteld te hebben klinken deze 99,999% goed.
    Komt de eigenaar zijn gitaar terug halen speelt hij er even op ter controle en wat denk je? ................G snaar te hoog.

    Na de gitaar zelf weer ter hand hebben genomen, niets aan de hand, zuiver als een belletje.
    Een vaak voorkomend probleem is dat men de G snaar in het midden tussen de frets grijp, vervolgens te hard druk en dan............. juist, G snaar te hoog.
    Schuif de vinger, die de G snaar grijpt eens meer richting de hoger gelegen fret en geef wat minder druk, mogelijk dat het dan al een stuk beter klinkt.

    Maar goed, zoals door diverse al aangegeven, of de gitaar goed is afgesteld en geïntoneerd is van hieraf niet te controleren.
    Mogelijk dat bij jouw gitaar het bovenstaande ook een rol meespeelt of mee kan spelen.

    Ik beweer niets, ik denk alleen maar mee met het doel, hulp te bieden.
    Kan ik hieruit concluderen dat je dus of je grepen minder hard moet doen, of dat je lagere frets moet nemen waardoor de tuning minder veranderd aan de hand van de greep?

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muffstuff Bekijk bericht
    Kan ik hieruit concluderen dat je dus of je grepen minder hard moet doen, of dat je lagere frets moet nemen waardoor de tuning minder veranderd aan de hand van de greep?
    Helemaal goed.
    Er zijn diverse maten/types, in hoogte van frets.
    Wat ook wel eens kan helpen is iets dikkere snaren op de gitaar te zetten.

    Op mijn eigen electr. gitaren zitten allemaal de zelfde sets .010 t/m .046 en deze hebben redelijk vlakke frets.
    Op mijn akoestische gitaren had ik eerst ook .010 t/m .047 liggen echter de frets waren ietsjes hoger.
    Na het veranderen van snaardikte naar .011 t/m .052 werd ook op deze gitaren alles beter.
    Ik ben ook niet heiliger dan de paus en heb ook een periode gehad dat ik teveel druk zette.
    Heb mij dit afgeleerd en scheelt in zuiverheid, op alle punten, heel veel.

    Dan te weten dat ik ooit met .009 gespeeld heb, nou dus nooit niet meer.
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    ik ben na een pauze van 15 jaar weer begonnen in augustus en vooral in het begin drukte ik extra hard op de snaren omdat ik anders ratelende snaren kreeg. Dit was erg frustrerend omdat je dan dus erg vals klinkt en twijfelt aan je kunnen. Als ik dit zo dus een beetj eoptel is het als beginner dus beter niet met akoestisch te beginnen maar electrisch en lage frets?

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muffstuff Bekijk bericht
    ik ben na een pauze van 15 jaar weer begonnen in augustus en vooral in het begin drukte ik extra hard op de snaren omdat ik anders ratelende snaren kreeg. Dit was erg frustrerend omdat je dan dus erg vals klinkt en twijfelt aan je kunnen. Als ik dit zo dus een beetj eoptel is het als beginner dus beter niet met akoestisch te beginnen maar electrisch en lage frets?
    Dat komt gewoon nog omdat je vingertoppen nog te zacht zijn, komt vanzelf wel goed.. Lekker dikke snaren op je akoest leggen, gaat het extra hard! Het is maar wat je je zelf aanleert.

    Ik heb overigens hetzelfde probleem als de TS, maar dan met m'n b-snaar, maar ik weet dat het van te hard drukken komt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 april 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    135

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door heinz3110 Bekijk bericht
    Nee hoor. Gewone stemming. Ik hóór ook vaak doodleuk bij veel gitaristen dat ie te hoog staat gestemd, en allemaal keurig met het stemapparaatje gestemd. Is ook de aard van het beestje. Probeer het maar op je d en g snaar: grondtoon en terts versus kwart en grondtoon: als de één perfect stemt , dan zal de andere niet klinken en vice versa. Zelfde voor de G en de B: grondtoon en terts versus kwart en grondtoon. Als de een perfect klinkt, klinkt de ander als bagger. Dus moet je een compromis vinden, en ook al zit dat compromis in het doordeweekse stemapparaat ingebouwd, het wil toch wel eens dat zelfs dat compromis niet altijd goed genoeg is ... en ik zal heus niet de enige zijn hier op het forum die daar "last van heeft".. :-)

    (en vergeet niet dat het subtiel is, maar merkbaar, ik heb het niet voor niets over een 1/16 nootdaling/stijging)
    Ik snap wel wat je bedoelt maar ik ben het niet met je eens.
    Wanneer die snaar een klein beetje lager zou stemmen kom je op andere gebieden in de knoop. Stel je pakt een octaaf van een D op 't 7e vakje van de g snaar dan klinkt dat juist weer vals.

    Kan idd best dat 't bijvoorbeeld bij een open Em akkoord beter klinkt, maar stel dat je een D7 speelt op pos 5 op de A snaar, dan is die snaar ineens een septiem en klinkt het juist weer slecht. Of een open C akkoord, dan is je kwint te laag, ga zo maar door.
    Kan toch niet dat je altijd beter uitkomt wanneer je hem lager stemt? Dat is juist het hele idee van dat compromis.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muffstuff Bekijk bericht
    ik ben na een pauze van 15 jaar weer begonnen in augustus en vooral in het begin drukte ik extra hard op de snaren omdat ik anders ratelende snaren kreeg. Dit was erg frustrerend omdat je dan dus erg vals klinkt en twijfelt aan je kunnen. Als ik dit zo dus een beetj eoptel is het als beginner dus beter niet met akoestisch te beginnen maar electrisch en lage frets?
    Nee hoor, electrisch beginnen (herbeginnen) is niet nodig.
    Zoals aangegeven wordt, je vingertoppen zijn dan nog niet van een eeltlaagje voorzien dus drukt men wat harder.
    Het is echter de kunst om, wanneer er zich eelt gevormd heeft, om dan dat extra drukken weer af te leren.
    Ik zat met het zelfde probleem van een herstart na tien jaar stilte.

    Ook ik ben toen weer begonnen met een akoestische gitaar echter er wel rekening mee houdend t.a.v. de frets.
    Ook is een goede afstelling van belang bij de aanschaf van een gitaar, zeker wanneer men weer her-begint en ja, goed afgestelde gitaren vind je bij de echter gitaarverkopers voor wie gitaren een passie is en niet bij dozenschuivers.

    Wat er geschreven staat om een gitaar iets te verstemmen vind ik persoonlijk nonsens, het idee alleen al.
    Maar goed ieder doet het op zijn eigen manier die het best bij hem/haar past.
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2009
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    384

    Standaard

    Bij mij helpt het wel als ik deze manier van stemmen gebruik:


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top