Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    20 maart 2011
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    77

    Standaard Begin ik gek te worden? (G-snaar)

    Ik heb hier eerst even de search gebruikt maar kon er niks over vinden. Ik speel nu een dikke 2 jaar gitaar en sinds een paar weken vind ik dat mijn G-snaar niet goed klinkt . Zowel op men akoustische gitaar als op men mustang heb ik sinds kort dit gevoel en het stoort me enorm. Bij mijn akoustische gitaar werd ik er zelf zo lastig van dat ik al mijn snaren heb veranderd, tevergeefs want ik blijf met hetzelfde gevoel zitten dat er iets niet goed klinkt aan mijn G-snaar. (klinkt precies soms gewoon vals)
    Ik stem steeds met men stemapparaatje, ik begrijp er niets van , het is ondertussen zelf men 2de stemapparaatje omdat ik dacht dat het eventueel daaraan kon liggen maar niet dus Om op op mijn gehoor te stemmen heb ik nog te weinig ervaring.
    Ben ik gek aan het worden, ligt het aan mijn gehoor of beeld ik het me in? Want nu let ik er natuurlijk misschien wel iets teveel op...
    Zijn er nog van jullie die zoiets hebben meegemaakt?
    Laatst gewijzigd door michke; 26 februari 2013 om 06:16

  2. #2

    Standaard

    Waarom laat je je gitaar(en) dan niet een keer nakijken/afstellen door een gitaren boer?
    Wij kunnen hier natuurlijk niet op afstand beoordelen of jouw G-snaar vals is

  3. #3

    Standaard

    als je stemapparaat zegt dat het klopt en jij vind van niet wordt het misschien wel tijd om op gehoor te stemmen

    Heb je de octaafzuiverheid van de gitaren al gecontroleerd?

    Het zou ook zomaar kunnen dat je het zo goed hoort dat de compromis die in de stemming en bouw van de gitaar zit ingebakken je gewoon stoort.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Intonatie? Heb je dat al eens gechecked?

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muffstuff Bekijk bericht
    Intonatie? Heb je dat al eens gechecked?
    Hallo Michke, misschien helpt deze link over intonatie je verder op weg:
    http://www.gitaarreparatie.be/intonatie-instellen.html

  6. #6

    Standaard

    Ik stem mijn g altijd een ietsiepietsie klein tikkie naar beneden - zeg: 1/8e noot( of misschien wel 1/16e, het is dus echt een klein tikkie) . Dus eerst met het stemapparaat en dan de g bijstellen. Het verschil is subtiel, maar de gitaar "voelt" en klinkt een stuk beter.

    Een G met een stemapparaatje vind ik zowieso altijd te hoog . Inderdaad, zoals Harald zegt, is het een compromis en met een beetje ongeluk ga je dat door de jaren heen steeds beter horen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 april 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    135

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door heinz3110 Bekijk bericht
    Ik stem mijn g altijd een ietsiepietsie klein tikkie naar beneden - zeg: 1/8e noot( of misschien wel 1/16e, het is dus echt een klein tikkie) . Dus eerst met het stemapparaat en dan de g bijstellen. Het verschil is subtiel, maar de gitaar "voelt" en klinkt een stuk beter.

    Een G met een stemapparaatje vind ik zowieso altijd te hoog . Inderdaad, zoals Harald zegt, is het een compromis en met een beetje ongeluk ga je dat door de jaren heen steeds beter horen.
    Dit is alleen nuttig wanneer je altijd in een bepaalde toonsoort speelt.
    Het kan niet dat je de G altijd te hoog vindt, dit geldt dan ook voor elke noot op die snaar, en andere g noten op andere snaren blijven wel op de "juiste" toonhoogte.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    wanneer klinkt die g snaar kut? Bij akkoorden of open string? Indien akkoorden check intonatie, indien open kan het zijn dat de topkam even goed ingevijld moet worden om het banjo effect tegen te gaan.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    vraagje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muffstuff Bekijk bericht
    indien open kan het zijn dat de topkam even goed ingevijld moet worden om het banjo effect tegen te gaan.
    Als banjospeler vraag ik me dan af hoe men denkt een gitaar als een banjo te laten klinken..... Ik heb het nog niet meegemaakt.
    Een banjo heeft, om goed te klinken, net zo goed een goed afgestelde nut nodig, dus daar kan het verschil niet zitten....

    Dan nog iets, dit is het 'Overige Snaarinstrumenten' forum. Dus alle snaarinstrumenten, behalve gitaar.

    Hoe kan het dan dat er hier sinds kort -inclusief deze- al 3 threads lopen die over een gitaar gaan?
    Laatst gewijzigd door RB-1; 26 februari 2013 om 17:56
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XTZ Bekijk bericht
    Dit is alleen nuttig wanneer je altijd in een bepaalde toonsoort speelt.
    Het kan niet dat je de G altijd te hoog vindt, dit geldt dan ook voor elke noot op die snaar, en andere g noten op andere snaren blijven wel op de "juiste" toonhoogte.
    Nee hoor. Gewone stemming. Ik hóór ook vaak doodleuk bij veel gitaristen dat ie te hoog staat gestemd, en allemaal keurig met het stemapparaatje gestemd. Is ook de aard van het beestje. Probeer het maar op je d en g snaar: grondtoon en terts versus kwart en grondtoon: als de één perfect stemt , dan zal de andere niet klinken en vice versa. Zelfde voor de G en de B: grondtoon en terts versus kwart en grondtoon. Als de een perfect klinkt, klinkt de ander als bagger. Dus moet je een compromis vinden, en ook al zit dat compromis in het doordeweekse stemapparaat ingebouwd, het wil toch wel eens dat zelfs dat compromis niet altijd goed genoeg is ... en ik zal heus niet de enige zijn hier op het forum die daar "last van heeft".. :-)

    (en vergeet niet dat het subtiel is, maar merkbaar, ik heb het niet voor niets over een 1/16 nootdaling/stijging)
    Laatst gewijzigd door heinz3110; 26 februari 2013 om 20:01

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top