Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 34
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarknessAwaits Bekijk bericht
    Ik zit op dit moment nog heel erg in dubio. Hoewel ik eerder vandaag bijna had besloten om voor een 5e3 Tweed Deluxe te gaan ben ik inmiddels niet meer echt overtuigd van de 'meerwaarde' ten opzichte van de 5f1 Champ, behalve dan de Tone-knop, maar wellicht is dat juist een leuke mod voor de Champ... Dan is er ook nog de Double Six, die klinkt op papier veelbelovend maar de weinige clips die ik ervan kan vinden zijn vrij dun qua geluid. Wat me dan weer minder aanspreekt in de Tweed varianten is het snelle (als ik het goed hebe begrepen) oversturen, wat natuurlijk ook wel weer logisch is gezien het lage vermogen van de amps.

    Ik laat het in ieder geval nog even bezinken, iedereen bedankt voor de tips & to be continued...
    Zoals ik al zei: ga voor de sound... niet voor je lay-out moeilijkheidsgraad.. Toen ik met mijn bouw begon had ik letterlijk geen flauw benul wat elke draad deed... en maakte genoeg fouten. Ookal was het een vrij simpel circuit... een handjevol meer onderdelen had dus ook niet uitgemaakt. Kies nou toch gewoon de amp uit waarvan jij zegt: Ja dat is de sound die ik moet hebben! Je krijgt toch wel storing, en je krijgt toch wel hulp hiero... no big deal.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik wil toch wat kleiner beginnen. Gewoon om voor mezelf de werking duidelijk te krijgen en de mogelijkheid om iets af te ronden.

    Zit nu veel te denken aan een Champ op een ander (standaard Hammond) chassis. Zo heb ik het idee zelf wat meer te doen te hebben (ipv schilderen met nummertjes al zal het in de praktijk op hetzelfde uitkomen), wat meer ruimte om te werken (werd ook meerdere keren hier aangekaart) en bovendien om de form factor geschikt te krijgen voor een head ipv combo. Daarnaast een paar mods om de versterker wat meer naar mijn smaak te krijgen en er wat van te leren.
    DA - doet je goed!

  3. #23

    Standaard

    Goed plan, ik zou zelf toch nog voor de Twee deLuxe gaan. ook kostentechnisch haast om het even en net even wat meer vermogen.

  4. #24

    Standaard

    Mijn eerste project was een 5F6A bassman kit van Tonefactory. Niet echt een beginners project, maar goed te doen. Je moet gewoon heel secuur werken en alles dubbel checken. Hij deed het direct en na wat experimenteren met aardpunten is hij nu behoorlijk stil. Ik gebruik hem in een zelfgebouwd combo met 15" emince speaker als oefenversterker in de huiskamer voor el. contrabas. Voldoet zeer goed en veel headroom. Erg lekker met gitaar ook en loeihard (te hard).

    Tweede project was een Champ. Makkelijker dus en overzichtelijk vooral. Ik heb er de toonregeling van de tweed deluxe ingezet en een "boost" switch in de vorm van een extra 25uF bypass cap op de 2e preamp trap. Allemaal prima en scheurt nu lekker . 5 watt is nog steeds loeihard. Dus een powersoak gemaakt met weerstanden zodat het vermogen 1,25 watt wordt. Enige wat tegenvalt is de 8" Jensen speaker waarmee ik het combootje gemaakt heb, die heeft een erg "boxie" karton sound. Als je een champ wilt maken, zou ik dus een 10" speaker aanraden, ik wil zelf het proberen met een Eminence.

    Een galm erbij maken vereist minstens 2 extra ECC83 buizen. Princeton reverb schema bijvoorbeeld. Voor zover ik weet zijn dar geen kitjes van. Schema en layout zijn makkelijk te vinden en met een standaard turret board kun je het zelf maken, maar dat vereist wel meer ervaring. Het chassis moet je dan zelf maken en dat is moeilijk. Je gaat het niet meer redden met 400 euro in ieder geval.

    Als je meer wilt weten over mijn bassman of champ, laat even weten.
    Laatst gewijzigd door joostovermars; 1 maart 2013 om 12:35

  5. #25

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Hendriks, joostovermars, gearjunkie & the rest:

    Ik heb me ondertussen nog wat verder verdiept in de materie. Een paar conclusies die ik heb getrokken:

    - Een reverb is een stuk complexer dan ik verwachtte. Ik dacht dat het een kwestie was van een reverb tank in het signaalpad zetten. Ik denk dat ik toch maar teruggrijp naar een los pedaaltje.

    - Ik wil 'klein' beginnen, de kits die Hendriks aandraagt zijn fraai maar komen sowieso boven mijn budget (op zich geen ramp, gewoon wat langer sparen) maar vooral ook het gebrek aan ervaring met een DIY amp houdt me hierin tegen.

    - Ik neig toch alsmaar naar een zo'n clean mogelijke amp, maar dan ook weer zo goedkoop/klein mogelijk. Het blijft toch het opstapje naar de uiteindelijke Blackface, dus hoe minder van het budget wordt gesnoept hoe beter. Ik ben wat ervaringen aan het verzamelen en kom uit op 2 varianten die mogelijk wel in aanmerking komen:

    • Fender 5E3P - Proluxe
    • Fender 5E5(A) - Pro?

    Beide gebruiken als ik het goed begrijp 6L6 buizen en hebben meer headroom dan de standaard 5E3 variant.

    - Zelf het chassis/amp ontwerp doen op basis van een reeds bestaand schema valt nog niet mee, ik heb gewoon simpelweg (nog) geen goed overzicht van de onderdelen die nodig zijn voor een versterker. Ik weet dat ik twee transformators nodig heb, kom er ook nog wel uit welke (voor een 5E3) ... maar geen idee waarom. Ook veel termen die ik alsmaar zie terugkomen, zoals bijv. gloeidraden e.d.: nog steeds geen idee wat het is, ik heb er inmiddels een gedachte bij dat dat dan de draden zijn die naar de buis lopen en deze voorzien van stroom... But that's it. Ik moet echt nog het een en ander leren voordat ik er aan kan beginnen, tenzij ik toch gewoon een standaard kit neem.
    DA - doet je goed!

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarknessAwaits Bekijk bericht
    Ook veel termen die ik alsmaar zie terugkomen, zoals bijv. gloeidraden e.d.: nog steeds geen idee wat het is, ik heb er inmiddels een gedachte bij dat dat dan de draden zijn die naar de buis lopen en deze voorzien van stroom... But that's it.
    Neem eens een kijkje in een werkende buis.

    In de kern tref je de beruchte gloeidraad waar over gesproken wordt, het kreng wordt witheet en heeft tot doel de kathode te verwarmen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #28

    Standaard

    Nou Darknessawaits, ik zou dan toch een 5E3 kitje nemen als start. Nauwkeurig en langzaam werken, dan lukt het ook zonder theoretische kennis. Die 15 watt is echt ruim voldoende voor thuis en de oefenruimte tenzij jij metal speelt :-)

    Je kunt uitgebreide handleidingen en bouwschemas downloaden bij TAD en Weber kits, dat is in principe voldoende. Als je zelf het kastje timmert scheelt dat veel geld.
    Joost Overmars, muziekdocent, www.joostovermars.nl

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Als het budget een probleem is en de kennis is ook een probleem. Dan zou ik:
    - mij eerst verdiepen in de kennis. Al was het alleen maar om de basis te begrijpen (weerstanden hoe/waarom, condensatoren hoe/waarom, buis hoe/waarom etc)
    - dan een oude buizen radio op de kop tikken en daar de bruikbare onderdelen uit slopen en dan gewoon een simpel EL84 versterkertje mee bouwen. Chassis zelf maken van een plaat aluminium (dus zelf gaten boren, beetje vouwen. etc). Het gaat er om dat je het in je vingers krijgt.
    Nico


  10. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    - dan een oude buizen radio op de kop tikken en daar de bruikbare onderdelen uit slopen en dan gewoon een simpel EL84 versterkertje mee bouwen. Chassis zelf maken van een plaat aluminium (dus zelf gaten boren, beetje vouwen. etc). Het gaat er om dat je het in je vingers krijgt.
    Dat heb ik ook gedaan en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Versterkertje klonk goed, maar hij ligt nu weer helemaal uit elkaar om er iets nieuws mee te gaan doen (ombouwen naar een basversterkertje).
    Het leukste eraan vond ik dat ik zo niet iets 'voorgekauwd' maakte, het maakte mijn bouwsel een beetje uniek (excuseer voor de snobberigheid). Het was ook meer een ontdekkingstocht dan een bouwpakketje in elkaar solderen.
    Ik geloof dat Tabula Rasa hier op het forum een expert is in het ombouwen van oude radio's.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top