Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 34
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kassie Bekijk bericht
    ik zou persoonlijk voor de sound gaan.. dus een versterker die je helemaal te gek vindt. Sound voorop simpliciteit. Maar vaak is een goed klinkend design ook vooral een simpel design hoor. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je er al snel weer op uitgekeken bent. Plus je hebt er de tijd voor, zeker als beginner niet te snel willen. Goed en zorgvuldig solderen.. draden niet te strak aanspannen (trekontlasting). Hoogspanningsdraden+heaters twisten (boormachine). Goed vloeiend soldeer (Aub ook een bout die lekker heet wordt, oja ook een desoldeerpomp en wat litze). En een lay out, en je komt al een heel eind. Foto's bekijken (goed bestuderen) van 'goed' gebouwde amps is dan ook wel handig.

    400 lijkt me te doen als je zelf de onderdelen bij elkaar sprokkelt. Kosten zitten vooral in het chassis, trafo's en buizen. Dan switchen en potmeters en de rest aan klein materiaal is wel zo'n beetje met 50E te doen..
    Doel je nu op de Deluxe Reverb? Of op een wat simpeler ontwerp?

    Zo'n Tweed zie ik qua geluid wel zitten, ook dankzij de reply van Hendriks. Wel zou ik er dan een reverb bij willen knutselen, vind ik gewoon echt onderdeel van een amp - zeker voor een Fender.

    Qua soldeerbout zit ik hopelijk al goed, ik heb een setje wat instelbaar is (volgens mij gewoon met een ingebouwde dimmer) en heb ook nog een aantal losse soldeerbouten (bouwmarktgevallen) waarvan eentje volgens mij 60 watt is voor het grovere werk (aardedraden op potmeters e.d.). Litze heb ik, desoldeerpomp niet. Soldeer heb ik ook, maar ik had al gelezen dat je voor zo'n project fijner werkt met wat dikker soldeer... Krijg er zin in
    DA - doet je goed!

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Mijn voorkeur zou uitgaan voor de 60Watt bout. Daarmee krijg je het werkstuk snel op temperatuur waardoor de hitte lokaal blijft. Zou je langer moeten stoken trekt de hitte het hele onderdeel in met kans op beschadiging en wegzakken van het soldeer. Als je er geen ervaring met solderen hebt haal dan bij de bouwmarkt een stukje koperdraad van 2.5 kw en buig een paar letters om je naam in elkaar te solderen. Doe dat met zo weinig mogelijk soldeer. Als je genoeg hebt geoefend en een mooi resultaat hebt blijft er een mooi logo voor je zelfbouw ampje over.

    Soldeertin 60/40 1 a 1,5mm en vooral met harskern.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Heb wel wat ervaring met solderen hoor, in gitaar en wat stompboxes de laatste tijd. Vandaar dat ik ook de 'stap omhoog' naar een amp hoop aan te gaan.
    DA - doet je goed!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarknessAwaits Bekijk bericht
    Doel je nu op de Deluxe Reverb? Of op een wat simpeler ontwerp?

    Zo'n Tweed zie ik qua geluid wel zitten, ook dankzij de reply van Hendriks. Wel zou ik er dan een reverb bij willen knutselen, vind ik gewoon echt onderdeel van een amp - zeker voor een Fender.
    Ja Go For IT!!!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarknessAwaits Bekijk bericht
    Qua soldeerbout zit ik hopelijk al goed, ik heb een setje wat instelbaar is (volgens mij gewoon met een ingebouwde dimmer) en heb ook nog een aantal losse soldeerbouten (bouwmarktgevallen) waarvan eentje volgens mij 60 watt is voor het grovere werk (aardedraden op potmeters e.d.). Litze heb ik, desoldeerpomp niet. Soldeer heb ik ook, maar ik had al gelezen dat je voor zo'n project fijner werkt met wat dikker soldeer... Krijg er zin in
    Euh dikker soldeer werkt prima, maar ik deed het gewoon met fijn soldeer... het gaat om die mengverhouding lood/tin, (60/40) geschikt voor fijne electronica, dus niet loodgieters soldeer van 40/60. Het maakt dus niet zoveel uit of je nu dunner draad hebt of dikker als het maar een lage smelthitte heeft en goed vloeit. Desoldeerpomp kost geen drol (2.5 euries bij newtone Excuses voor de spam). En het werkt sneller dan litze, maar litze werkt dan weer goed bij print of om het onderdeel heel erg schoon te krijgen. Voor turretboards en potmeteroogjes werkt zo'n pomp heerlijk, had er niet zonder gekund.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Ik ben begonnen met een 18watt TMB kitje van tonefactory. Goeie amp voor het geld en een leuk bouwproces. Echter wel wat foutjes in de handleiding en geen info over de eerste opstart waarbij wat extra controles horen.

    Ik ben nu bezig met een gemodde champ en de champ als basis lijkt mij een heel goed begin. Er zit bijna niks in, je kan heel goed alle basis bouwstenen van een versterker bekijken en het makkelijk van elkaar onderscheiding (zo ervaar ik het tenminste). En er zijn heel veel simpele mods te vinden voor de champ, dus als je klaar bent kan je nog wel even door gaan eigenlijk

    Je zou dus een Champ kitje kunnen nemen. Voor de sounds sowieso al!
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

  6. #16

    Standaard

    Om ook maar een duit in het zakje te doen...
    Mijn eerste buizenkindje was ook een Champ 5F1. Gekocht als kitje zonder cabinet. Nadeel vond ik de handleiding. Dit was de (voor wie het nog kent...) Ravensburger solderen met nummertjes set. Fotootjes turen en hopen dat je het goed gezien hebt. Cluseau mailen omdat het toch niet werkt.

    Nu blijkt dat (en houdt daar rekening mee) dat versterkers bouwen heel verslavend is. Ik meende Hendriks ook al te spotten bij de AV, de praatgroep voor verslaafden op dit vlak. Mijn eerste was dus de Champ. Leuk om te bouwen, helaas klein chassis. De volgende was een Tweed deLuxe. Veel van geleerd, met name van onze Haagse techneut, want eerlijk is eerlijk, zonder hem was het nog steeds een brombak geweeest. Vervolgens deze deLuxe nogmaals gekopieerd en nu als laatste een JTM45 gemaakt.

    Helaas voor mijn vrouw heb ik een hele mooie uitgangstrafo voor een 50watt Plexi op de plank liggen... maar dat terzijde....
    Ik denk dat het voor mij persoonlijk niet zou werken om eerst alle theorie tot me te nemen. Dat leer je (tot op zekere hoogte) tijdens het doen. Ik beschouw de kosten dan ook grotendeels als leergeld.

    Wil je voor weinig een versterker die leuk klinkt? Ga naar de Duitse dozenschuivers. Wil je wat leren en is het geld niet de grootste beperkende factor? Bouw een mooie Tweed deLuxe...

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.613

    Standaard

    Ik heb al eens een variant van de 5W SE van AMpmaker gebouwd. Die is wel redelijk te doen.

    Ben nu al een jaar of twee met een variant van de Double Six bezig. Ik ga je topic volgen.... misschien krijg ik weer zin om verder te bouwen. Als je de Double Six zelf gaat samenstellen let er dan op dat er 2 PT`s zijn, eentje voor Engeland en eentje voor Europa in verband met de 230V. Met de verkeerde komt echt de gloeispanning niet goed uit.
    147-c Guitars

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Ik zit op dit moment nog heel erg in dubio. Hoewel ik eerder vandaag bijna had besloten om voor een 5e3 Tweed Deluxe te gaan ben ik inmiddels niet meer echt overtuigd van de 'meerwaarde' ten opzichte van de 5f1 Champ, behalve dan de Tone-knop, maar wellicht is dat juist een leuke mod voor de Champ... Dan is er ook nog de Double Six, die klinkt op papier veelbelovend maar de weinige clips die ik ervan kan vinden zijn vrij dun qua geluid. Wat me dan weer minder aanspreekt in de Tweed varianten is het snelle (als ik het goed hebe begrepen) oversturen, wat natuurlijk ook wel weer logisch is gezien het lage vermogen van de amps.

    Ik laat het in ieder geval nog even bezinken, iedereen bedankt voor de tips & to be continued...
    DA - doet je goed!

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Het is inderdaad verslavend , iedere keer als ik een amp bijna afheb , ben ik het volgende project al aan het bedenken .
    Stiekum hoop ik als ik een versterker voor het eerst aanzet dat hij het niet goed doet en dan met de hulp van de experts hier uiteindelijk alles toch goed komt.
    Ik denk dat eerst maar eens wat moet verkopen , het word nu totale overkill .

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.986

    Standaard

    Ik ben begonnen met de P1 versterker van AX84.com. Met heel veel hulp van het forum (met name frans en nico) heb ik dat tot een goed einde kunnen brengen. Ook ik heb het boek van blencow aangeschaft en je gaat die stof eigenlijk pas goed begrijpen zodra je er mee aan de gang gaat.
    Inmiddels ben ik aan mijn tweede amp begonnen. Een channelswitcher gebaseerd op de marshall modellen. Die stap is misschien wat te groot... maar goed, ik ben niet vies van een uitdaging haha. Inmiddels ook een scope en tonegenerator aangeschaft. Dus kan wel stellen dat ik redelijk verslaafd ben geraakt door de buizentechniek.

    Succes met wat je ook gaat bouwen!!
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top