Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 62
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerard1793 Bekijk bericht
    Hebben :|
    Dat schijnt toch niet onmogelijk te zijn.

    Vandaag de tweede Yamaha RA200 binnengekregen. Uiterlijk iets minder mooi maar deze is iig wel compleet. Uiteraard met versterker problemen dus gaan we maar op dezelfde manier te werk. De veronderstelde amp 1 is al uitgebouwd en aan de monitor gehangen. De instelling was een beetje verlopen waardoor de eindtrap warm liep maar na afregeling verder geen probleem. Morgen gaan we ons dieper ingraven in de andere twee eindtrappen.

    De praktijk wordt wel een beetje vol met nog een Elka neefje over de vloer .
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Damn, dit is ff een ander verhaal. Geef mij maar gewoon een uitgebrande amp, dat is tenminste te repareren.

    Amp 1 is voor de roterende speakers en laten die nou net niet werken. Amp nr 1 is inmiddels getest, teruggeplaatst en werkt als een trein dus daar zit niet het probleem. In de kabelboom heb ik de connectors gevonden van de drie tweeters. Meting laat drie verschillende waarden zien, tweeter 1 is oneindig, tweeter 2 is 6.5 Ohm en tweeter 3 is 12.4 Ohm. Dat wordt demonteren van de speakerunits, krijgt Frits toch nog zijn zin





    Een externe speaker er aan geeft een veel te zacht hoog weergave en met veel vervorming. De ingang van amp 1 laat op de scoop een klein beetje sturing zien met veel vervorming dus het zit ook in de preamp niet goed, dat wordt uitbouwen van het preamp board $#@%!



    Drievoudige potmeters ??? Zal niet eenvoudig zijn die te vinden.


    Twee van de basspeakers werken ook niet maar dat komt later, amp nr2 zal ook wel uitgerookt zijn.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #33

    Standaard

    Succes!!

  4. #34
    Junior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2012
    Locatie
    Brugge
    Berichten
    25

    Standaard

    Toch mooi als je die een tweede leven kunt geven! Succes!!!

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Thanks guys, doe me best en gaat zeker lukken.

    Het vervolg van deze opknapbeurt:
    Bij het aanbieden van een nette sinus op de ingang komt dit uit de preamp.



    Duidelijk is te zien dat het signaal staat te stuiteren. Door de traagheid van de camera zie je meerdere sweeps van de scoop door elkaar maar daardoor wordt mooi duidelijk dat de amplitude van het signaal sterk varieerd.




    Door het bedieningspaneel omgedraaid weer in de kast te schroeven is het mooi toegangkelijk om te meten en hoef ik het niet op mijn schoot te houden. De netschakelaar zit ook open en bloot aan het paneel en vandaag heb ik geen zin in een flinke elektrische beurt.



    De drievoudige potmeter is een duidelijke special en is voor de snelheidsregeling van de motorsturing.




    Na wat signaal tracen kwam ik uit op een relais, op de foto boven te zien in het midden van de print. Dit relais kreeg wel een goed signaal maar er kwam heel weinig uit tenzij ik het niveau opvoerde. Relais gedemonteerd en opengepeuterd.



    De schakelcontacten gereinigd en op de juiste afstand gesteld. Daar werd hij blij van want na terugsolderen van het relais werkt de hogetonen amp weer naar behoren, iig weer een probleem minder.




    Goed, nu de tweeters:
    Er doen zich drie verschillende metingen voor namelijk onderbroken, 6 en 12 Ohm. We zijn begonnen met de onderbroken tweeter aangezien deze helemaal niet meedoet. Het chassis van de roterende unit zit met vier grote bouten op de baskast geschroeft. Vrij eenvoudig mits je een hele lange kruiskopschroevedraaier hebt en toevallig had ik er nog zo een in mijn mecanodoos.

    De kast zit vol schroefgaten dus heb ik het bedieningspaneel weer een etage lager vastgeschroeft. Dit is echt een service vriendelijk ding, zou er bijna blij van worden. Vervolgens de tweeter unit uitgebouwd voor een nader onderzoek.






    Bij meten op de plug constateer ik oneindig en nu ik op de speaker direct meet is hij oke. Ergens onderweg gaat het dan fout....toch?







    Ik verwacht dat het onderstaande voor Frits een speciaal gevoel van bevrediging zal veroorzaken. De vraag was namelijk hoe het speaker signaal op de speakers overgebracht zou worden. Zoals al verwacht heeft NASA zich niet met de ontwikkeling bemoeid en zijn het eenvoudige sleepcontacten geworden. Jammer Frits, geen instraling, geen kwik of andere hightech snufjes maar gewoon eenvoudig. Het spijt me als ik met deze vorm van voorspel je avond heb bedorven.



    De verwachting was dat in de sleepcontacten een probleem zat vanwege het 40+ jaar rond tollen van deze contactjes maar niets is minder waar. Op de contacten meet ik gewoon de juiste waarde van de speaker.




    Tussen sleepcontact en plug zit alleen een stuk draad met een paar soldeerogen hier en daar. Na het volgen van de verbindingen kwam ik op een open soldeeroog. De uiteindelijke oorzaak was gewoon oxidatie.



    Het oog is losgehaald, schoon geborsteld en met een beetje vaseline weer in elkaar gezet.
    Bingo, weer een probleem minder.




    Morgen de andere unit bekijken want daar zal ook wel een zekere overgangsweerstand aanwezig zijn. Daarna amp nr2 fixen maar voor vandaag houd ik het voor gezien.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 20 maart 2013 om 07:13
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Labadi Bekijk bericht
    Toch mooi als je die een tweede leven kunt geven! Succes!!!
    Een tip voor jouw RA100, trek de schroeven aan in de roterende units met een goed passende schroevedraaier. Je kan er niet lekker bij dus neem er je tijd en goed gereedschap voor ipv de schroeven kapot te draaien met gam... troep. De lagerbrackets zitten vast met zes kruiskopschroeven. Zojuist alle units er uit gehad en alle schroeven zaten los, sommige wel twee volle slagen. Aangezien de verbinding naar de tweeter over deze bracketschroeven loopt heb je kans dat de helft niet werkt.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #37
    Junior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2012
    Locatie
    Brugge
    Berichten
    25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Een tip voor jouw RA100, trek de schroeven aan in de roterende units met een goed passende schroevedraaier. Je kan er niet lekker bij dus neem er je tijd en goed gereedschap voor ipv de schroeven kapot te draaien met gam... troep. De lagerbrackets zitten vast met zes kruiskopschroeven. Zojuist alle units er uit gehad en alle schroeven zaten los, sommige wel twee volle slagen. Aangezien de verbinding naar de tweeter over deze bracketschroeven loopt heb je kans dat de helft niet werkt.
    Ok, doe ik! Had die al eens open gemaakt om uit te stoffen, maar was eigenlijk nog heel netjes binnenin. Kan het kwaad om de regelknoppen achteraan op de versterker in te spuiten met contactspray?

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Labadi Bekijk bericht
    . . . . Kan het kwaad om de regelknoppen achteraan op de versterker in te spuiten met contactspray?

    Kan geen kwaad, slechter zal het er niet van worden. Bij deze is het iig een wereld van verschil.

    Het is wel een klusje hoor en grijp niet in de netschakelaar met de stekker er nog in
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Het werd weer even tijd om aan de Yamaha te sleutelen. In de vroege ochtend is het probleem van de tweeters al opgelost. De verschillen in ohmse weerstand op de connectoren was zoals verwacht te wijten aan slechte verbindingen in de brackets. Deze worden als geleider gebruikt en alle verbindingen waren los en geoxideerd.

    Rest alleen nog amp nr2. met defecte zekering en dat beloofd meestal niet veel goeds. De poweramps zijn vrij simpel uit te bouwen dus gelijk op de bank met dat ding. Meten leverde defecte eindtransistoren op maar de drivers waren heel waardoor ik verwachtte goed weg te komen met een zekering en een paar verse eindtorren.

    Na vervanging (net zoiets als de klus op pagina 1, zeiken we niet meer over) is de spanning erop gezet en gelijk vloog de zekering er weer uit. Dat is vreemd, zo eenvoudig gaat het dus niet. Alle halfgeleider spul er uit gehaald en gemeten maar niets aan afwijkingen te zien....merkwaardig. Het vermoeden bestond dat de potmeters van de biasregeling en de centerspanning niet meer loepzuiver waren. De potmeters eens grondig gereinigd en de hulp van een regelbare voeding ingeroepen ter bescherming van mijn kostbare eindtorren.

    De voeding stroombegrensd tot 300mA wat meer dan genoeg moet zijn om de biasstroom te leveren en de spanning langzaam opgevoerd. Eerst voorzichtig 30V ingesteld en wat gaan meten. De centerspanning wijkt wel behoorlijk af dus dat moet even bijgeregeld. We gaan naar 50V, nog steeds geen echte problemen. Langzaam de spanning opgevoerd naar 75V, steeds een beetje bijregelen maar verder geen probleem. Het zou toch goed moeten gaan dus de regelbare voeding afgekoppeld en de eigen voeding ingeschakeld. De centerspanning moest weer worden bijgeregeld maar so far so good, we gaan stoken.

    Na een half uur 167Watt in 4 Ohm is hij lekker op temperatuur gekomen en staat het koellichaam dampend te stralen. Verder geen problemen meer gezien met uitzondering van een tweede graads verbranding aan mijn poten toen ik per ongeluk tegen de emitterweerstand kwam. #@#%*^@ wat zijn die heet. Dat is normaal hoor maar vergeet het wel eens. De temperatuurmeter geeft 189 graden aan op die kleine witte jongens, dat weten we ook weer. Inmiddels ruikt het lekker electrisch in het pand en wordt het tijd om het chassis terug te bouwen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #40
    Junior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2012
    Locatie
    Brugge
    Berichten
    25

    Standaard

    Haha, lekker electrisch! Mooi toch!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top