Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 62
  1. #11

    Standaard

    Je ziet regelmatig de RA50 of RA100 voorbij komen, maar een RA200 bijna nooit. Mooi spul en klinkt super als een erbij versterker...zoals mr. Gilmour hem gebruikte.
    Als stand-alone vind ik het te overheersend, maar zo, als effect, is het echt zooo lekker.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 september 2010
    Locatie
    IJmuiden
    Berichten
    295

    Standaard

    Net even mijn versterker opgehaald bij Frans!, heb ik de yamaha ook even mogen bekijken. Wat een ding zeg, toch leuk om even wat gilmour gear van dichtbij te zien

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Het valt me op dat er de laatste tijd niet veel gebeurd op gitaarnet afgezien van een paar leuke zelfbouw projectjes.
    Zit weer eventjes in de de States, maar over een weekje of 2 a 3 heb ik nog wat dingetjes voor hier. Heb 2 brombakken staan; een Fender en een Marshall.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  4. #14
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    13 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Frans,

    Ik ben benieuwd, hoe die speakertjes hun signaal krijgen!
    Via de as-lagers? Sleepringen? Kwikbaden (ooit eens op een draaitafel gezien...)?

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Nou, we zijn weer een stukje verder. De bedoeling was deze ontbrekende bedrading te lokaliseren.....




    Het is heel waarschijnlijk dat er iets los in de baskast hangt te bungelen dus die moet open. Om het achterpaneel te verwijderen moet alle aanwezige materiaal verwijderd worden, hieronder is het achterpaneel vrijgemaakt.




    Als de laatste schroef er uit is kan met een beetje wrikken het paneel er net uitgehaald worden en ja hoor, nog met de spleetoogjes knipperend na ruim 40 jaar geen daglicht te hebben gezien staan deze 50wattertjes naar mij te grinniken. Wat een heerlijk gezicht. Er staan twee speakers van 8 ohm parallel waarmee we dus twee setjes van 4 ohm overhouden.





    Twee van de vier speakers zijn niet in gebruik zoals verwacht en de bedrading is een beetje teruggefrommelt tussen het paneel. Het scheelt niet alleen vermogen als twee van de vier niet werken maar er zit natuurlijk ook een enorm acoustisch gat door de overgebleven speakers. De baskist is op die manier totaal van zijn stuk dus dat zal best een verbetering geven als ze weer gebroederlijk samenwerken.

    De vermogensmeting van amp1 is ook even bijgesteld aangezien de amps op een 4 ohm load horen te werken. In 4 ohm leveren de amps 172Watt clean.......en dat dan 3 keer. Hoe moet ik dat de buren uitleggen als ik ga testen.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 25 februari 2013 om 10:49
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Ik ben benieuwd, hoe die speakertjes hun signaal krijgen!
    Ben ik ook wel benieud naar Frits maar de lagers zitten zo strak tegen elkaar dat ik de kappen er niet af krijg. Aangezien dit allemaal goed werkt wil ik daar niet aan rommelen. Ik heb een van de kappen schoongemaakt en met een lampje er achter lijkt het gewoon een sleepcontact te zijn. De bedrading gaat trouwens door de holle as dus komt zeker uit in het hart aan het einde van de de as. Lijkt me geen uitvinding van NASA.

    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Zo, gistermiddag de boel weer in elkaar geflanst en daarna de andere twee amps gefixed. Jammer dat ik niet aan de ontbrekende connector kan komen. Amp nr2 heb ik dan maar vast bedraad en de connector laten vervallen omdat het een haastklusje is.




    De meeste solidstate amps werken met een positieve en negatieve voeding van zo'n 50V= maar de zwaardere jongens doen het rustig met 250V=. Omdat de voeding symetrisch is valt het audio signaal rond het nulpunt en zijn er geen grote condensatoren nodig om de speaker te koppelen. Bij hele kleine ampjes wordt dat wel gedaan vanwege de eenvoud van de voeding.

    De eindtransistoren nemen ieder de helft van het signaal voor hun rekening zoals we gewent zijn bij de buizenbakken, alleen staan de torren hier in serie op de plus en min voeding waardoor in het center 0V staat. Dit is alleen waar als de eindtrap 100% in balans is. Zou dat niet zo zijn gaat er gelijkstroom door de speakers lopen en is het snel over met onze vriendelijke spleetoogjes.

    Na het herstel van de amplifiers stel je de biaspotmeter op minimale stroom, doe je een schietgebed dat je niets over het hoofd hebt gezien en schakel je de voeding in zonder load. Vliegen de stukken niet om je oren dan regel je deze centerspanning nauwkeurig af op 0V. 100% is niet haalbaar en onnodig maar je doet gewoon wat je kan bereiken. Daarna voorzichtig de bias opvoeren door 4.5mV te meten over de emitterweerstanden van 0.22 Ohm.

    Na een half uurtje op vol vermogen is de amp goed opgewarmt. Dan nogmaals de ingestelde waardes meten. Als alles goed is zijn die niet verlopen en mag de patient naar huis.






    De final test is gedaan maar je wordt gewoon bang van dit ding. Deze dikke 300Watt is teveel om dat in een ruimte van 36 kub los te laten. Op de helft van de volumeregelaar is de pijngrens berijkt en besluit ik niet verder te gaan voor de pliesie voor de deur staat. Hiermee is dit project geeindigd en staat de volgende lesley klaar, deze moet voor donderdag as klaar zijn....scheisse.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 26 februari 2013 om 12:20
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #18

    Standaard

    't is dat dit soort dingen een te groot gat in mijn budget slaan, anders had ik wel een setje overwogen...

    Nog even terug op de contacten, ik weet van deze jongens dat ze een kwikbad gebruiken:

    coverband 'Alle 13 '

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Geweldig om te zien maar vooral om te horen! Toffe sound man.
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Cool setje.

    Even hetzelfde deuntje over de yamaha.

    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top