Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 62
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard Gilmour speeltje - reparatie verslag

    Het valt me op dat er de laatste tijd niet veel gebeurd op gitaarnet afgezien van een paar leuke zelfbouw projectjes. Misschien leuk om wat leesvoer toe te voegen en van de komende restauratie een verslagje te maken ter lering ende vermaeck.

    Afgelopen week kreeg ik namelijk deze spoedklus op de werkbank...nou ja, eigenlijk naast de bank want het ding weegt goddomme 90kg.



    Nu schijn David Gilmour (Pink Floyd) hier menig deuntje op gespeelt te hebben en dat maakt toch wel weer wat goed. Is zat over te vinden trouwens, google maar eens op "Yamaha RA200R". Het mid / hoog wordt verzorgt door drie onafhankelijk van elkaar roterende speakers. Het gaat dus niet zoals bij de meeste systemen waar een vastopgestelde driver zijn audio in een kanaaltje met twee roterende toetertjes kotst. Hier suizen de speakers zelf door het universum en wel op verschillende snelheden waardoor een bijzonder fase effect wordt verkregen. Leuk systeem eigenlijk met veel mechaniek.




    Deze unit is bij de college al eens flink aangepakt. Op het achterpaneel van de kast bevinden zich twee bas amps en een mid/hoog amp. Alles solid state, dat is dan wel weer een beetje jammer. De voedingstrafo's aan de rechterkant zijn van de motorstuur units.





    Tot nu toe ben ik er achter dat er een stuk van de draadboom weg is en een van de amps is gerepareerd zonder de transistoren vast te solderen, knap hé !

    Betreffende amp mist de voedingsconnector en ook de speakerdraden zijn weggeknipt dus wat zou het of er torren zijn gesoldeerd of niet. Aangezien de hele connector missing is zal ik uit moeten zoeken waar dat op aangesloten heeft gezeten.

    Aan de voorzijde te zien zitten er vier speakers in en er komen twee draden uit de dichte baskist. Dat zal dus eerst uitgezocht moeten worden, ik vermoed dat er twee paartjes draden uit moeten komen omdat er twee basamps zijn waarvan er één halfbakken functioneerd.

    Eerste conclusie: een half werkende bas amp, een niet aangesloten en defecte bas amp en een mid/hoog amp welke compleet is uitgefikt na recente reparatie. De reverb werkt ook niet maar dat is van later zorg.

    Eén van de amps heeft een netsnoer en noem ik maar even amp 1, de hoofd amp. Van daaruit gaat de 230V~ voeding via de voedingsconnector naar de hoofdschakelaar in het bedieningspaneel. Dit is opzich al een hele uitzoekerij is de wirwar van draden. Elke amp bestaat uiit een volwaardige eindtrap inclusief voeding.

    Na de schakelaar komt de 230V~ weer terug naar de hoofd amp en is doorgelust naar de andere twee amps. We beginnen dus maar met demontage van amp nr 1 om deze te fixen.




    Er is in ieder geval wel voor voldoende heatsink compound gezorgt. Ik heb er echt een t e r i n g hekel aan als zo'n ding helemaal onder de troep zit dus dat wordt compleet demonteren en schoonmaken.

    Werkelijk alles is ondergesmeerd en zelf zie ik er ook niet uit.





    Na de schoonmaak is een heel klein beetje compound voldoende, door de druk wordt dit over het hele oppervlak verspreid.



    Omdat in alle drie de amps de veel toegepaste 2N3055 is gemonteerd heb ik de kortgesloten exemplaren blindelings door hetzelfde type vervangen.



    Nu alle materiaal is vervangen en gecheked kan het testen beginnen. Bij het aansluiten leek het goed te gaan maar kort daarna vliegen de vonken om mijn oren en het roet door de ruimte. Even verder kijken dan die grose nase lang is want de amp werkt met 100V voeding en dat haalt een 2N3055 niet. Waarom heb ik dat niet gechecked? Gemakzucht? Veronderstelling dat mijn voorganger zijn werk heeft gedaan? Nooit vertrouwen op andermans bevindingen en weer maak ik die fout. Goed, de hele zooi weer vervangen en nu met een stel juiste torren.

    Uiteindelijk is het nu wel goed gegaan, een half uur lang op vol vermogen levert de amp 102Watt clean. Dat geeft de burger moed en gaan we morgen de kast openen om te kijken wat we daar aantreffen. Misschien is de knipaktie van college te herstellen. Als dat zo is gaan we de andere amps ook repareren en dit bakkie in ere herstellen. Krijg er wel steeds meer zin in.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juli 2010
    Locatie
    Geleen
    Berichten
    1.888

    Standaard

    Mijn waarde, das toch een prachtige staaltje techniek wat u daar onder de kundige vingers heeft! Mooi man!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.755

    Standaard

    Geweldig ding , ik kon er laatst 1 overnemen , helaas niet doorgegaan. Die krijg je vast wel weer aan de praat.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Jemig.






    De pemig.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.755

    Standaard

    Gebruikten ze voor de verbinding nou een buisvoet?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hendriks Bekijk bericht
    Gebruikten ze voor de verbinding nou een buisvoet?
    Yep, gewone octal voet met hele mooie pluggen daarin. Zullen wel niet meer leverbaar zijn

    Die jij kon overnemen was dat soms in het uiterste noordoosten van ons landje?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Yep, gewone octal voet met hele mooie pluggen daarin. Zullen wel niet meer leverbaar zijn
    Triode heeft ze in ieder geval : http://store.triodestore.com/amphenol.html
    Nico


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.755

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Yep, gewone octal voet met hele mooie pluggen daarin. Zullen wel niet meer leverbaar zijn

    Die jij kon overnemen was dat soms in het uiterste noordoosten van ons landje?

    Ergens in Zuid-Drenthe , Klazienaveen ,oid. Was van een vrouw die hem in de kamer had staan met een kleedje erop , was van haar overleden man geweest , uiteidelijk wou ze hem toch houden als aandenken , ding zag er nog als nieuw uit.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Triode heeft ze in ieder geval : http://store.triodestore.com/amphenol.html
    Leuk adresje Nico, wist ik nog niet. Wel weten ze de prijs daar maar goed "beter duur dan niet tekoop"

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hendriks Bekijk bericht
    Ergens in Zuid-Drenthe
    Dan is dit een andere, deze komt uit nog koudere streken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10

    Standaard

    Als er iemand eentje wil hebben, hier staat de ganse amp (zo te zien in uitstekende staat) voor maar 75 euro.
    Denk dat de eigenaar niet goed weet wat het is.
    http://nl.kapaza.be/west-vlaanderen/...a-69095832.htm
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top