Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 14 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 139
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard suggesties voor 19" preamp die "alles" kan?

    Nadat ik recent mijn pedalboard de deur uit gedaan heb, en overgestapt ben naar een 19" rekje voor effecten, zou het een logische stap kunnen zijn om mijn top(s) de deur uit te doen, en ook hier naar 19" te gaan (en daardoor ook meteen wat stereo te kunnen doen).
    Ik heb alleen het idee dat 19" preamp ontwikkeling zo goed als dood is, en dat er al 20 jaar niks veranderd is in 19" preamp land...maar wellicht vergis ik me, en daarom dit topic!

    Waar ben ik naar op zoek?
    Drie kanalen of meer zou prettig zijn. Maar als ik iets tegen het lijf loop wat ik clean he-le-maal geweldig vind, en vervormd ook, dan is hier nog wel overheen te komen; doe ik ook nog eens wat met de volumeregelaar op de gitaar.
    Verder het liefst gewoon lekker met buisjes, geen modelling. Ik zoek geen preamp die andere preamps nadoet, maar een preamp die gewoon is wat ie is.
    Ik heb met de 19" spullen die ik uit het verleden ken (maar die kwalitatief minder waren dan ik nu zoek) altijd het idee gehad dat het zo netjes en tam klonk, denk aan al die overgeproduceerde jaren 80 popplaten. Dat is iets wat ik nu niet zoek.

    Clean: Ik vind mijn Mesa Boogie roadster clean nog niet zo beroerd; veel high gain versterkers klinken clean nogal "vlak" (denk aan een oude 5150). Dat moet beter kunnen. Een bogner Shiva is wel lekker, maar of dat haalbaar is (ik vergeet even de poweramp invloed)....
    Ik heb niet veel verstand van clean, dus kan verder ook moeilijk uitleggen wat ik een goede clean vind. Iedereen wil een Fender Twin clean denk ik :-)

    Mijn Roadster bevalt mij voor het hak- en zaag ritmewerk eigenlijk ook prima; dat "trage" van een rectifier vind ik wel lekker spelen (hoe leg je dat uit).
    Voor solo's echter, merk ik vaak dat ik het geluid van de Roadster wat dunnetjes vind bij hoog gespeelde noten. Mijn Soldano Decatone is veel ronder, en bij deze versterker heb je ook meer sustain op deze hoge noten, dat bevalt me beter, maar voor chugga-chugga is deze weer niet ideaal.

    Voor crunch vind ik de Soldano ook lekkerder, vanwege het meer marshall-achtige karakter (zelfs met 6L6GC buizen).

    Het is vrij lastig om je te verdiepen in de 19" preamp wereld. Nieuw is er volgens mij niet veel meer te koop?
    Daarom is het niet te doen om er veel te vergelijken, en naast elkaar te proberen. Daarom ben ik maar eens begonnen om Youtube af te struinen. Het is slecht, maar je moet toch wat!

    Een aantal (voor de hand liggende) preamps:

    Ernst Fliek The Rover --> vast niks voor mij, moet wel gas kunnen geven met high gain kanaal.

    CAE 3+SE -->leuke geluidsfragmenten gehoord maar als ik dan de naam van meneer Lukather hoor, dan ga ik wantrouwen, want het geluid van die beste man vind ik veel te gladjes. Of dit aan die preamp ligt? geen idee.

    Soldano X99 --> lijkt me wel wat vwb scheur, maar heb ik (tweedehands) nog nooit gezien, en heb her en der al gelezen dat het clean ook niet is om over naar huis te schrijven.

    Engl E580 --> Ik ken Engl van de Thunder combo, en de Fireball top, en ben sindsdien altijd met een grote boog om Engl heen gelopen. Ik noem het geluid van Engl altijd een "duits geluid" zoals ook de versterkers van Hughes & Kettner en Diezel (VH4) dit heeft. Te weinig korrel in het (vervormde) geluid, te netjes. Geldt dit ook voor de E580?

    Mesa Triaxis --> Misschien een goede keuze, maar ligt wel erg voor de hand, als de Roadster me goed bevalt, dus vandaar ook nog eens even verder kijken.

    Marshall JMP-1 -->Dit wordt hem niet. Reeds 2x gehad, en 2x weer weggedaan.

    Iemand nog ideeen en suggesties over wat tegenwoordig dé 19" preamps zijn? Of is deze wereld echt helemaal opgeslokt door de Axe FX?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Misschien die Randall, waar je 4 preampjes in kunt steken naar wens?
    Ik weet helaas niet hoe dat ding heet.

    edit

    Randall RM4
    Laatst gewijzigd door arcane; 17 februari 2013 om 20:55

  3. #3

    Standaard

    Hier hetzelfde probleem. Ik heb nu een mesa quad. Je kan er echt super geluiden uithalen. Clean is geweldig en high gain scheuren is ook geen probleem.

    Het lastige aan aan quad is instellen. Er zitten mega veel knoppen op met ook nog push pull functies. Een ander probleem is dat de kanalen niet volledig gescheiden zijn waardoor het tweaken heel veel tijd kost. Als je eenmaal op alle vier de kanalen een goed geluid hebt kan je het beste er af blijven want aan een knop draaien kan wee invloed hebben op een ander kanaal. Niet handig dus.

    Ik laat nu een bouwer mijn eigen 4 kanaals preamp bouwen.

    Specs:

    4 volledig gescheiden kanalen elk met een boost functie.
    Elk kanaal heeft een volume - high - mid - low - gain en boost knop.
    Verder heeft de preamp nog een totaal volume die bepaald hoe hard je je eindtrap in stuurt.

    De versterker word volledig hard wired.

    Ik heb besloten om geen midi toe te voegen. Ik wil het zo simpel mogelijk houden. Vier versterkers in 1 kast, dat is de bedoeling.

    De kosten vallen reuze mee, we kiezen voor de betere componenten en zelfs dan is hij beter betaalbaar als vele andere preamps.

    Mocht je interesse hebben laat dan even horen. Komende maand gaan we het eerste kanaal testen. Deze zal de basis zijn voor de andere drie kanalen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Hoe zijn die dingen van Randall kwalitatief gezien?
    Egnater heeft toch ook een versterker (gehad) met van die modules? Jaren geleden had je van die rocktron/egnater versterkers, die behoorlijk onbetrouwbaar waren.

    @danee:
    Custom built heb ik wel aan gedacht, alleen weet je van te voren niet wat je krijgt, maar dat kan ook een uitdaging zijn.
    Wil je meer info kwijt over die bouwer?
    Had voor een custom traject al wel een naam in gedachten, na een enorm goed gelukte jcm800 mod van een vriend, maar meer info is altijd beter!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Egnater heeft dieRandall preamp ontworpen, later is er ook een Egnater versie gemaakt waarbij elke module 2 kanalen heeft.

    Er staat een VHT preamp op gitaarmarkt, zoek even op VHT.
    Verkoper heeft 3 preamps te koop.

    Als je de CAE 3+ SE te glad vindt, zoek dan naar een 3+ zonder SE modificatie is wat ruiger.

    De mesa quad is erg goed, maar wel groot en zwaar.
    Studio is ook erg goed, maar heeft 2 kanalen.

    Soldano X88r of X99 zie je bijna nooit 2de hands.

    Erg goed maar zeldzaam de Bogner Fish.


    Sent from my iPad using Tapatalk HD

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Nadat ik recent mijn pedalboard de deur uit gedaan heb, en overgestapt ben naar een 19" rekje voor effecten, zou het een logische stap kunnen zijn om mijn top(s) de deur uit te doen, en ook hier naar 19" te gaan (en daardoor ook meteen wat stereo te kunnen doen).
    Behalve stereo, waarom zou die stap logisch zijn? Stereo geeft nauwelijks toegevoegde waarde als de mono bron niet naar je wens is.

    Verder, als alleen al het opduiken van een naam, zoals lukather, je doet afschrikken een preamp daadwerkelijk te beluisteren, zou ik lekker mijn geld voor iets anders bewaren.

    Maar los daarvan: prachtig clean en twee geweldige drive kanalen: GT trio, bij voorkeur icm de GT dual 75 poweramp.

    Succes met je rug!
    Laatst gewijzigd door peter_heijnen; 18 februari 2013 om 09:49
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Engl is het ook niet voor je denk ik. De Engl E580 ken ik niet. Maar de E530 en de engl SE preamp heb ik wel gehoord en bespeeld. De E530 vond ik nog het lekkerste klinken eigelijk. Lekkerste rocksounds en relatief open. De SE vond ik heel erg rond en compressed. Heel schoon geluid, daar mis je echt heel erg het gruizige in je ritme sounds vind ik.

    Maar is het voordeel van een rack niet dat je er meerder preamp in kan hangen ipv alles uit 1 versterker hoeven halen?
    Laatst gewijzigd door Thiez; 18 februari 2013 om 09:59
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Bedankt voor de tips tot zo ver!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen Bekijk bericht
    Behalve stereo, waarom zou die stap logisch zijn? Stereo geeft nauwelijks toegevoegde waarde als de mono bron niet naar je wens is.
    Ben het met je eens dat het mono gewoon goed moet zijn, natuurlijk is dat het geval.
    Wat betreft de logica:
    Ik heb nu een 8HE 19" rek, met daarin racklight, effectprocessor, pedal shelf, tuner, wireless en midi switcher
    Het gebruik van een midi preamp (+ poweramp, deze 2 in een aparte case tov de effecten-case) zou ik van de 8-voudige jack-jack kabel af zijn van midi switcher naar preamp; dit wordt dan een midi kabel. Alle beetjes helpen.
    Bovendien kan ik dan de 2 cases ook nog een mooi op elkaar stapelen. Top op case of andersom is het toch net niet. De reden op pre + poweramp te scheiden van het effectenrek, is dat ik mijn effectenrek ook niet altijd gebruik. Soms is het gewoon leuk om niks meer mee te nemen dan een wah, versterker, en speakercabinet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen Bekijk bericht
    Verder, als alleen al het opduiken van een naam, zoals lukather, je doet afschrikken een preamp daadwerkelijk te beluisteren, zou ik lekker mijn geld voor iets anders bewaren.
    Er is niks wat me afschrikt, maar in een markt die met name tweedehands is, betekent het gewoon dat je waarschijnlijk niet alles irl en naast elkaar kunt gaan beluisteren. Als er een manier is om dit wel te doen, dan hoor ik dat graag.
    Ik had de CAE niet per definitie afgeschreven, maar als Lukather een CAE gebruiker is, dan loop ik daardoor niet warm voor dit apparaat, dat is het gewoon.
    Ik las wel dat Megadeth ook CAE gebruikt heeft, maar ook hier geldt weer dat dat net zo veel zegt als dat Lukather hem gebruikt; het is maar wat je er omheen gebruikt ook.
    Op youtube heb ik toch wel aardige sounds voorbij horen komen met een CAE preamp, maar ook via youtube blijft het waardeloos om te vergelijken.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Maar is het voordeel van een rack niet dat je er meerder preamp in kan hangen ipv alles uit 1 versterker hoeven halen?
    Ja, misschien wel, maar het moet niet in eerste instantie niet te moeilijk en te groot worden.
    En ik wil ook niet €1500,- x 3 preamps gaan uitgeven :-)
    Ik denk ook niet dat ik clean zo kritisch ben dat er niks te vinden is binnen 1 preamp, dus in eerste instantie is dat nog steeds de insteek.
    Een voordeel zou wel kunnen zijn dat je bijvoorbeeld een VHT poweramp kunt combineren met een mesa preamp, om eens wat te noemen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2008
    Locatie
    071
    Berichten
    512

    Standaard

    Wel eens aan de Tech21 PSA-1.1 gedacht? Er zit weliswaar geen buisje in, maar dat ding klinkt best heel goed.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.832

    Standaard

    De TriAxis icm de 2:90. Gaat wel wat hard, maar het geluid en de mogelijkheden zijn naar mijn mening moeilijk te overtreffen. Als je van Mesa Boogie scheur houdt (denk CII+ en IV) dan is er geen betere.
    Het verschil met de Rectifier serie is wel duidelijk de gain structuur (Mark VS. Rectifier). MIDI schakelbaar en alle opties erin (op de parallele FX-loop na )
    Het heeft alles met smaak te maken, want de E580, CAE 3+SE en Fish zijn ook top preamps.
    PAS Custom Guitars, Music Man, Gibson, Schecter, Ibanez, Mesa Boogie, Engl, TC Electronic, Ultimate Ears, Fisher Amps
    Incoming: Siggery Custom Shop 7-string
    My band Panic Attack (DT Tribute): http://www.youtube.com/user/panicattackband

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top