Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.727

    Standaard

    10 Log P plus het rendement van de speaker is de SPL.

    Zoekfunctie gebruiken.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  2. #12

    Standaard

    hoeveel wattRMS moet ik nou hebben voor een zaal waar 500 man makkelijk aan kan

  3. #13
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.727

    Standaard

    Ik heb het al tien keer uitgelegd, dus dat moet te vinden zijn. Het rendement van de luidspreker is het belangrijkst en daarom hebben goede PA speakers een hoog rendement. Met 100 watt versterkervermogen kun je daar 20 dB bij optellen (10Log100=20) en met 1000 watt is dat 30 dB. Het verschil tussen 100 en 1000 watt levert je dus niet meer dan 10 dB op.

    Een hi fi speaker heeft een rendement van tussen 80 en 90dB bij 1 watt gemeten op een meter afstand. Een echt goede (dure) PA speaker heeft een rendement van rond 100dB/w/m en dat geldt voor de basspeakers. De mid en high drivers halen wel rendementen van meer dan 110dB/w/m, maar die zijn niet echt goedkoop.

    Heb je dus een echt goede hoog rendement speaker, dan maak je met 100 watt al 120 dB op een meter afstand. Met 200 watt is dat 3 dB meer, dus 123 dB en met 400 watt weer 3 dB meer en dus 126 dB. Een verdubbeling van het versterkervermogen levert 3 dB extra geluidsdruk (SPL) op.

    Het heeft dus meer zin om een echt goede speaker te kopen als het om SPL moet gaan want je kunt geen 10 kw op een speaker loslaten zonder rookwolken en vlammenzee. Verdiep je in de materie, scheelt je een hoop geld en ergernis.

    Daarbij is het met grote mensenmassa's ook belangrijk dat het geluid ver draagt en daar zijn hoorngeladen kasten voor ontworpen. En als het echt ver moet heb je delaystacks nodig, dus extra speakers welke in fase zijn met de andere speakers dmv een delay. Zodat je het geluid niet twee keer achter elkaar hoort als je ver staat.

    Het is een hele aparte materie hoor en niet echt simpel als je grote concerten moet doen met veel publiek. Er zitten op dit forum meerdere mensen die in dat vak thuis zijn.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  4. #14

    Standaard

    maak je geen zorgen als je dit niet snapt Baden, ik denk dat Han de enige is die precies hoe het werkt. Ik zou gewoon naar een goede winkel gaan waar je een advies op maat kunt krijgen. Weet niet of Paul Nijsen nog bij Feedback Eindhoven werkt, maar ik heb mijn spullen bij hem gekocht, terwijl ik voor een simpeler zangsetje ging. Waar ik het achteraf niet mee gered zou hebben.

  5. #15

    Standaard

    ik heb toch voor het zx1a combi gekozen en na een aantal optredens ga ik er 2x elx115p d'r bij halen
    mvg,bedankt aan al jullie reactie's

  6. #16

    Standaard

    Gefeliciteerd met je aankoop en veel succes ermee! laat je hier even weten hoe het bevalt?
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  7. #17

    Standaard

    het klinkt echt zuiver,en heel naatuurlijk en jawel je kan er makkelijk 300/350 mensen laten genieten op het podim,
    het is ook niet zo heel zwaar

  8. #18

    Standaard

    Dan heb je een goede koop gedaan. Goede beslissing!
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top