Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard Armsteun klassieke gitaar

    Armsteun klassieke gitaar:

    Zoals ik reeds aangaf in het mogelijke 8-snaar project, focus ik op een grote gitaar voor een grote gitarist.
    Aangezien dit echter een zeer lange termijn oplossing is (if ever) sukkelt m'n zoon met zijn houding. Daarom zijn we gaan experimenteren met piepschuim en kwamen we uit bij een armsteun voor de rechterarm. (Hij heeft zeer lange armen en die rechter glijdt steeds van de gitaar af, of vraagt extra kracht om hem op zijn plaats te houden.) Na dat hij een weekje gespeeld heeft met de piepschuimsteun heb ik besloten van de steun uit te werken in hout. Het was een projectje van een 5-tal avonden. Momenteel is de steun af in die mate dat hij functioneel werkt. Hij heeft het nog niet kunnen testen aangezien hij op laatstejaars schoolreis is, maar ik zelf heb het al geprobeerd uiteraard. (heb zelf ook van die lange armen, weet je, onder appelaars liggen geen peren)
    De afwerking weet ik nog niet hoe.

    De proefversie





    De grondstof





    vormgeving








    Hier komen de zuignappen


    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Vervolg:

    Voor de zuignappen heb ik heel wat doe het zelvers afgeschuimd zonder succes,
    Uiteindelijk vond ik ze op een Nederlandse website.
    http://www.zuignapjes.nl/?gclid=CI27...FUbMtAod2GMAAA

    Voor de bevestiging gebruikte ik 4 van die houttappen met binnendraad M4











    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2011
    Locatie
    randstad
    Berichten
    118

    Standaard

    Innovatief. Ik heb weleens ergens iets gelezen over een dergelijke armsteun. Ik hoop dat het helpt.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Goed idee, wel een chunky ding trouwens.. Maar als het helpt en het geluid niet teveel beïnvloed, waarom niet? Toch vind ik het gek, want ik ben lang en heb net iets te lange armen voor m'n lengte, maar heb nooit problemen gehad met een klassieke gitaar.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    erg mooi gemaakt! Ben heel benieuwd of het hem gaat helpen.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Goed idee, wel een chunky ding trouwens.. Maar als het helpt en het geluid niet teveel beïnvloed, waarom niet? Toch vind ik het gek, want ik ben lang en heb net iets te lange armen voor m'n lengte, maar heb nooit problemen gehad met een klassieke gitaar.
    Het geluid zal eerder positief beinvloedt worden wegens minder demping door de arm vermoed ik.

    En de houding is echt wel een probleem. Waarschijnlijk wordt het probleem eerder veroorzaakt door de verhoudingen tussen armen en corpus lengte dan door de lengte op zich. Ook de verhouding onderarm/bovenarm zal zeker impact hebben.

    Mijn spanwijdte is trouwens 2.04 meter vingertop naar vingertop maar ik ben zelf maar 1.84 m
    Maar bij hem moet het zeker nog langer zijn.

    Wat ik nog niet weet is hoe ik het ga afwerken. Ik kan het politoeren ofwel zwart schilderen. Het kan ook met een fineer afgewerkt worden. De commerciele versies zijn meestal gemaakt in tropisch hardhout. Maar misschien is zwart beter omdat het dan toch minder opvalt. Het hoeft ook niet echt een eye-catcher te zijn
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dootch Bekijk bericht
    Het geluid zal eerder positief beinvloedt worden wegens minder demping door de arm vermoed ik.

    En de houding is echt wel een probleem. Waarschijnlijk wordt het probleem eerder veroorzaakt door de verhoudingen tussen armen en corpus lengte dan door de lengte op zich. Ook de verhouding onderarm/bovenarm zal zeker impact hebben.

    Mijn spanwijdte is trouwens 2.04 meter vingertop naar vingertop maar ik ben zelf maar 1.84 m
    Maar bij hem moet het zeker nog langer zijn.

    Wat ik nog niet weet is hoe ik het ga afwerken. Ik kan het politoeren ofwel zwart schilderen. Het kan ook met een fineer afgewerkt worden. De commerciele versies zijn meestal gemaakt in tropisch hardhout. Maar misschien is zwart beter omdat het dan toch minder opvalt. Het hoeft ook niet echt een eye-catcher te zijn
    Dat is natuurlijk ook zo, geen arm meer op je bovenblad zal idd wel schelen..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top