Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: B-Bass Build

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard B-Bass Build

    Zo, weer een nieuwigheidje. Bezig aan drie gitaren tegelijk. Nou, 2 gitaren en 1 basgitaar om precies te zijn.

    Deze bas heeft voorrang op de andere projecten want hij is namelijk voor en door een echte klant. Mijn neef welteverstaan.
    Hij speelt in een prog band en zoekt een bas met wat meer punch dan zijn P-bass en wellicht wat meer finesse dan zijn Ibanez (model weet ik zo niet).

    Ik loop al langer tegen muzikanten om me heen aan te zeiken dat ik een gitaar voor ze wil bouwen en hij is de eerste die er in trapte.



    Allereerst namen we zijn wensen door en stelden we een lijst van eisen samen. Hieraan kan uiteraard tussentijds nog worden gesleuteld. Kort gezegd wordt het een bas met een moderne uitstraling en feel. Er komt een Music Man brugelement in en een stacked JB neckelement. Beide splitbaar. Daarnaast moet de nadruk om speelcomfort liggen en nemen we een vooruitstrevend ontwerp.

    Als voorbereiding zocht ik op internet veel inspiratie voor het model. Hier de favorieten. Vooral die rooie fúúúúck wat een ding. Zo uit Starship Troopers weggelopen. De pure awesomeness!:









    In een van de laatste weekenden van 2012 kwam hij langs voor het maken van het ontwerp. Deze hebben we beklonken met grolsch tot 8 uur 's ochtends.

    Het finale ontwerp:


    Niet letten op de getekende headstock. Die is erg lelijk en wordt anders.
    Dit model ligt zeer dicht bij de uiteindelijke vorm. Ik heb later de vrijheid genomen (met permissie) om de bovenste hoorn een heel klein beetje aan te passen.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Deze week verder gegaan met de bas.

    Hals:

    De hals wordt een laminaat. Het middenstuk is 17mm breed noten en de zijkanten zijn esdoorn. De vorige verlijmde hals (Ricky 325 build) is al een maand kaarsrecht en ik heb de indruk dat verlijmen behoorlijk stabiliseert. Daarnaast ziet het er gewoon vet uit.

    De hals is verlijmd en op dikte gefreesd.



    Bij het lijmen gaf ik de lijmvlakken een heel licht schuurtje met p400. Dit zet de vezeltjes iets open en heeft de lijm echt iets om in vast te bijten. Daarna afstoffen en ontvetten met alcohol.



    In de klemmen.



    Resultaat na vlakfrezen (jammer dat die Safe-T Planers niet meer te koop zijn, heb gezocht maar niet gevonden ik zou graag zo'n ding willen hebben).



    Na de neckblank ook maar aan de body begonnen. Een goeie vorm- mal maken is nog niet niks. Ik gebruik hier 4 mm MDF voor de vorm. Hiervan maak ik een kopie van steviger 8 mm MDF. De zijkanten van de dikkere mal zijn goed haaks en geven een goede basis voor het lagertje van de kopieerfrees.
    De 4mm MDF vorm- mal is gemakkelijker om gelijkmatig vorm te geven met het vijlen van details. Ook laat het zich gemakkelijker op vorm schuren. Uiteraard is de vorm eerst uit de plaat gedecoupeerd.

    Details erin vijlen


    Controleren op vloeiend-heid. Beter met geduld een goeie mal maken dan me het apelazarus schuren als de body niet goed is gevormd.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Van de vorm mal heb ik een aantal kopieën gemaakt. Eentje als "master mal" en een om de halspocket en electro-holtes in te maken en gemakkelijk uit te lijnen in de body.

    Verder zijn de malletjes voor de pickups ook al gemaakt (precieze contour). Hiervan heb ik helaas geen foto.


    De body bestaat uit een middenstuk van noten (hetzelfde als het topje van de Ricky325 build), dit is een laminaat van 3 planken dik.
    Aan de buitenkant zitten twee vleugels van ander noten. Dit is paarsig van kleur. Qua structuur lijkt het op swampash, een vrij "grove" vlam met dikke poriën. Het heeft ongeveer dezelfde brosheid bij het frezen en het ruikt naar bittere thee. Het laat zich erg goed bewerken met de frees en het schuurpapier.

    Bodydelen lijmen


    Lijmy Lijm


    Body vlakken


    Resultaat met malbroertjes


    Meer.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  4. #4

    Standaard

    Hi RS
    Tsssjeeee! Hoe cool wiljet hebben? Een bas met voor iedere snaar een eigen knop?
    Ga het draadje wel volgen. Vooral de bovenste ben ik wel van gecharmeerd. De rest? Ach, zal de leeftijd zijn.

    Succes! en cheers voor de avontuurlijke neven!
    Vriendelijke groet, Gus

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Resultaat na vlakfrezen (jammer dat die Safe-T Planers niet meer te koop zijn, heb gezocht maar niet gevonden ik zou graag zo'n ding willen hebben).
    Niet goed genoeg gezocht.. Wel een imitatie: http://woodworker.com/drill-press-pl...p?search=Drill

    Vette build! Heel mooi model!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  6. #6

    Standaard

    Ja, 3 bouwen, 1 betalen?

    In ieder geval, sterke start!!

  7. #7

    Standaard

    Baptist in Arnhem (afdeling ijzerwaren, niet houtbewerking, dus niet en de webstore te zien) had een kaar terug wel Safe-T-Planer 'knock offs'. Misschien ff bellen? Was niet duur.

  8. #8

    Standaard

    ik las laatst ergens dat een bedrijf het patent van de Safe-t planer heeft overgenomen. Ze worden dus gewoon weer verkocht.
    Kan me even niet herinneren waar precies, maar ze zijn er dus wel gewoon weer.
    Zal eens kijken of ik de link nog terug kan vinden

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Oh het was gezellig. Twee neefjes, de een houd 'm vast en de ander molesteert 'm, met een arsenaal vijlen welteverstaan.
    Wat ik bedoel, de bodyvorm compleet gekregen. Na afloop veel bier, meerdere malen kan ik je verzekeren.


    Daarna neckpocket maken, elementgaten frezen, neck frezen en shapen, stainen (ecoline) en nu in de lakfase. Ben zeer in mijn nopjes met het resultaat. Ik had eigenlijk gezeik verwacht met lakken, het is vrij poreus hout (zuigt harder dan Pamela op een boot) en de vorm is ook niet echt uuh, verfvriendelijk: vrij scherpe randen en de hoorns hebben rare uitsteeksels aan de binnenkant. Al met al kwam het 100% goed. Morgen de laatste loodjes en 's avonds polijsten.

    Wa n werk jonge















    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    En nog kei veel meer















    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top