Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 52
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard Eerste poging tot gitaarbouw... de Inceptor

    Al sinds het prille moment dat ik met muziek zit te klooien zit ik gitaartjes te krabbelen. En zodoende zijn daar ooit (in mijn ogen) wel leuke ontwerpjes uit voor gekomen, maar daar deed ik natuurlijk niets mee...

    Gitaarbouw, dat was in mijn ogen een soort magie waar alleen ingewijden zich mee bezig hielden, en als ze al geen professionals waren, dan waren het toch zeker mensen met op zijn minst een jarenlange ervaring met houtbewerking en een hal vol met onbetaalbaar gereedschap. Ik heb wel eens geïnformeerd wat het koste om een van mijn ontwerpen te laten bouwen, maar dat viel niet mee, qua geld.

    Jaren volgde waarin ik geen gitaar meer speelde en alle gear de deur uit had gedaan, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en op een gegeven moment kocht ik voorzichtig weer een stratkloontje uit Bamië… en een PRS SE… en Fender Thinlinetele. Het GAS borrelde net zo snel weer op als het verdwenen was.

    Het leuke van deze tijd is internet, iets dat in mijn bandjesperiode nog nauwelijks van de grond gekomen was. En inderdaad, er was zelfs een gitaarforum. Wat het nog leuker maakte, was dat er een zelfbouwafdeling was. Blijkbaar bestonden er mensen die voor de hobby gitaren maakte… Aandachtig heb ik bijna topics van voor naar achter doorgelezen. Veel mensen bleken inderdaad een professionele technische achtergrond te hebben en een loods vol met gereedschap wat ik niet eens van naam kende.

    Maar er waren nog wat schokkendere topics. Er waren lui die ZONDER een noemenswaardige opleiding houtbewerking of iets anders technisch gewoon prima gitaren maakte met wat rommel uit de 5 eurobak van de Gamma.

    Opeens viel het kwartje… Ik ga gewoon in mijn schuurtje met mijn Aldifrees, gammabeitel en actionzaag een gitaar bouwen, hoe lang het ook mag duren. En geen Paultje of een Stratje want die kan ik als bouwpakket gewoon kopen, maar een van mijn eigen ontwerpen.

    Ik durf 'm nu pas te posten want ik dacht: ik begin er vast enthousiast aan en onderweg strand ik ergens met iets onoplosbaars. Maar nee, het is nog gelukt ook en wel zeer naar mijn tevredenheid. Met terugwerkende kracht wou ik het bouwproces toch met jullie delen aangezien het zonder de kennis op dit forum niet mogelijk was geweest.

    Nou hier is ie dan, de Inceptor… vrij vertaald uit het latijn: Beginner.




    Dit zijn de specificaties:


    5- delige gelamineerde neckthrough hals
    Limba (korina) body met bubinga topje
    24,75" mensuur
    Ebben toets
    Hardtail brug
    Locking tuners
    Seymour Duncan Alnico II Pro hals en brugelement, individueel splitsbaar

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Deze stapel planken moet dus een gitaar worden, als dat maar goed gaat.




    Op marktplaats heb ik een lintzaagje gekocht, een 18 jaar oude Ferm voor 30 euro. Na een afstelbeurt zoals hier beschreven en een vers zaaglint bleek het ding prima rechtdoor te zagen. Zodoende heb ik de stroken voor de hals ermee gezaagd.






    En zodoende de boel aan elkaar gelijmd met tidebond.




    Aangezien ik natuurlijk geen vandiktebak heb, en ook niemand kende met zo'n ding moet "handbuild" nogal letterlijk opgevat worden. Ook werd al snel duidelijk dat schaven niet zoiets eenvoudigs als zagen is.


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard



    Helaas was de kop te hoog voor de lintzaag, dus dat moest maar met de hand. aangezien ik mijn zaagkunsten niet helemaal vertrouwde heb ik er 2 alu profielen met dubbeltape langs geplakt zodat ik redelijk recht bleef.






    En hoera, mijn eerste fout! Bij de eerste freesgang voor de trussrodsleuf hield ik de frees niet stabiel met als gevolg een iets te brede sleuf. Gelukkig gingen de volgende freesgangen wel goed zodat de rod toch acceptabel in de hals kwam. Gelukkig komt er een toets overheen.

    Laatst gewijzigd door Napoje; 26 januari 2013 om 12:01

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Gelukkig is de lintzaag wel breed genoeg voor een stukje kopfineer. Viel me erg mee dat ie zo gemakkelijk door het harde bubinga zaagde.




    Ondertussen heb ik de hals al ruw in vorm gemaakt met de lintzaag.










  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    De delen voor de body waren 52 mm dik en moesten naar 35 mm. Met een handschaaf is dat een lichtjaar werk dus heb ik er maar een elektrieke schaaf bijgepakt die er 2 mm per gang afhaalt, dat schiet tenminste op (wel blijven nameten!)



    Bubinga topje erop gelijmd...


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Doordat het zaaglint maar 6 mm breed is kan je er behoorlijk precies body's mee uitzagen. Ik heb geen freestemplate nodig gehad in ieder geval.





    Schuurrol er langs voor een glad resultaat.




  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht


    Helaas was de kop te hoog voor de lintzaag, dus dat moest maar met de hand. aangezien ik mijn zangkunsten niet helemaal vertrouwde heb ik er 2 alu profielen met dubbeltape langs geplakt zodat ik redelijk recht bleef.


    spiegels en glazen ok, maar ik heb het ook nog niet voor elkaar gekregen om hout door te zingen..

    Mooi werk wel!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Het begint al een gitaar te lijken in plaats van een stapel hout. De prefab ebben toets heb ik tijdelijk met dubbeltape vastgezet. Zo kon ik heb wel op maat zagen maar kan ie er nog af. Ik ben namelijk niet zeker of de brug wel hoog genoeg komt. Een geschroefde hals kan je shimmen en een halspocket kan je dieper frezen maar bij een neckthrough gaat die vlieger niet op. In dat geval kan ik nog een mm of wat onder de toets wegschaven.



    Hals in vorm geshaped




    En daar gaan we weer de fout in. Freesbitje niet goed vastgezet. Hij zakte er langzaam uit zodat de control cavity aan de onderkant een halve cm dieper werd dan gepland. Gelukkig ben ik niet door de top heengegaan. Met zaagsel en houtlijm opgevuld en laten drogen. Gelukkig komt het allemaal onzichtbaar onder de motorkap.



    Een kabelgootje gemaakt in het onderste deel van de body


  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    En aan elkaar plakken die hap




  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Na dat ik 2x in de fout ging met de frees wou ik niet het risico lopen dat de elementuitsparingen zouden mislukken want dat zou rampzalig zijn. Ik heb ze via de o'brien methode uitgefreesd. Dat ging prima en geeft heel veel controle maar duurt wel erg lang en het resultaat is iets minder strak. Geen probleem want er komen toch ringen overheen.




 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top