Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard Iemand ervaring met plastic coating?

    Tot nu toe politoer ik m'n gitaren helemaal, maar ik wil er vanaf voor de zijkanten, achterkant en hals, de top wil ik wel blijven politoeren.

    Ik denk erover om m'n eigen wipe-on poly te gaan maken, maar zag ook ergens wat staan over plastic coating, maar geen ervaringen tot nu toe (heb eerlijk gezegd ook niet alles weer doorgelezen). Heeft iemand hier intussen ervaring mee? En dan ben ik vooral geinteresseerd in brush-on!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ik heb een stratbody gelakt met witte plastic coating, en mijn fretloze bas met transparante plastic coating, beide met kwast.
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...less-bas/page7

    Omdat het spul vrij snel droogt vloeit het niet heel mooi, dus best wel wat schuurwerk, maar ik vind de laag die je uiteindelijk krijgt wel wat. Het is best hard (maar niet zo hard als de poly lakken zoals gebruikt door bv ernie ball) en beter bestand tegen mijn zweet dan nitro. Geef mij een hoogglans nitro afgewerkte gitaar, en in 2 maanden is ie zo dof als wat. Met plastic coating niet.

    Als ik weer tijd en ruimte heb om een gitaar te bouwen wil ik nog eens proberen wat er gebeurt als ik bv clou waterbeits gebruik voor stainen, en dat aflak met plastic coating.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Ik had het voor m'n laatste bouw aangeschaft, maar toen ik las dat het toch wel behoorlijk giftig was (en er een dampmasker nodig was voor de verwerking) sloot dat niet helemaal aan op de bewerkingsruimte en de rest van de plannen. Uiteindelijk dus maar vanaf gezien, maar van wat ik begrijp moet het goed te doen zijn om dit spul te verwerken al lijkt het bij de een wat gemakkelijker te gaan dan bij de ander.

    Overigens, mocht je interesse hebben in een setje Plastic Coating van Rustins met Plastic Polish en Thinner hou ik me aanbevolen.
    DA - doet je goed!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarknessAwaits Bekijk bericht
    maar van wat ik begrijp moet het goed te doen zijn om dit spul te verwerken al lijkt het bij de een wat gemakkelijker te gaan dan bij de ander.
    Nou, wat ik gek vind is dat de transparante veel dikker is dan de witte is / was. Die witte was waterdun, de transparante is stroperiger.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarknessAwaits Bekijk bericht
    Ik had het voor m'n laatste bouw aangeschaft, maar toen ik las dat het toch wel behoorlijk giftig was (en er een dampmasker nodig was voor de verwerking) sloot dat niet helemaal aan op de bewerkingsruimte en de rest van de plannen. Uiteindelijk dus maar vanaf gezien, maar van wat ik begrijp moet het goed te doen zijn om dit spul te verwerken al lijkt het bij de een wat gemakkelijker te gaan dan bij de ander.

    Overigens, mocht je interesse hebben in een setje Plastic Coating van Rustins met Plastic Polish en Thinner hou ik me aanbevolen.
    Haha, goeie aanbeveling om 't van je over nemen....

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Sja, ik verkoop je geen onzin Dit is enkel wat ik aan kennis heb vergaard en ook de reden dat ik uiteindelijk voor Danish Oil ben gegaan, maar ik heb wél mooie dingen gezien die met plastic coating waren gemaakt.
    DA - doet je goed!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarknessAwaits Bekijk bericht
    Sja, ik verkoop je geen onzin Dit is enkel wat ik aan kennis heb vergaard en ook de reden dat ik uiteindelijk voor Danish Oil ben gegaan, maar ik heb wél mooie dingen gezien die met plastic coating waren gemaakt.
    Ik waardeer het ook dat je geen onzin verkoopt. Maar je bent geen goeie verkoper...haha
    Danish oil is mij iets te mat voor een body, wel mooi voor een hals.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Is de Red Special van Brian May geen Rustin's Plastic Coat oid?
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard zelfgemaakte wipe-on poly

    Naast die plastic coating ben ik ook wel benieuwd naar het resultaat van wipe-on poly. Het is makkelijk zelf te maken. Werkt eigenlijk hetzelfde als Tru-oil. Maar die tru-oil vind ik nogal risky bij een akoestische gitaar en het schijnt niet goed te pakken/drogen op oliehoudende houtsoorten als EIR/cocobolo.

    Ik heb in Lak-faq een link gezet naar een beschrijving en nog een werkwijze gequote.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zjef Bekijk bericht
    Is de Red Special van Brian May geen Rustin's Plastic Coat oid?
    Ja klopt, een laag of 20 volgens het voorwoord in 'Make your own electric guitar'.

    Ik heb ook zo'n setje van rustin liggen, ik ga het bij de volgende eens proberen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top