Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2012
    Locatie
    Aalten (GLD)
    Berichten
    241

    Standaard zelfbouwkit, vragen over lakken/beitsen/olieen

    Hallo allemaal,
    Ik ben van plan om bij thomann een zelfbouwkit van een LP te kopen. Nu ben ik van mening dat de kleur black see through sunburst een erg mooie kleur is voor een LP en dat moet hem dus gaan worden. Nu heb ik internet al afgezocht over wat nu de beste/makkelijkste manier is om dit mooi te krijgen maar daar word ik niet heel veel wijzer van. De een zegt spuiten, de ander zegt olieen en weer een ander zegt beitsen. Oftewel, eigenlijk weet ik alsnog niet wat nu de manier is.

    Zelf lijkt het mij het makkelijkste om met een soort ecoline de kleur en de burst er in te wrijven om vervolgens met blanke lak af te werken. Nu rest mij alleen de vragen:

    1. Is het nodig om de body alvorens te sealen o.i.d. Voordat de kleur er op gaat? zo ja, gaat dat niet ten koste van de houttekening? Volgensmij hebben die setjes een basswood body (esdoorn right?).
    2.wat kan ik het beste gebruiken om de kleur er in te brengen? Gewone hobby ecoline wat je op de basisschool gebruikte of is hier speciaal spul voor? En hoe eventueel te verdunnen om in het midden minder donker te krijgen?
    3. Zijn hier mensen die dit al eens gedaan hebben en weten wat de dos en donts zijn bij deze kleurencombinatie? Eventueel belangrijke informatie die ik echt moet weten voordat ik hier aan begin?

    Graag hoor ik van jullie want zoals ik al zei, ik zie door de bomen het bos niet meer. Zal zo meteen een foto plaatsen van de burst zoals ik hem in mijn hoofd heb hoe die moet worden.

    Bij voorbaat dank!
    Gr,
    Jorik

    EDIT: Foto:

    Laatst gewijzigd door Jorikm; 20 januari 2013 om 17:09

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2012
    Locatie
    Aalten (GLD)
    Berichten
    241

    Standaard



    Dat is hoe ik de kleurstelling in gedachten had, vind dit erg mooi! Mocht dit echt te moeilijk zijn/worden dan ga ik voor Ebony. Dus zonder burst.

    Jorik

  3. #3

    Standaard

    ik heb ooit een gitaar sunburst gemaakt met de kleuren geel en rood, en ben begonnen met een beetje geel toevoegen aan de blanke lak en in het midden beginnen met een ovaal spuiten.
    daarna met een beetje rood toevoegen, en iets verder naar buiten, en zo steeds meer rood toevoegen.
    bij jou kun je net zoiets doen, maar dan met zwart.
    ik heb geen sealer of zoiets gebruikt ,maar wel eerst een laag blanke lak opgezet, na goed gedroogd te zijn de kleur gespoten.
    succes.

  4. #4

    Standaard

    je kunt ook overwegen om het gehele kleurproces met water uit te voeren, en daar later een blanke cellulose lak overheen te spuiten.
    er is kleding kleurstof te krijgen: Dylon, kleine tinnetjes met in water oplosbaar poeder, in alle denkbare kleuren, kost een droppie.
    Laatst gewijzigd door gitaargerrit; 20 januari 2013 om 16:28

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 oktober 2012
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    149

    Standaard

    Er is bij mij geen foto zichtbaar. ligt dat aan mij?

    Ecoline is tekoop bij de betere schilder/hobby winkel. gewoon "basisschool-ecoline" inderdaad
    Te koop aangeboden wegens beëindigen hobby:
    Diverse elektrische gitaar onderdelen, body's en halzen.
    In totaal zeker 2 complete gitaren + extra's.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2012
    Locatie
    Aalten (GLD)
    Berichten
    241

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaargerrit Bekijk bericht
    je kunt ook overwegen om het gehele kleurproces met water uit te voeren, en daar later een blanke cellulose lak overheen te spuiten.
    er is kleding kleurstof te krijgen: Dylon, kleine tinnetjes met in water oplosbaar poeder, in alle denkbare kleuren, kost een droppie.
    Hoe bedoel je met water uitvoeren? Met producten die te verdunnen zijn met water zoals de Dylon die je noemt? Is het spul wat je bedoelt zoiets: http://www.guitarsupplies.nl/index.p...id=224&lang=NL ??
    Als ik het goed begrijp zal ik dan dus eerst de body heel goed moeten schuren tot korrel 800, daarna de lichte kleur mengen met dat poeder totdat ik de gewenst kleur in het midden heb, daarna wat 'sterker' mixen waardoor de kleur intensiever/donkerder wordt en daarme voorzichtig de rand blenden zegmaar zodat je die lichte burst krijgt?
    En daar kan ik dan gewoon cellulose blanke lak overheen spuiten?

    Mocht ik verkeerd zitten, zou je me dan (eventueel via PM als dat niet is toegestaan) een linkje kunnen sturen met het poeder dat je bedoelt.

    Stel dat ik het met ecoline zou doen, zou ik dan dezelfde werkwijze aan moeten houden? Dus op de manier zoals ik hierboven heb beschreven? En daar kan ook gewoon blanke lak overheen?

    Sorry, erg veel vragen maar er is me nogal wat onduidelijk wat betreft het kleuren/aflakken en ik wil het liever in 1 keer goed doen!

    Gr,
    Jorik.

    EDIT: Foto gefixed, werkte inderdaad niet.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 oktober 2012
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    149

    Standaard

    Let op!

    Mocht je de harley benton kit van thomann willen bestellen, die heeft niet de zelfde top als de gitaar op de foto.
    de mooie zwarte lijnen in deze 'flamed maple top' zullen bij de HP kit niet tevoorschijn komen...
    Maakt dat je niet uit, is het een leuke goedkope kit.
    Wil je dat wel, klik dan hier

    De poederbijts van GS meng je met water, ecoline is ook op water basis.
    Daar kan zonder problemen celluloce over heen.
    Te koop aangeboden wegens beëindigen hobby:
    Diverse elektrische gitaar onderdelen, body's en halzen.
    In totaal zeker 2 complete gitaren + extra's.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2012
    Locatie
    Aalten (GLD)
    Berichten
    241

    Standaard

    Daar was ik al bang voor inderdaad! Wist niet zeker of het dezelfde top zou hebben maar niet dus.
    Heeft het stainen/beitsen wel enig effect dan bij de kit van Harley Benton? Ik geloof dat het Esdoorn is (Basswood in het engels, is toch Esdoorn in het nederlands?).
    Heeft iemand misschien een plaatje van een Esdoorn body die gebeitst is zodat ik kan zien wat voor houttekening dit achterlaat? Google geeft heel veel verschillende tekeningen aan, heb er niet echt vertrouwen in dat dat allemaal esdoorn is.

    Trouwens even aan het youtuben geweest (is dat een werkwoord??) en daar kwam ik dit filmpje tegen:

    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FCgrnqACavk[/youtube]

    Dit bedoel ik met het werken/beitsen met ecoline. Ik zie nu dat de persoon in kwestie het met gewone printer-inkt doet, verdunt met water om de intensiviteit van de kleur te bepalen.
    Met ecoline zou het dus op dezelfde manier gaan en ook net zo goed/mooi?

    Jorik.

  9. #9

    Standaard

    je hebt het goed begrepen.
    dat Dylon kun je bij iedere fournituren(kleding-naai-benodigdheden) kopen.
    altijd eerst op een stuk hout uitproberen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Dit is met ecoline (en een beetje met Schmincke) gedaan.



    Je kan werkelijk alle kanten op dat spul.
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top