Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard Accu voeding , ervaringen?

    Ik heb een klein pedalboard , met alleen een Fulltone Fulldrive en een Hardwire tuner.
    Nou wil ik deze gaan voeden met een 9 volt blok batterij (oplaatbaar) , het idee is om deze (of 2 ervan ) in een behuizing te doen met een dc aansluiting , met dezelfde aansluiting wil ik de accu's dan ook opladen.
    Zitten er nadelen aan het systeem en waar moet ik om denken , kan ik bv de accu's laden met mijn Boss adapter?
    De batterijen leveren ongeveer 200 Mah ,dat zou toch voldoende moeten zijn voor een avondje spelen .

    Ik wil gewoon zo weinig mogelijk snoeren op de grond.

  2. #2
    Bert Gitaar
    Guest

    Standaard

    Zo'n oplaadbare 9V. accu is als ie vol is 7,2V. Dus eigenlijk al een beetje leeg.
    Een 1,5V. accu is ook maar 1,2V. Daar moet je er 7 van nemen om 8,4 te bereiken.
    Misschien een scooter accuutje (12V.) van een paar Amp. met een spanningsregelaar van 9V. Is ook niet heel groot en gaat heel lang mee en simpel op te laden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Gitaar Bekijk bericht
    Zo'n oplaadbare 9V. accu is als ie vol is 7,2V. Dus eigenlijk al een beetje leeg.
    Nee hoor, 8,4V. Er is al rekening gehouden met de 0,3V minder per cel en er zitten er dan blijkbaar al 7 in:





    Zelf werk ik niet graag met batterijen in dit soort toepassingen. Bij gewone batterijen merk je dat ze langzaam leeg beginnen te raken. Bij oplaadbare niet, die lijken het ene moment nog vol en zijn dan vrij abrupt leeg. Effekten gaan via adapters, dan maar snoeren.
    In m'n stemapparaat gebruik ik wel zo'n oplaadbaar 8,4V blokje, daar zwerven er met andere muzikanten erbij toch genoeg van rond.
    Laatst gewijzigd door Plant; 1 maart 2011 om 23:54 Reden: ervaring
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hendriks Bekijk bericht
    Zitten er nadelen aan het systeem en waar moet ik om denken , kan ik bv de accu's laden met mijn Boss adapter?
    De bekende oplaadbare blokjes moeten geladen worden met een constante stroom en niet met een constante spanning. Je hebt dus een spanningsbron nodig welke flink hoger zit dan de batterijspanning en dan de stroom stabiliseren dmv een constante stroombron. Daarnaast is de capaciteit afhankelijk van het aantal pedaaltjes wat je gaat gebruiken en hun honger naar energie. Tel alle afzonderlijke stromen bij elkaar op dan weet je hoeveel je nodig hebt. Er zijn ook kleine lood gel accus in de handel welke beter op spanning zijn te houden en wel met een constante spanning geladen kunnen worden. Ook kun je die laden terwijl ze nog niet helemaal leeg zijn. Bij de 9V blokjes is dat niet zo goed voor de levensduur.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    ... Bij de 9V blokjes is dat niet zo goed voor de levensduur.
    Dat geld met name voor de 'ouderwetse' Nickel-Cadmium oplaadbare batterijen, die hebben het zgn. 'geheugeneffekt'. D.w.z. als je die niet eerst tot een bepaald niveau ontlaad alvorens je ze begint op te laden, neemt de capaciteit blijvend af en zijn ze vervolgens steeds sneller leeg. Bovendien hebben ze sowieso al minder capaciteit (plm. 110 mAh).

    Nickel-Metalhydride batterijen hebben dit effekt minder en hebben een hogere capaciteit. Nadeel is dan weer dat ze een hogere zelfontlading hebben. Als je ze lang niet gebruikt of maar weinig stroom afneemt ontladen ze van zichzelf al relatief snel. Maar je kunt ze met zgn. 'reflex' laders ook heel snel opladen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Ik zou voor ietsje meer geld een kleine loodaccu inbouwen, dan ben je verzekerd van flinke speeltijd. 9V regelaar erachter en je hebt een hele nette voeding. Draadloos en zeer ruime capaciteit. 12V 2.3Ah 22 euro. Daar kun je een flink optreden mee toe!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Dank voor de reacties tot zover. Zo'n 9 voltregelaar , zijn die kant en klaar te krijgen ,of moet ik zoiets zelf bouwen?

  8. #8
    Bert Gitaar
    Guest

    Standaard

    Zo'n spanningsregelaar kan je bij elke elektrowinkel vinden. Kost iets 1,5 euro. Een 7809 type geloof ik. 1 + erin, 1 + eruit en een min aansluiting. Meer zit er niet op. Bij conrad kan je ook kijken.

    Een scooter accuutje is vrijwel altijd een gel accu en kan niet lekken. Een druppel ladder voor zoiets, 10 euro.
    Laatst gewijzigd door Bert Gitaar; 2 maart 2011 om 23:37

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Gitaar Bekijk bericht
    Zo'n spanningsregelaar kan je bij elke elektrowinkel vinden. Kost iets 1,5 euro. Een 7809 type geloof ik. 1 + erin, 1 + eruit en een min aansluiting. Meer zit er niet op. Bij conrad kan je ook kijken.

    Een scooter accuutje is vrijwel altijd een gel accu en kan niet lekken.
    Ok , bedankt , ik zal eens bij Conrad kijken.

  10. #10

    Standaard Stil!

    Hi
    Bijkomend voordeel van batterij boven voeding is dat batterij altijd stil is. Met voeding heb je altijd weer kans op het oppikken van brom.
    Succes.
    Vriendelijke goet,
    Gus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top