Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 77

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2008
    Locatie
    amstenrade
    Berichten
    659

    Standaard nr drie... het ongelukkig vogeltje.

    Een maand of wat geleden heb ik mijn derde gitaar getekend. Daar is een draadje over gemaakt en het ontwerp werd beschreven als een ongelukkig vogeltje, vandaar de titel.



    Eindelijk heb ik tussen de bedrijven door wat tijd kunnen vrijmaken en heb de mallen voor de body en hals gezaagd en geschuurd.



    Het hout voor de hals had ik al een hele tijd liggen en kon deze dus nu goed gebruiken. Omdat ik eerst de trussrodd in wil frezen, heb ik deze nog niet uitgezaagd. De hals zal in de body gelijmd worden op 42,5 cm van de topkam. Nu zijn er bij GS een aantal lengtes trussrods te krijgen. Van 41cm tot 46 cm. Welke lengte kan ik het beste gebruiken?



    Ook het hout voor de body heb ik al een aantal jaar... Nu moest ik het maar eens gebruiken. De plank is 38 mm dik. Er moet nog ongeveer een 2 mm afgeschuurd worden om alle oneffenheden weg te werken. Is een top van 7 mm dan voldoende (43 mm)?

    tadaa!



    Dank jullie allen voor de reacties/antwoorden.


    groet,
    Pim

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Maasland
    Berichten
    805

    Standaard

    De standaard voor bijvoorbeeld een telecaster is 45mm, maar die van de originele Flying V is 32mm dacht ik. (Pin me er niet op vast, hij is in ieder geval dun.) Als je 43mm aanhoudt volstaat dat dus prima voor een gitaarbody.
    Komt het wel goed met de balans van de gitaar zonder bovenste hoorn?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.610

    Standaard

    Wow.... weet je zeker dat je een top wilt? Ik zou er een back op zetten om het dikker te maken. Voorzijde is zooooo mooi.

    Wat beteft trussrod:
    aan welke kant komt de stelbus? Is er een slagplaat of iets dat de boel verbergt wanneer de stelbus bij de bodykant komt?
    Hoe lang wordt je toets?
    147-c Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2008
    Locatie
    amstenrade
    Berichten
    659

    Standaard

    @jilles . dank voor de maten. 43 mm is dus voldoende. De plank moet nieet veel dikker worden, want hij is echt loodzwaar. Ik heb een upper-hoorn geprobeerd te ontwerpen, maar mijn skils zijn wat dat betreft beperkt. niets wat ik tekende was wat ik zocht. Ik ga de optie van Tabula Rasa proberen. de strappin komt in de hiel van de hals en de strappin op de (dikke) kont komt iets hoger dan de middellijn. Hopelijk is dit net genoeg.

    @ Tabula Rasa. Ik wilde de toets van GS bestellen. Deze is 25,5" lang. de stelschroef komt aan de kop. er komt naar alle waarschijnlijkheid geen slagplaat op. Is het een probleem als de trussrodd iets door in de body loopt?

    Dank voor jullie reactie

    groet,

    Pim

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.063

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Wow.... weet je zeker dat je een top wilt? Ik zou er een back op zetten om het dikker te maken. Voorzijde is zooooo mooi.
    gadverdamme maar ik ben het helemaal met je eens!!!!! wow!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Ja die vlam past heel mooi bij de vorm van de body!

    Over trussrods, kijk ff welke in je hals past. Een stuk dat uitsteekt is wel op te lossen maar is ook weer zo'n gehannes.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #7

    Standaard

    Ik zou een trussrod van 46cm nemen als je 24 frets hebt, anders die van 41cm.
    43mm is een prima dikte voor je body, die van mij is 38mm lekker dun en comfy.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2008
    Locatie
    amstenrade
    Berichten
    659

    Standaard

    Koen, ik studeer geen werktuigbouwkundige in Delft. Ik ben maar een gewone leerkracht /kunstenmaker in Limburg.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2012
    Locatie
    Vinkytown, Grunn
    Berichten
    421

    Standaard

    Misschien kan je dit er op zetten?

    醜いアヒル

    Ik vind het overigens ook wel een origineel apparaat. Ik heb niks tegen op gekke en bizarre ontwerpen. Alles liekt joah op mekoar!
    Gitaartjes: Danelectro Pro/GSA60/Guyatone LG50/Squier Mustang Bass
    Versterkertjes: Woodstock G-MP1/Hohner Vendetta 65/Peavey Royal 8/Orange Crush 35B

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2008
    Locatie
    amstenrade
    Berichten
    659

    Standaard

    Dat kan ik er zeker opzetten..... Maar wat betekent het eigenlijk?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top