Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard Biassen , warm , koud,of?

    Vanmiddag ga ik mijn DEA70 voor het eerst zelf biassen , ik heb mij wat ingelezen en een paar meetsnoeren met klemmetjes aangeschaft , dus dat moet lukken.
    Wat zijn de gevolgen van warm en koud biassen met het oog op het geluid? De amp is gemod naar 1987 specs .

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Ongeacht type versterker:
    - Te koud biassen loop je de kans dat je een deel van het signaal gaat verliezen (beide helften op enig moment afgeknepen). Hoe kouder hoe meer je richting klasse B gaat (een helft geeft signaal af. wordt over het algemeen als kil beleeft.
    - Te warm biassen loop je de kans dat hij te heeft wordt afgesteld waardoor de buizen teveel stroom doorlaten en gaan roodgloeien. Ook zal hij eerder opbreken (2 x de bias spanning is immers max signaal). Bij te groot signaal gaat de grid stroom trekken over de koppel kondensatoren. Als de grid weerstanden te klein zijn ga je dat niet fijn vinden.
    Nico


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Ok , bedankt Nico , ga zo de B+ meten , dan doe ik 25/B+ x 70% x1000 = Y mv .

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    B+ =416 , met de volume zou er dan 42 mv uitkomen , hij staat nu op 42mv . Lijkt mij prima , of zit ik er naast?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Je mag nog wel ietsje hoger hoor. Je zit nu op rond de 16.5W.=>19-20W klinkt ie wel wat beter maar breekt hij ook eerder op
    Nico


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Je mag nog wel ietsje hoger hoor. Je zit nu op rond de 16.5W.=>19-20W klinkt ie wel wat beter maar breekt hij ook eerder op
    Toen ik nog de préamp ala JTM had brak hij met volume op 6-7 op , nu heb ik het 1987 schema en breekt hij al rond de 4-5 al op , vind ik wel goed zo , hij heeft dan trouwens al flink wat volume , met de master op 50%.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top