Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Waarom buizen ?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard Waarom buizen ?

    ik zie veel mensen (vooral in professioneel optreden niveau) met hele mooie marshall buizen stacks. maar vaak hebben ze dan ook nog een case met pedals, of een multiFX oid. vaak dus ook aparte distortion pedaaltjes. maar nu is mijn vraag: waarom doe je dat ?
    ik verkeerde in de veronderstelling dat buizen vooral zijn voor goede vervorming (omdat buizen beter te oversturen zijn). dus dan heb je toch geen losse pedals nodig ? (OD tenminste)

    of hebben buizen nou echt nog andere functies dan beter oversturen ?
    wat voegt dat buizen nou echt toe aan je geluid als je alles uit pedals haalt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2003
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    871

    Standaard Waarom niet ?

    Die scheurpedalen laten die gozers meestal niet scheuren, dat doet de versterker al goed genoeg.

    Een bekend grapje is dat we het volume van de gitaar boosten met een pedaal zodat de buizen meer op hun sodemieter krijgen en meer gaan oversturen, daar komt de titel 'tube screamer' ook vandaan.

    Probeer zulke grapjes maar niet met je Peavy torbak, dat is gedoemd te mislukken. Maar jij haalt al je geluiden uit je Boss multi ? Had je eigenlijk beter een actieve monitor kunnen kopen.

    En niet altijd zit het geluid wat de knakker in kwestie wil in een buizenversterker. Een rauwe fuzz bijvoorbeeld, of een chorus, flanger, galm, echo, etc.
    de Pulmeester heeft gesproken ..

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 april 2003
    Locatie
    brugge (student in gent)
    Berichten
    2.705

    Standaard

    dus bij een tubescreamer (of in mijn geval tube king) zijn het de eindbuizen die dus expleciet voor het geluid zorgen?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard Re: Waarom niet ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door V!N
    En niet altijd zit het geluid wat de knakker in kwestie wil in een buizenversterker. Een rauwe fuzz bijvoorbeeld, of een chorus, flanger, galm, echo, etc.
    neej, ok, dat was me duidelijk. maargoed, bedankt !
    kwas het ook niet van plan met mijn peavey hoor.
    en ja, ik haal nu alles wat ik gebruik uit die boss gt-6, die in de FX return van de amp zit.

    wat bedoel je met een actieve monitor ?

  5. #5
    Dude
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iam
    dus bij een tubescreamer (of in mijn geval tube king) zijn het de eindbuizen die dus expleciet voor het geluid zorgen?

    nope de combinatie tubeking eindbuizen....

    uiteraard zijn het de eindbuizen die het eindresultaat van je geluid maken maar die tubeking doet ook een hoop.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 december 2002
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    2.023

    Standaard

    [quote="Dude"]
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iam
    dus bij een tubescreamer (of in mijn geval tube king) zijn het de eindbuizen die dus expleciet voor het geluid zorgen?
    combinatie ook van hoe HARD je van begin afaan alles aanstuurt.


    Jay

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    21 april 2001
    Locatie
    Emmerich
    Berichten
    1.122

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iam
    dus bij een tubescreamer (of in mijn geval tube king) zijn het de eindbuizen die dus expleciet voor het geluid zorgen?
    Nee, niet per definitie een TS of tube King.

    --> Kan met vanalles als je de versterker maar zodanig aanstuurt dat de eindbuizen gaan clippen.

    Al

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 maart 2002
    Locatie
    Nunspeet
    Berichten
    1.039

    Standaard

    wat voegt dat buizen nou echt toe aan je geluid als je alles uit pedals haalt
    Ik heb een Marshall JCM800. die druk ik met een boss SD-1 overdrive pedaal net even 'over de top' heen, waardoor die versterker gaan gillen als een idioot. (denk bijvoorbeeld aan Zakk Wylde, gitarist van Ozzy Osbourne).

    Het pedaal bepaalt dus niet het geluid en is in principe heel transparant, maar zorgt alleen voor meer output van mijn elementen. Die JCM800 zou dat heftige geluid anders nooit kunnen produceren.

    Andere pedaaltjes zoals Chorus, Delay, Fazer/Flanger, Wah en Reverb veranderen het geluid dus wel, maar dit zijn geluiden die je nooit uit een versterker krijgt en waar je dus echt pedaaltjes of een multi-effect unit voor nodig hebt (waar je maar de voorkeur aan geeft)

    Kan met vanalles als je de versterker maar zodanig aanstuurt dat de eindbuizen gaan clippen.
    Nou, het zijn eerder de voorversterker buisjes (die kleintjes dus) die gaan clippen. voordat je eindbuizen (die grote dus) gaan clippen moet je het volume van je versterker bijna helemaal open zetten en dat is met een 50/100watt versterker gewoon bijna nooit haalbaar (behalve met een loadbox)

    maw. eindbuizen vervorming kun je dus niet opwekken met een overdrive pedaal, maar alleen door het volume van je versterker flink op te schroeven.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    aha, bedankt kerel ! daar had ik wat aan.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2003
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    871

    Standaard Re: Waarom niet ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skabouter
    en ja, ik haal nu alles wat ik gebruik uit die boss gt-6, die in de FX return van de amp zit.

    wat bedoel je met een actieve monitor ?
    Dat is niets meer dan een eindversterker en een luidspreker in een doosje. Deze mag helemaal niets doen aan de kleur van je geluid, wat een versterker dus wél mag. (Daar koopt per slot van rekening (bijna) iedereen zo'n ding voor.)
    Maar als jij vind dat alles wat je zoekt al in je boss zit, waarom dan nog zo'n (relatief) dure, overbodige versterker eraan ? Het devies van de Pulmeester luidt: Zet hem op marktplaats, koop een tweedehands monitor en de rest kun je bijvoorbeeld opzuipen of er een fiets van kopen.

    Maar ja, dat ben ik dan weer
    de Pulmeester heeft gesproken ..

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top