Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard cnc laseren snakewood

    Prachtig voorbeeld wat je kunt doen met cnc laseren.
    Bijzonder fijn werk met millimeter nauwkeurigheid.





    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Prachtig voorbeeld wat je kunt doen met cnc laseren.
    Bijzonder fijn werk met millimeter nauwkeurigheid.





    Heb je dit zelf gemaakt?

    fred
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Hoi Jan,
    Nee hoor,
    Dit is gemaakt door een kennis van me in Amsterdam. Hij heeft 2 cnc laser machines staan en wilde eens proberen of je ook hout kunt laseren.
    Als het te zacht is gaat het een beetje rafelen, maar de niet vezelige, echt harde houtsoorten gaan prima.
    Het is een 2 mm dik stukje afval letterhout, ruim 20mm x 20mm buitenzijde. Ronde gaatjes van kleiner dan 1mm groefjes van 0.5 mm, het wandje van dat kleine open vierkantje is krap 1,5mm dik en toch is het vrij sterk gebleven en scheurt totaal niet.
    Grappig werkstukje om te zien of een gitaar brug ook gemaakt kan worden.
    Dat gaat hij nu doen. Het gebeurd steeds in laagjes van een mm maar het gaat razend snel.
    Er blijft een waasje zwart stof aan de randen zitten waar de laser langs kwam.
    De brug wordt het volgende projectje
    Laatst gewijzigd door grizzly; 12 januari 2013 om 22:49
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Vertonen de gesneden kanten geen brandplekken? Kan me zo voorstellen dat dit geen succes is met houtsoorten die licht van kleur zijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Ik heb een jaar of 4 geleden een proef gedaan met laser-cnc op een stuk ebbenhout en een stuk parelmoer : inlegwerk dus.
    Het ebbenhout wilde maar niet dieper worden en na heel veel rondjes met de laser zaten we denk ik op een halve mm en smeulende randjes. Het parelmoer ging nog slechter, dat ging een beetje verpulveren. Dus met echt hard hout heb ik sterke twijfels en ook met poreuze dingen. En zoals D3nnis zegt heb ik ook mijn twijfels bij lichte houtsoorten. Maar ik laat me graag verrassen :-)
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    De dikte van dit proefmodel is 2.9mm dik en deze machine had er geen moeite mee (met dit materiaal).
    De diepte van de brede groef rondom is 1mm en zoals je kunt zien zijn uit het midden weer 2 vierkantjes gelaserd.
    Het zwarte poeder wat achter blijft zal inderdaad duidelijk zichtbaar zijn op lichte houtsoorten, maar ik ken eigenlijk geen licht gekleurde houtsoorten die een hardheid hebben die boven de 3600 Janka zitten.
    Zachte/vezelrijke houtsoorten zijn idd niet netjes te laseren.
    Het zwarte stof is echter heel makkelijk met wat lucht weg te blazen en de rest poetste ik er af met een paar vegen met 400 grit schuurpapiertje.
    Het is slechts een probeerseltje met letterhout, omdat dit vrij lastig te bewerken is en snel splintert met gewoon frezen.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 13 januari 2013 om 13:53
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Ik heb trouwens iets anders gedaan met snakewood
    We deden wat schietproeven om te zien hoe dik hout/bomen zouden moeten zijn om als dekking te kunnen gebruiken. (tegen standaard handvuurwapens).



    Bijna misdadig om Snakewood te gebruiken (en ik zal de eerste in de wereld zijn) maar ik had een stukje over en wilde het gewoon weten.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Is dit een high powered luchtbuks of ben jij de trotse bezitter van een echt schietijzer?



    Misschien dat snijden niet zo'n groot succes is met de laser op de meeste houtsoorten, maar als graveertechniek is het leuk.
    Lasersnijden werkt toch juist met het smelten van het materiaal onder de laser? Verbranden gaat traag en verspreid zich naar het materiaal naast de snede. Waterstralen schijnt dan wel weer te kunnen met hout (zelf nog nooit gezien).

    Eigenlijk zijn laser- en water snijtechnieken ontwikkeld voor metalen en kunststoffen. Koolstofcomposiet laat zich ook goed watersnijden.

    p.s. wat is dat snakewood toch ontzettend mooi.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    We deden wat schietproeven om te zien hoe dik hout/bomen zouden moeten zijn om als dekking te kunnen gebruiken. (tegen standaard handvuurwapens)
    U werkt voor Mythbusters? :-)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    U werkt voor Mythbusters? :-)
    OOOOhhh was dat maar waar, het zou me wat waard zijn om met die mannen te mogen knutselen en dingen op te blazen.
    Het enige wat leuker is dan een BOEMMMMM is een grotere BOOEEEMMMM

    Nee hoor, ik ben heb een eigen vuurwapen en heb tevens schietbanen, veel wapens en munitie ter beschikking.
    Het gat in het plankje is van een 9mm vuurwapen. tevens is geschoten met diverse kalibers uit diverse wapens.

    Het meeste andere hout was vezelrijker en had een totaal ander patroon van in- c.q doorslag, maar dat heeft weinig met gitaarbouw te maken
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top