Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    26 november 2010
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    81

    Standaard Waar plaats ik de strap pins?

    Beste mensen,

    mijn 'min of meer' eerste zelfbouw is bijna af! Ik zal binnenkort een verslagje plaatsen, als is het maar uit respect en dank voor de vele verslagen van de anderen waarvan ik veel heb geleerd.

    Maar eerst wil ik de laatste puntjes op de spreekwoordelijke 'i' zetten. Wat dat betreft zit ik met nog één vraag: hoe bepaal ik de plek voor de strap pins, opdat ik zondag in de oefenruimte niet weer een neck diver in m'n handen heb?

    Ik heb voor een niet al te conventioneel model gekozen, zie de twee foto's hieronder. (De bonusvraag is dan ook: wat is een goede roepnaam voor m'n nieuwe aanwinst? 'otarts-caster' riekt iets te veel naar poep, en 'omgekeerd-caster' klinkt voor geen meter.)





    Zelf zit ik er aan te denken om de pins net boven de hals (in de zijkant) en achter de output te plaatsen, maar ik heb daar totaal geen redenatie voor...

    Alvast bedankt!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2012
    Locatie
    Vinkytown, Grunn
    Berichten
    421

    Standaard

    Dude, dat is echt briljant! Echt mooi vind ik het niet, maar ik vind het wel echt een geniaal idee en het moet echt een enorme lol zijn om daar mee op te treden. Het doet me een heel klein beetje denken aan dit filmpje:

    http://www.youtube.com/watch?v=B7En0z2A38c

    Zou je niet kijken waar de balans het beste is? Volgens mij wil je je pins gewoon aan de bovenste hoorn en ergens in het midden van de boog, waar ze ´normaal´ook zitten.

    Wat dacht je van Stratocaster 180°?

    Of misschien Trollcaster.
    Gitaartjes: Danelectro Pro/GSA60/Guyatone LG50/Squier Mustang Bass
    Versterkertjes: Woodstock G-MP1/Hohner Vendetta 65/Peavey Royal 8/Orange Crush 35B

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    26 november 2010
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    81

    Standaard

    Wat betreft de kleur zou ik 'haar' ook 'MyGreenLady' kunnen noemen .

    Maar wat betreft de pins: het lijkt me dat de balans nu heel anders is, omdat de hals aan de andere kant zit. Maar misschien werkt het wel.
    Hoe bepaald je de balans? Ik kan met één hand wel bepalen wat het midden qua gewichtverdeling is, maar hoe leid ik daar uit af waar ik de pins het beste kan plaatsen?

  4. #4

    Standaard

    Hmmm, naam

    BottomUpster?
    of, 'doggy style'
    Reverse caster?
    Of de retsacelet?

    De pins, achteraan, waar je jack input zit? Aan de hals, hangt een beetje af van je balans. Ik zou denken zoals een gibson LP misschien, of een Hofner bas ?

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    26 november 2010
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    81

    Standaard

    Leuke suggesties voor namen, maar toch heb ik niet het idee dat dé naam er bij zit. (Was ik maar zo perfectionistisch bij het bouwen van de gitaar! )

    Toch ben ik nog benieuwd of iemand een beredeneerde methode heeft voor het bepalen van de locaties van de strap pins.

  6. #6

    Standaard

    Maak er dan Swapcaster van of zo.. of switchcaster, of je komt er zelf wel uit

    Ik zou eerst een pin aan de achterzijde bij de neck (niet erop, erbij) bevestigen en zien hoe de balans is als ie alleen daar aan hangt.dan kun je daarvandaan een tweede punt bepalen; ik zou 'm niet op het uiterste punt bevestigen, maar iets van de body uit laten steken. Misschien iets met de bovenste hoorn doen? Erop, erachter, in de cutaway, die streek?
    Op de hoogte blijven? www.doudebock.nl

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    eerst even met duct tape een goed gebalanceerde plaats zoeken.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2012
    Locatie
    Vinkytown, Grunn
    Berichten
    421

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bartcore Bekijk bericht
    Wat betreft de kleur zou ik 'haar' ook 'MyGreenLady' kunnen noemen .
    Het ergste is dat ik op dit moment niet eens een groene gitaar heb. :P

    Ik weet wel dat ik weer een seafoam green gitaar wil.

    Wat balans betreft zal het hele apparaat inderdaad nogal raar hellen. Dat van die ducttape zou ik niet zo snel doen. Als je de gitaar op je knie balanceert, dan moet hij recht hangen, dat zal nu niet zo zijn, dus misschien een strappin onder de hals ofzo?
    Gitaartjes: Danelectro Pro/GSA60/Guyatone LG50/Squier Mustang Bass
    Versterkertjes: Woodstock G-MP1/Hohner Vendetta 65/Peavey Royal 8/Orange Crush 35B

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    reverse-o-caster !

    Als je de strap button aan de hoorn bevestigd, en de andere aan de ronding vlak boven de hals, heb je kans dat het geheel kopzwaar gaat worden ... Hals - body bevestiging zit aan de 16e fret, dat is zeer hoog op de hals. Als je body redelijk zwaar is, dan ga je er minder last van hebben.

    Ik zou hem zelfs op de hals durven zetten !



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.063

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    reverse-o-caster !
    bestaat al toch?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top