Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard nekproblemen bolt-on SG, hulp nodig svp

    Onlangs heb ik een Columbus SG van marktplaats gescoord. Leuk Japans gitaartje uit de jaren zeventig met bolt-on neck en singlecoil elementen vermomd als humbuckers. Geinig projectje om eens op te knappen en er een bespeelbare gitaar van te maken. Nieuwe elementen, nieuwe stemmechanieken en een beetje liefde moeten de gitaar zeker ten goede komen. Allemaal kleine dingen waar ik mijn hand niet voor omdraai. Pots zijn door de vorige eigenaar al vervangen door 500 KOhm exemplaren, dus die blijven lekker zitten.

    En dan nu de grootste uitdaging bij deze gitaar… de nek is keurig recht, maar de actie werd hoger en hoger naarmate je naar de brug toe gaat.
    Dit gaat verder dan het afstellen van de brug, ik mis namelijk de ‘knik’ tussen nek en body. De neckangle is momenteel 0,0 graden…

    Na enig speurwerk op het net ben ik er achter gekomen dat deze gitaar uit de Rokkomann fabrieken afkomstig moet zijn en nu wil het toeval dat mijn broer in het bezit is van een Rokkomann (deluxe, jawel!) die wél goed is afgesteld en een neckangle heeft. Dus, beide gitaren even naast elkaar gelegd en vergeleken. Het eerste wat me opvalt naast de hoek is het feit dat de hals van de Rokko een behoorlijk stuk dikker is en veel dieper in de body zit. De neckpocket van de Rokko is dan ook duidelijk dieper dan die van de Columbus.

    Mede door de ‘ondiepe’ neckpocket bij de Columbus ligt de hals betrekkelijk hoog boven de body. Voor een goede afstelling van de gitaar zal de nek dus lager moeten en onder een hoek moeten komen. Onze conclusie is dat óf de neckpocket aangepast moet worden, óf de nek zelf.

    Nu mijn vraag… hoe kan ik dat het beste aanpakken..?


    De Columbus:



    Rokko en Columbus naast elkaar, let op de hoek van de nekken:
    De Columbus is inmiddels ontdaan van alle hardware






    Verschil in nekdikte:




    De nekhoogte ten opzichte van de body, het verschil is duidelijk te zien.
    De Rokkoman zit netjes diep, de Columbusnek torent boven de body uit.









    En de vergelijking tussen de twee bodies van de zijkant gezien.
    Beide gitaren hangen in de muurbeugel, de body van de Columbus helt zichtbaar de verkeerde kant op...

    Laatst gewijzigd door yavin; 9 januari 2013 om 13:56
    coverband 'Alle 13 '

  2. #2

    Standaard

    Nice zo maat!
    Op de hoogte blijven? www.doudebock.nl

  3. #3

    Standaard

    Natuurlijk gaat er niks boven een Rokkomann, maar het moet toch wel iets beter dan dit kunnen
    Op de hoogte blijven? www.doudebock.nl

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik vind het raar, de hals zit super hoog in de pocket, en toch lopen de snaren verder en verder van de toets af, richting brug ... Normaal zouden die er op deze manier tegenaan moeten lopen.

    Je hals moet geshimed worden, of de neck pocket richting kop afhellend uitfrezen, maar volgens mij niet even diep als die rokko !

    Hoeveel, dat kan ik je zo niet zeggen, daarvoor moet je meten !!!



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Zet eens een shimmetje in de neckpocket aan de kant van het element. Probeer het eens met een ijslollystokje ofzo, gewoon om te kijken of je dan wel uitkomt. Dat zou al kunnen werken. Ook heb je gelijk een idee van de juiste hoek, mocht je toch willen gaan frezen in de neckpocket.
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.063

    Standaard

    ja, dat zou ik ook doen.. ff een shimmetje erin en dan kijken of t beter is. easy, dan weet je gelijk de oplossing.

  7. #7

    Standaard

    Het wordt nog gekker: de hiel van de Columbus is zelfs dikker dan die van de Rokko... een krappe mm. De Rokko zit daarentegen een mm of zes dieper dan de Columbus. Dat is best veel als je 't mij vraagt.
    Op de hoogte blijven? www.doudebock.nl

  8. #8

    Standaard

    Denk dat deze site wel handig is. Zal 'm even opmeten en uitrekenen...
    www.tundraman.com
    Voor de duidelijkheid, plaatje 2 onderaan die pagina is dus het geval bij de Columbus.
    coverband 'Alle 13 '

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Hoi,

    Interessant!
    Even ingezoomd en het lijkt wel of de neckpocket van de rokkomann iets aflopend is, of het is gezichtsbedrog.
    Even goed de brughoogte controleren of die ook overeen komen bij beiden en dan zou ik persoonlijk de neckpocket aanpassen.

    Je kunt inderdaad ook een shim plaatsen en dan met een liniaal naar de brug schuiven en kijken hoe je met de hoogte uitkomt op de brug.
    Maar met een dergelijk verschil in diepte van de neckpockets lijkt het me de beste oplossing om de pocket aan te passen.
    Dit kun je natuurlijk ook in fases doen, bijv. 1 mm per keer wegfrezen en kijken hoe je uitkomt.

    Vr.gr.

    Branko

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Wel een mooie pocket op te frezen met die opstaande rand helemaal rondom.

    Klem er een plak op van ongeveer 9 mm. Met een freesbitje met onderlager de pocket volgen. Plank laten zitten, eventueel iets omhoog aan de kant van de brug) en met freesje met bovenlager de boel verdiepen.
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top