Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Mooi hoor, ik vind de top echt geweldig mooi! Doet het ook nog een beetje klinken?
    tnx Rizz,
    Ondanks alle tegenslagen is het een gitaar geworden en hij klinkt ook als een gitaar gelukkig.....

    Ik heb 'm net een uur of drie opgespannen, dus het is een eerste impressie. Hij is niet heel luid, redelijk helder en zo te horen aardig in balans, sustain is ok, maar hij mag nog wel wat 'opener' klinken en hopelijk verbetert de respons ook nog wat. Sitka moet in principe wel aardig snel z'n klank vinden. Ik denk dat ie morgenochtend al wel weer wat anders klinkt dan nu. Op zich -eerste impressie dus- niet slecht.

    Verder is ie nog niet echt lekker bespeelbaar, ik ben nog bezig met afstellen van de action, is nog te hoog, m'n vingers doen behoorlijk pijn....

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crazycow Bekijk bericht
    Detailfoto elevated fingerboard. De verbinding van de extension met de hals was gebroken bij het fretten. Met secondelijm weer vastgezet, maar de naad is nu wel veel meer zichtbaar helaas.
    Naar mijn mening heeft het instrument een zeer zachte gloed over zich, waarschijnlijk omwille van de gebruikte houtsoorten en zo.

    Maar wat ik mij afvraag: als je dan toch een akoestisch instrument kan bouwen, moet je je toch een beetje ingelezen hebben in de elementaire houtbewerking, en dan weet je dat kopshout niet echt te lijmen valt tegen kopshout...

    Daarom dat de tong van een toets/hals over het klankblad altijd in een rabat verlijmd zitten, extra stevigheid en een degelijk lijmoppervlak.

    Trouwens, volgende keer foto's trekken zonder flits en in daglicht, dan zien wij jou instrument tenminste in volle glorie ...



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Naar mijn mening heeft het instrument een zeer zachte gloed over zich, waarschijnlijk omwille van de gebruikte houtsoorten en zo.

    Maar wat ik mij afvraag: als je dan toch een akoestisch instrument kan bouwen, moet je je toch een beetje ingelezen hebben in de elementaire houtbewerking, en dan weet je dat kopshout niet echt te lijmen valt tegen kopshout...

    Daarom dat de tong van een toets/hals over het klankblad altijd in een rabat verlijmd zitten, extra stevigheid en een degelijk lijmoppervlak.

    Trouwens, volgende keer foto's trekken zonder flits en in daglicht, dan zien wij jou instrument tenminste in volle glorie ...



    s.

    Hartelijk dank voor je commentaar.

    Ad 1: Die zachte gloed is deels te wijten aan de fotografie en deels te wijten aan de uitklaarpolitoer die een soort van waas achterlaat (snap dat niet helemaal en ook niet hoe ik daar dan weer goed vanaf kom, behalve dan weer goed poetsen na een tijdje).

    Wat het tweede betreft: Blijkbaar heb je geen elementaire kennis van houtbewerking nodig want ik heb er al een paar gebouwd. Ik pretendeer niet alle kennis in huis te hebben en zeker ook geen 'masterguitars' te bouwen. Ik ben nog niet zolang bezig, heb geen houtbewerkingsachtergrond, ben eigenlijk maar zomaar begonnen omdat 't me leuk leek en leer zo langzamerhand steeds meer bij.

    Ik vraag me zowiezo af hoeveel gitaarbouwers zich goed ingelezen hebben in 'elementaire houtbewerking', behalve dan degenen die dus al een houtbewerkingsachtergrond hebben. Ik hoor daar niet bij, doe m'n best, lees en leer veel, weet al redelijk veel, maar er is nog veel te leren en te lezen.

    Van wat ik wel weet (met betrekking tot het onderwerp): De betreffende verbinding is constructief niet essentieel, de verbinding met de toets is veel belangrijker, het gaat alleen om hoe het eruit ziet en dat kan beter. Verder is ie niet gelijmd op het klankblad, maar geschroefd. Ik zal over je opmerkingen nadenken. Rabat lijkt me in dit geval niet substantieel veel sterker, waarschijnlijk zwaluwstaart wel, daarmee kun je de verbinding nog wat aantrekken. Ik ga dat de volgende keer 'ns proberen. Nog beter is dat het helemaal doorloopt, maar qezien de constructie wordt dat erg lastig.

    En wat de foto's betreft: je hebt gelijk, zodra het wat beter weer is ga ik ze buiten nemen.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Als je 2 stukken hout op elkaar lijmt, dan krijg je een reactie gelijk een bimetaal: dus de 2 houtsoorten gaan anders krimpen en uitzetten ten opzichte van elkaar. Als je dan zo'n losse overhang hebt (ik reken die lijmnaad niet mee, want met een beetje kracht komt die zo los) heb je, in het slechtste geval, kans dat je toets dus omhoog komt, en dus een onbespeelbaar instrument krijgt. Ik heb wel gezien dat je een soort van mechanische verbinding hebt voorzien.

    Benedetto gebruikt er een rabat voor, dus dat vertrouw ik wel.

    Een andere mogelijkheid is: de hals laten doorlopen en een laten worden met de tong. Dan heb je de extra stevigheid van hals en tong als 1 stuk hout, zonder een naad ertussen ...


    Soit ik bezie het alleen maar als opbouwende kritiek



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Ik denk dat de toets niet zo snel omhoog komt, vanwege de verbinding van de hiel en die van het fretboard boven op de klankkast, dus daar ben ik niet zo bang voor. Dan zou ie echt een grote knik moeten gaan maken tegen de krachten van de snaren in. En als het zou gebeuren kan ik in ieder geval de hals gemakkelijk los maken en repareren. Tot nu toe heb ik het bij de oudere gitaren nog niet zien gebeuren.

    Ik ga serieus nadenken over een betere verbinding; Misschien wel een dovetail in combinatie met een bolt-on. Dan kan ik de extension ook in dovetail bevestigen. Misschien wel wat dubbel-op, maar ik wil voorlopig toch bij bolt-on blijven omdat dat gemakkelijk los te maken is.

    zo'n helemaal doorlopende hals is mooi, maar wordt echt lastig met deze constructie. Ik zie het nog niet voor me hoe dat allemaal netjes uit te zagen/frezen en ook nog eens mooi passend te krijgen (iets dat ik toch zowiezo al lastig vind). Ik heb wel gezien dat iemand de tenon er later apart oplijmt (met ik neem aan epoxy), maar of dat nou weer zo'n duurzame constructie is vraag ik me ook af. Voordeel is wel dat je dan de richting van de nerf in de lengterichting kan laten lopen wat volgens mij dan weer sterker is dan nu het geval is.

    Nadeel van een losse extension/spie is dat je de naad ziet. Voordeel dat je kan schaven tot ie past en 'm dan pas verlijmt. Mocht je het verknallen, dan begin je desnoods weer opnieuw. Bij een doorlopende is dat toch ook weer lastiger, zeker in combinatie met de halshoek.

    Elke keer vind ik wel weer wat om het nog weer wat te verbeteren, dus dit zal niet het laatste zijn, blijf er voorlopig nog wel mee experimenteren.

  6. #16

    Standaard

    Ik verkeer wel eens in kringen waar gezegd wordt dat het de 'lastige' kinderen uit de klas zijn die je bijblijven... In dit verhaal is de gitaar misschien wel zo'n lastig kind. (Tenzij Stijn nu spontaan naar voren treedt om die rol op zich te nemen. Nee grapje!)

    Mooie randinleg met dat groen. Licht en fris tegen het zwart op de top, en zacht in de zijwand.

    Het zou inderdaad mooier en steviger geweest zijn als de hals onder de toets door zou lopen tot en met de overhang. Maar ik snap ook dat de tenon in dat hoekje maken met een frees allicht onmogelijk is. Beitels?

    Ik snap wel niet echt waar de spie onder de overhang voor dient, tenzij om je vijs in vast te zetten? Ervan uitgaande dat de brug nu een vast gegeven is, geraak je daar toch ook door de halshoek aan te passen en de hals in de body te laten zakken tot de toets zelf het bovenblad raakt. Dan moet je wel nog (zoals bij een klassieke) de bolling van het bovenblad uit de onderkant van de toets schrapen.

    Is het geen idee om de breuklijn spie-hiel te camoufleren door het expliciet te maken met inleg? Alsof de randinleg van het bovenblad een 90° knik zou maken en doorlopen in het korte rechtopstaand stukje hals.

    Verder lijkt het mij ook niet onmogelijk om de compensatie correct te krijgen door het kambeentje aan te passen i.p.v. laagje fineer te lijmen. Het gaat toch maar over een millimeter?

    Maar dus alweer: waarschijnlijk wil je er niet meer teveel aan prullen, en gewoon nog een nieuwe maken.

    K

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Zo'n verhoogde toets komt de bespeelbaarheid ten goede, op het deel van de toets boven het klankblad !

    Ook de hoek over het zadel veranderd een heel klein beetje = andere spanning op de snaren enz ...

    Ik heb het ook al gebouwd, maar zie er het nut niet van in. Misschien nog eens met een paar muzikanten babbelen ...




    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Mooie randinleg met dat groen. Licht en fris tegen het zwart op de top, en zacht in de zijwand.
    Dank je, vind het zelf ook mooi geworden, al zijn er mensen die een gekleurde purfling maar niks vinden

    Het zou inderdaad mooier en steviger geweest zijn als de hals onder de toets door zou lopen tot en met de overhang. Maar ik snap ook dat de tenon in dat hoekje maken met een frees allicht onmogelijk is. Beitels?
    Daar moet ik nog eens over na gaan denken. Ik weet dat er mensen zijn die het voor elkaar krijgen en nog mooi ook.

    Ik snap wel niet echt waar de spie onder de overhang voor dient, tenzij om je vijs in vast te zetten? Ervan uitgaande dat de brug nu een vast gegeven is, geraak je daar toch ook door de halshoek aan te passen en de hals in de body te laten zakken tot de toets zelf het bovenblad raakt. Dan moet je wel nog (zoals bij een klassieke) de bolling van het bovenblad uit de onderkant van de toets schrapen.
    Ik gebruik een radiusdish voor de bovenkant (28") in dit geval. Ik vind zo'n bolling over de gehele lengte nou eenmaal mooier dan alleen een dome in de lowerbout, ook al valt het veel mensen niet eens op. Door die radius loopt de achterkant behoorlijk af. Dan zou ik ook aardig wat moeten afschaven van de toets (gaat om millimeters) en dat lijkt me niet zo mooi. Daarnaast heb ik nu ook inderdaad meer hout om het schroefdraad voor de bevestiging aan de top in vast te zetten (ik boor een gat van 28mm, ongeveer 4 a 5 mm diep, waar het rondje met schroefdraad (ook 28 mm) precies invalt en dat zet ik vast met epoxylijm.
    Daarnaast zegt men ook dat het makkelijker is om hoger op de fretten te spelen, al is een cutaway natuurlijk veruit het makkelijkste. Maar dat is dus niet de eerste reden om het te doen.

    Is het geen idee om de breuklijn spie-hiel te camoufleren door het expliciet te maken met inleg? Alsof de randinleg van het bovenblad een 90° knik zou maken en doorlopen in het korte rechtopstaand stukje hals.
    Daar heb ik inderdaad ook al aan zitten denken.

    Verder lijkt het mij ook niet onmogelijk om de compensatie correct te krijgen door het kambeentje aan te passen i.p.v. laagje fineer te lijmen. Het gaat toch maar over een millimeter?
    In dit geval geen mogelijkheid meer of ik moet een bredere kam plaatsen of een dun stukje been er tegenaan lijmen.

    Maar dus alweer: waarschijnlijk wil je er niet meer teveel aan prullen, en gewoon nog een nieuwe maken.
    Inderdaad, de gitaar is toch voor mezelf....en ik kan er mee leven
    weer veel geleerd in ieder geval en we blijven er maar aan doorschaven, letterlijk en figuurlijk. Hij klinkt in ieder geval niet gek (al een stuk beter dan gisteren) en uiteindelijk is dat toch het belangrijkste....

  9. #19

    Standaard

    Mooi hoor!

    Een paar dingen in aanvulling op Stijn en op e commentaren - kopse verlijming is inderdaad geen goed idee, en in rabat is sterk zat, mits goed afgewerkt en goed verlijmd. Een zwaluwstaart voegt werkelijk niets toe behalve complexiteit en dus kans op een slechter verbinding. Voor een hals zou ik ook vooral geen zwaluwstaartverbinding gebruiken; ja, traditie, maar ik geloof niet in de klank voordelen, en het blijft een verbinding met 6 vlakken die percies goed aan moeten sluiten. Combineren van een bolt on mortise met een dovetail is helemaal waanzin, omdat je met het aandraaien van een moer de verbinding (hout op hout) van de dovetail eerder lostrekt dan aanhaalt.

  10. #20

    Standaard

    Mooi hoor!

    Een paar dingen in aanvulling op Stijn en op e commentaren - kopse verlijming is inderdaad geen goed idee, en in rabat is sterk zat, mits goed afgewerkt en goed verlijmd. Een zwaluwstaart voegt werkelijk niets toe behalve complexiteit en dus kans op een slechter verbinding. Voor een hals zou ik ook vooral geen zwaluwstaartverbinding gebruiken; ja, traditie, maar ik geloof niet in de klank voordelen, en het blijft een verbinding met 6 vlakken die percies goed aan moeten sluiten. Combineren van een bolt on mortise met een dovetail is helemaal waanzin, omdat je met het aandraaien van een moer de verbinding (hout op hout) van de dovetail eerder lostrekt dan aanhaalt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top