Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard 12-fret concert steelstring

    Hier wat eerste foto's van m'n 4de akoestische. Niet echt een 'volg het bouwproces', ik heb nl geen foto's gemaakt tot vandaag omdat ze er eigenlijk allemaal hetzelfde uitzien (zie m'n vorige topics).

    Sitka spruce bearclaw top
    Europees spruce top bracing (bashkin-achtig)/Mahonie back bracing
    Walnoot achterkant/zijkanten
    Walnoot binding
    Groen/witte purfling
    Makassar ebben toets/eindstrip/heelkapje
    Honduras mahonie hals
    Walnoot headstock
    Makassar ebben piramide brug
    Schellak finish (blond)
    Bolt-on neck

    Dit is een gitaar waar ongeveer alles fout aan is gegaan, had 'm al meermaals in de open haard willen gooien als ik er een gehad had. Toch maar doorgegaan en wie weet klinkt ie wel het beste van allemaal uiteindelijk (of niet natuurlijk).

    Wat er zoal fout is gegaan (ik had m'n dagen niet geloof ik):
    - Klankgat 2 cm te laag gemaakt wegens vergissing in streepjes, en natuurlijk net een heel krap topje. Zodoende dus een 12-fret ipv de bedoelde 14-fret, andere mensuur, wat vreemd (laag) geplaatst klankgat.
    - De ribben op maat gezaagd. De ene aan twee kanten 1 cm afgezaagd, de andere aan 1 kant 2x 1 cm afgezaagd zodat het totaal niet meer goed op elkaar aansloot. Vervolgens besloten om de kast iets minder diep te maken, de ribben nog iets meer afgezaagd zodat ze ietsje beter aansloten en de kerfing (plakrandjes ?) zo'n 4 mm uit laten steken bij het verlijmen (de binding vult dat op, wel met een extra fineerstripje ertussen).
    - Het eindblok en hielblok gelijmd. Precies verkeerd om. Ik had de tekening in het hout van de ribben net andersom willen laten lopen. Echter geen zin om alles weer los te halen en andersom te zetten.
    - Top gelijmd. Op de een of andere manier 2 mm verschoven, zodat de ene kant van het klankgat 4 mm breder is dan de andere. Dat zie je. Hoop dat een scratchplate e.e.a. later kan verdoezelen.
    - Tear-out bij rozet.
    - Eerder genoemde problemen met binding. Hier en daar zijn na het verlijmen kieren ontstaan die ik helaas op moest vullen en dus zichtbaar zijn.
    - Dacht deze keer mooie ronde eindjes te maken aan de fretten. Zag er niet uit. Dus alles eraf en opnieuw gefret.
    - Bij het frezen van de bindingsleuven sprong een groot stuk hout weg bij de eindstrip. Niet eens tot op het gelijmde, maar dermate groot dat ik een veel bredere eindstrip moest maken dan ik van plan was. En dan nog wat kleine reparaties daar.
    - En nog wat kleinere foutjes hier en daar.....

    Maar goed, dan toch maar wat foto's alvast....

    Top, in laatste stadium van politoeren.


    En nog een keertje, maar dan rechtop.


    Eindstrip.


    Achterkant. Beetje rare hoek.


    Achterkant En zijkant.


    Headstock (nog in beginfase van politoeren)

  2. #2

    Standaard

    Nou nou, ik vind 'em er toch best erg fraai uitzien, hoor! Intense, levendige kleur en mooie binding. Alleen vraag ik me af of ie niet een nóg grotere meerwaarde gekregen had met een slotted headstock.

    De foutjes lijken me een reden te meer om 'em te houden, ik zou deze alvast nooit kunnen van de hand doen..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Nou nou, ik vind 'em er toch best erg fraai uitzien, hoor! Intense, levendige kleur en mooie binding. Alleen vraag ik me af of ie niet een nóg grotere meerwaarde gekregen had met een slotted headstock.

    De foutjes lijken me een reden te meer om 'em te houden, ik zou deze alvast nooit kunnen van de hand doen..


    Tee.
    tnx, hij ziet er ook wel ok uit, maar niet helemaal wat ik wilde... En van die fouten leer je weer natuurlijk.

    een slotted headstock, ja misschien wel achteraf, maar het was de bedoeling om een 'normale' steelstring te maken. Ik vind zo'n slotted headstock er ook wel goed bij passen maar ik heb ook ff niet de tools voorhanden om een slotted headstock voor een steelstring te maken (uit de losse pols boren gaat bij mij altijd fout).

    Wegdoen doe ik zeker niet, al was het maar omdat waarschijnlijk niemand 'm wil hebben . Ik ben bang dat m'n erfgenamen straks met 50 gitaren (ben nog net niet op de helft..) zitten waarvan ze niet weten wat ze ermee moeten doen (behalve misschien opstoken bij de volgende crisis)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Lastig fotograferen zo'n gitaar trouwens, misschien wel iets voor een nieuw topic? Even kijken of er al niet zoiets is.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2010
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    501

    Standaard

    Ziet er hartstikke goed uit en foutjes maken hem persoonlijker, echt jouw gitaar.
    En inderdaad goed fotograferen van een gitaar valt niet mee, lukt mij ook nooit om hem perfect te kieken.
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Lijmen van de brug met weer zo'n fantastische eigengemaakte jig (voor m'n eerste gitaar met een wat afwijkende brugvorm, maar het werkt hier ook).



    Elevated fingerboard, bolt-on neck. Helaas weer een klein missertje: toch de halshoek uiteindelijk niet goed uitgezaagd. Ik kan ivm te weinig hout voor de verbinding niet nog meer wegschaven/beitelen, dus daarom toch maar opgevuld. Het ziet er dikker (en erger) uit dan in werkelijkheid door de spiegeling in de zijkant, het is minder dan een halve mm.


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Swietenia hals, met walnoot/witte purfling laminaat, Brazilian rosewood headstock fineer (had ff niks anders), makassar ebony hielkapje. Hals toch maar weer verwijderd, bijgeschaafd en er een stripje (contrasterend) fineer tussen gezet. Sluit nu goed aan en ziet er niet gek uit.
    Boor is 1x doorgeslagen bij het uitboren van 8 mm naar 10mm voor de stemmechanieken, maar chip valt gelukkig onder het stemmechaniek. Heb wel een nieuw boortje gekocht (speciaal voor uitboren naar grotere diameter) zodat dat me niet nog een keertje gaat overkomen.

    Op de foto ook: volgende (klassieke) gitaar in de maak (politoeren body momenteel), nieuw setje palo escrito.



    Brug gelijmd (makassar ebony), lak iets beschadigd bij het verlijmen, dus even weer beetje opgeschuurd en opnieuw wat laagjes lak (strepen zijn van de olie). Alleen nog uitklaren straks.


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Ik vind de tekening in het achterblad erg mooi. Wordt een kunstwerk.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Laatste foto's. Ik heb alle tips wel gelezen over het fotograferen van een gitaar, maar toch weer met flits gedaan en ook weer niet de juiste set-up. Volgende keer wellicht.

    De gitaar is in principe klaar, maar moet nog wel t.z.t. ff opgepoetst worden, hij ziet er nu wat vettig uit van de uitklaarpolitoer (ik snap ook niet waarom, aangezien dat bedoeld is om olie weg te halen, maar goed). Meestal doe ik dat na een maand of twee als ik de snaren moet vervangen (ik speel niet zoveel).

    Voorkantje:


    Achterkantje:


    Hiel. Hier heb ik een stripje fineer ingelijmd, omdat anders de mensuur niet meer helemaal klopte. Niet echt heel mooi, maar ik kan er mee leven.


    Piramidebrug. Het zadel is gekopieerd van een ander zadel, maar was vergeten dat ik een grotere snaarafstand had ingebouwd. Hij past net, maar ziet er niet mooi uit, dus die ga ik nog ff overdoen.



    Eindstrip. Linksonder gechipt bij frezen bindingkanaal. Niet meer helemaal onzichtbaar te repareren.


    Nieuw ontwerp headstock. Mag van mij nog iets breder van boven, maar moet nog ff bekijken of de tuners en snaren elkaar dan niet in de weg gaan zitten.


    Detailfoto elevated fingerboard. De verbinding van de extension met de hals was gebroken bij het fretten. Met secondelijm weer vastgezet, maar de naad is nu wel veel meer zichtbaar helaas.


    Hipshot tuners.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Mooi hoor, ik vind de top echt geweldig mooi! Doet het ook nog een beetje klinken?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top