Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard Gitaar als gastboek, maar hoe?

    Hallo allemaal!

    Ik ga dit jaar trouwen en als gastenboek hebben mijn vriend en ik bedacht om twee oude spaanse gitaren als schrijfoppervlak te gebruiken. We willen er na de bruiloft wel snaren opzetten en ze zo maken dat er wel op gespeeld kan worden, dus dan moeten we voorzichtig zijn met de soort en de lagen verf.

    Ik denk dat ik eerst de huidige verf eraf moet schuren, maar dan? Laat ik de gasten met een stift op het pure hout schrijven (uitlopen/onleesbaar?) of moet ik eerst een basis van iets op de gitaren doen? De gitaren zijn nu oranje achtig (niet heel mooi) en ik zou graag meer de wittige kant opgaan.. Het gaat enkel om de voorkant van de gitaren. Eerst de gasten laten schrijven en dan een wittige lak erover heen? Of eerst een witte verf, dan het schrijven en dan een lak? Ik hoop dat iemand mij advies kan geven hierover.. Tis zo'n leuk idee en ik zou graag zien dat het ook lukt =D
    Thnx alvast!

    Ann-Silva

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Één topic is toch wel voldoende?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arcane Bekijk bericht
    Één topic is toch wel voldoende?
    De meeste zelfbouwers komen niet in het akoestische gedeelte, zoals ik nauwelijks in het elektrische deel hier kom en deze vraag is hier beter op z'n plek..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 oktober 2012
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    149

    Standaard

    Hallo Ann, Leuk idee!

    wanneer je een vrij licht gekleurde gitaar uitzoekt en een goede viltstift koopt kan je er zo op schrijven. geen probleem.
    Wanneer je er veel op speelt zal dit wel slijten, maar ik kan me voorstellen dat ze vooral voor aan de muur bedoelt zijn.
    Je kunt er ook een busje transparante spuitlak over spuiten, maar dat is waarschijnlijk meer gedoe dan het resultaat oplevert.

    succes er mee
    Te koop aangeboden wegens beëindigen hobby:
    Diverse elektrische gitaar onderdelen, body's en halzen.
    In totaal zeker 2 complete gitaren + extra's.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Lastige vraag.

    Ik weet niet wat voor lak eroverheen zit. Als je die laat zitten weet ik niet of een volgende laag daar gemakkelijk op pakt, dus dat kan een probleem worden. Je zei al dat je het er helemaal af wilde schuren, dat zou je dan dus kunnen doen. Wat voor lak je er vervolgens op aanbrengt is dan niet zo belangrijk meer.

    Het ligt er ook aan wat je er later mee wilt doen. Als het alleen gaat om aan de muur te hangen, kun je het voorgaande advies opvolgen. Je kunt ook eventueel de voorkant wit spuiten (zou ik persoonlijk niet doen) en dan laten tekenen en vervolgens een paar laagjes blanke lak eroverheen ter bescherming.

    Wat ik eventueel zelf zou doen: Alle lak eraf schuren (wel een hele klus en oppassen dat je niet door het fineer heen gaat als het fineer is, wat wel waarschijnlijk is bij goedkope gitaren), vervolgens zou ik een paar dunne laagjes blanke lak aanbrengen (waarschijnlijk gewoon Motip autolak van de bouwmarkt ofzo), dit een beetje opruwen met bijv. staalwol, zodat er makkelijk op getekend kan worden. En dan later ter bescherming weer wat lagen blanke motiplak. En dan heel lang wachten (4-6 weken) en dan nog eens polijsten.

    Succes.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Eerst lakken (wittig) en dan de genodigden laten schrijven met verfstiften

    Ik zou eens naar een winkel stappen die benodigdheden voor kunstenaars verkopen, die kunnen waarschijnlijk beter vertellen wat op wat past ! En hoe je het zou kunnen afwerken.



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  7. #7

    Standaard

    Het makkelijkste zal waarschijnlijk zijn niks eraf schuren en je gasten een alcoholstift geven. Eventueel het oppervlak even ontvetten. Ik geloof niet dat die stift er zo rap afgespeeld zal worden.

    Maar als je naar het wittige wil -ik ga er nu vanuit wittig van hout, niet van witte verf- dan moet de lak er af. Dat kan je schuren met schuurpapier op een blokje om gelijkmatig te werk te kunnen gaan. Als het bovenblad van de gitaren niet mooi vlak is (wat zeer waarschijnlijk is als ze oud zijn) kan het helpen om op het schuurblokje een stukje kurk (3 a 6 mm dik) te lijmen, en die kant gebruiken om het schuurpapier tegen het oppervlak te duwen.

    Of, wat ik ook al eens gedaan heb is de lak er af steken met décapant. Ik raad dan een plastieken of rubberen spatel aan, metaal geeft makkelijk krassen, om de prut er af te halen. Het spaart heel veel schuurwerk uit, maar om mooi te zijn, moet je waarschijnlijk nog eens eindigen met schuurpapier. (van grof naar fijn) Let wel op dat je niet morst waar de lak moet blijven zitten. Bijv. de dunne zijkanten van het stuk toets dat over het bovenblad loopt, kan je afplakken.

    En dan eindlaag laten afhangen van de soort stift, inkt of verf. Vragen aan de verkoper zoals Stijn hierboven zegt. En eens testen op een blank stukje hout. Vernis en transparante lakken zoals die van motip zullen op de meeste producten wel gaan. Olie die hard uitdroogt iets minder, maar is misschien wel aangenamer om mee te werken.

    (De kans lijkt mij reëel dat er teergevoelige instrumenten liefhebbers onder je gasten zullen zijn die er niet op gaan willen schrijven. Gewoon genoeg champagne geven!)

    K

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Als je met merkstift (bijv alcoholstift) op gelakte ondergrond gaat schrijven en het daarna nóg eens wilt aflakken omwille van het behoud van de handtekeningen moet je van tevoren het stiften en lakken proberen op een ander oppervlak. Sommige soorten lak (voornamelijk lakken op alkyd basis (terpentine meuk zegmaar)) lossen sommige soorten merkstift op. Ik had een sleutelhanger met de handtekening van Disco Dave, toen baadde ik die in alkydhars-lak en toen vervaagde de handtekening.

    Van tevoren proberen is het devies. Let ook op dat je je gesigneerde gitaar niét meer kunt schuren voordat je aflakt. Waarschijnlijk kun je er het beste waterbasis lak op spuiten uit bussen. Maarja, vette vingers enzo... laat je gasten de gitaar niet aanraken, dat is t beste.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.653

    Standaard

    waarom koop je geen electrische zelfbouwkit?
    dat is allemaal blank hout en zou je met Gesso kunnen grondenverven (is een grondverf uit de kunstschildershoek).

    ik heb een proef gedaan met tweecomponenten blanke lak uit een spuitbus van motip over acrylverf en nog wat dingen en dat ging prima.

    ga vooral eerst uitproberen met welke materialen je wilt werken.
    ik snap dat dit lastig is en geld kost (de tweecomponenten lak moet binnen 24 uur na openen opgemaakt worden en is redelijk prijzig)
    maar better be safe than sorry
    misschien is een whitewash verf ook een optie om de gitaar lichter te maken qua kleur

  10. #10

    Standaard

    Bedankt voor jullie tips, hier moet ik toch wel mee uit de voeten komen! De gitaren heb ik al, schuren ga ik zowiezo doen omdat ik de oranje houtkleur niet mooi vind. Ik neem jullie tips mee naar de bouwmarkt en ga eens voorzichtig aan de slag. Thnx!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top