Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard Snaren raken meerdere frets

    Hi, ik heb het probleem dat als ik bij mijn zelfbouwstrat met kant en klare hals (dus daar zou het niet aan moeten liggen) een van de open akkoorden aansla, de snaren op onderliggende frets gaan liggen kletteren/trillen.

    Ik kan mijn hals pen maar een kant opstellen en dat is de verkeerde kant volgens mij, want daarmee gaat de hals nog verder van achterover staan.
    De brugzadels staan bijna allemaal in de maximale toppositie, dus weet niet wat ik er nog aan kan veranderen.?

    Wie heeft er tips..?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Als de halspen niet wil, kun je dan misschien de neckpocket iets verdiepen zodat je meer speling hebt met je zadels? Misschien moet je er dan ook een shim onder plaatsen maar vind ik zo even lastig beoordelen van een afstand.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Een halspen heeft meestal effect in beide richtingen, ook als het een single truss rod is. Door hem losser te zetten gaan de snaren meer hun werk doen en komt hij dus holler te staan(tenzij hij al los staat, dan heb je idd een probleem). Door hem vaster te draaien gaat de hals boller staan. Hoe je moet bijstellen hangt af van waar je net op de hals last hebt van fretbuzz.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Als de halspen niet wil, kun je dan misschien de neckpocket iets verdiepen zodat je meer speling hebt met je zadels? Misschien moet je er dan ook een shim onder plaatsen maar vind ik zo even lastig beoordelen van een afstand.
    Mmm, nekpocket verdiepen, ben bang dat dat ten koste gaat van mijn mooie lakwerk.?
    Een shim, dat zal vast een soort wig zijn, maarja daarmee komt mijn nek ook wel weer hoger te liggen.

    Ben dus bang dat ik hem niet ver genoeg uitgefreesd heb, of ik had de neckpocket moeten afplakken tijdens spuiten, wat ik niet heb gedaan.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Een halspen heeft meestal effect in beide richtingen, ook als het een single truss rod is. Door hem losser te zetten gaan de snaren meer hun werk doen en komt hij dus holler te staan(tenzij hij al los staat, dan heb je idd een probleem). Door hem vaster te draaien gaat de hals boller staan. Hoe je moet bijstellen hangt af van waar je net op de hals last hebt van fretbuzz.

    De halspen staat idd op de maximale losse stand.!!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Is zo niet helemaal te bepalen wat er aan de hand is. Hoe hoog is de actie bij de 12de fret?
    Halzen uit een bouwpakket hoeven niet perse gevlakt te zijn dus daar kan ook nog wat fout zitten.
    Staat de hals nu hol/bol?
    Zit de hals helemaal vlak in de body? of zit er wat prut in de hoekjes?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Halzen uit een bouwpakket hoeven niet perse gevlakt te zijn dus daar kan ook nog wat fout zitten.
    Zit de hals helemaal vlak in de body? of zit er wat prut in de hoekjes?
    De Hals is niet uit een bouwpakket, en was duur genoeg om te mogen aannemen dat die niet het probleem zou moeten zijn.
    En in de neckpocket zit idd in de hoekjes wel verf, dus zit de hals er niet lekker vlak in.
    Misschien dat ik daar iets mee zou kunnen doen.
    Ben alleen bang dat ik mijn lakwerk ermee zou beschadigen.?!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Sorry, te snel gelezen...
    Hoekjes vooral aan de brugkant schoonmaken zie je niks van want daar zit de hals. zorg ervoor dat de hals evenwijdig loopt met de body, je zou er tijdelijk even wat tussen kunnen doen aan de topkamkant (kartonnetje ofzo) om te kijken of dit het probleem oplost.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    Wat is de afstand tussen de onderkant lage e-snaar en de bovenkant van de 12de fret? Als die erg klein is en je brugzadels staan al in de hoogste positie zul je toch je neckpocket wat verder moeten uitfrezen, kan overigens prima zonder de lak te beschadigen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2011
    Locatie
    Backcorner
    Berichten
    846

    Standaard

    Heb je de brug vlak liggen met de body? Misschien dat daar nog wat hoogte is te winnen? 3 a 4 mm speling tussen brug en body is gebruikelijk (uit mijn hoofd gezegd) Zo op het oog lijkt de toets op de slagplaat te liggen, dus zo extreem hoog zit de hals niet.

    Laatst gewijzigd door Martin_; 6 januari 2013 om 22:59 Reden: foto toegevoegd

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top