Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Houten slagplaat part deux

    Hallo allemaal,

    en de beste wensen natuurlijk!

    Degenen die al een tijdje hier komen weten het heel misschien nog net en de rest waarschijnlijk niet, maar ik ben jaren geleden een projectje gestart en ik wou even een update posten. Het ging om het volgende. Ik heb een oude Yamaha Pacifica 112, mijn eerste gitaar, en een aantal jaar geleden kreeg ik het idee om die eens grondig te gaan verbouwen.

    Het idee was als volgt: Zou het mogelijk zijn een massief houten slagplaat te maken die stevig genoeg is om alle apparatuur te dragen en die ook nog tegen een stootje kan? Ik kan jullie het volgende meedelen: dat kan. Het project heeft een paar jaar stil gelegen maar ik ben er onlangs weer mee doorgegaan en de boel is af. Het begin van het hele proces is hier te volgen:

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...uten+slagplaat


    Maar ik zal hier even een samenvatting geven:

    Het gaat om deze gitaar (nou ja een gitaar identiek aan deze in ieder geval):



    die er zo uitzag nadat alle witte troep eruit was gesloopt. Er ligt voor het idee vast een humbucker in die er later in moet komen:




    En het begon allemaal met deze plank, een stuk massief plataan bij de AF vandaan gehaald:





    De plank is door een behoorlijk pittige schaaf gegaan en na een stuk of tien passes zag ie er zo uit:





    Afgetekend en gaten geboord om uit te kunnen zagen:




    en uitgezaagd, met de oude ernaast ter vergelijk:




    Relief afgeschuurd en passen op de body:




    En nogmaals passen:


  2. #2

    Standaard

    En vervolgens de rest van het verhaal, dat wat nog niet gepost is.

    Uitboren van de gaten voor de pots en de schakelaars:






    Het idee was niet alleen om er twee humbuckers in te zetten maar ook om het geheel te voorzien van een fase schakelaar en een serie/parallel schakelaar. En dat zou er dan zo uit moeten zien:






    Schuren en lakken:




    De schakeling heb ik zelf verzonnen, natuurlijk met hulp van mensen van hier, waaronder met name Aaronstonebeat, waarvoor dank!




    En om maar de daad bij het woord te voegen... Fase schakelaar en bridge tone zijn we mee begonnen. Met hulp van een goede vriend, die net als ik in geen twintig jaar gesoldeerd had zijn we vol goede moed aan de slag gegaan:



    en na een uurtje:




    Dan een dag later, de laatste verbindingen, die met de body. Geen weg terug meer nu:




    En om een heel lang verhaal heel kort te maken: hij past en hij doet het!


  3. #3

    Standaard

    Ik heb de kop een tijd geleden ook wat bijgevijld, dus hier in definitieve vorm:





    Het verbaasde me erg dat alles het in één keer deed. Ik moet toegeven dat ik nog even uit moet vogelen hoe alles werkt en of het echt wel goed is gegaan. De output is nogal fors en de tone knoppen doen raar in de meeste settings. Maar in principe doet de hele schakeling het. De switches reageren allemaal zoals het hoort en de gitaar produceert een te gekke sound.

    Later desgewenst nog wat betere foto's van het eindresultaat, maar dit was het verhaal even voor nu.

    Dank voor de aandacht :-)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 december 2012
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    195

    Standaard

    Ziet er mooi uit. Cool idee, die houten slagplaat!!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Goed gedaan man! Ik hou normaal niet van houten slagplaten maar hier is het toch wel mooi hoor.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Echt mooi!

    ... en nu hopla, door naar het Mooiste Gitaar 2012 topic.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Mooi hoor , ik had alleen die element switch een andere plek gegeven , de kans bestaat nu dat je met regelmaat alleen met je bridge element speelt .

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    imo staat de switch daar prima. tenzij je gaat molenwieken, maar dan mag ie ook op de brug flikkeren denk ik

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.063

    Standaard

    Wowwwww...!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    890

    Standaard

    Gaaf hoor! En wat een gigantische berg draad zit daar in! Had je de bedrading in een keer zoals je hem bedoeld had? If so, Respect!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top