Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard +24V versus +/-12V DC

    Na een (mislukt) avontuurtje met een Carl Martin Plexitone/Hot Drive & Boost ben ik wel een beetje geïnteresseerd geraakt in overdrives die op een hoger voltage werken. Voordat de Plexitone (enorm) begint te oscilleren is er best wel een mooi geluid hoorbaar. Duidelijk, veel nootdefinitie en lekker heldere scheur. Ik gok dat dat o.a. door de +12 en -12VDC komt die de IC te verwerken krijgt.

    Nu zat ik met de gedachte te spelen om mijn all-time-favorite Distortion+ van (veel) meer spanning te gaan voorzien. Dat kan volgens mij op verschillende manieren: A) de spanning opkrikken naar bijvoorbeeld +24V of B) naast de 12V die mijn voeding al levert ook een -12V te maken.

    A) Hiermee hoef je niets aan het bestaande schema te doen want Vbias is netjes 1/2 voedingsspanning.
    B) Het bias-circuit moet verwijderd worden en Vbias wordt GND (halve voedingsspanning).


    Mij lijkt A dus in mijn geval het beste (als het al iets oplevert) maar waarom zie je dan al die pedalen met een symmetrische voeding? Is dat goedkoper dan een bias-circuit?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    kom eerst maar met een schema. Anders wordt het in de blind gokken
    Nico


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    kom eerst maar met een schema. Anders wordt het in de blind gokken
    Ik dacht dat een Dist+ (clone) wel een beetje bekend was ... maar je hebt gelijk:



    Overigens heb ik in het bias-circuit inmiddels ipv R6/R6 10k en C6 & C7 100uF elco's zitten.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    En de symmetrische versie:


  5. #5

    Standaard

    Als je geen vref gebruikt zijn condensatoren (in het signaalpad) eigenlijk ook overbodig
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bernardduur Bekijk bericht
    Als je geen vref gebruikt zijn condensatoren (in het signaalpad) eigenlijk ook overbodig
    Ik neem aan dat je op C1 en C4 doelt? Zo ja, dan lijkt een symmetrische versie inderdaad goedkoper ...


    Edit: Het verklaart ook waarom de Hot Drive & Boost op een paar plaatsen die caps mist (o.a. clean out, out): http://www.dirk-hendrik.com/temp/car...ve_n_boost.pdf
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 4 januari 2013 om 23:14

  7. #7

    Standaard

    Bijvoorbeeld; maar ja, als ze onderdeel zijn van een 'filter' heb je ze weer wel nodig
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  8. #8

    Standaard

    In het geval van de MXR Dist+ zorgt een hogere voedingspanning ervoor dat de opamp zelf minder snel gaat oversturen. Vooral bij hogere versterking en/of een hoog ingangsignaal.
    CLAUS zoekt optredens! (onkostenvergoeding is voldoende)
    http://www.clausmusic.nl
    http://www.facebook.com/Clausmusic

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flo123 Bekijk bericht
    In het geval van de MXR Dist+ zorgt een hogere voedingspanning ervoor dat de opamp zelf minder snel gaat oversturen. Vooral bij hogere versterking en/of een hoog ingangsignaal.
    In hoeverre denk je dat het IC overstuurt als de 'distortion'-knop op 70-80% staat?

  10. #10

    Standaard

    Veel!

    Haal maar eens de diodes weg en luister dan naar de oversturing; allemaal vanuit de IC!
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top