Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1

    Standaard

    Welke voordelen hebben deze snaren ten opzichte van elkaar?


    Een Beginner

    Oja, beetje domm vraag misschien maar kunnen er op gitaren die verkocht worden met nylon snaren ook later stalen snaren gezet worden?
    (verschil in geluid ofzo?)

  2. #2

    Standaard

    Nylon, beter bespeelbaar
    Steelstring, scheller geluid. Persoonlijk vind ik het mooier.

    Op een klassieke gitaar kan je geen stalen snaren doen omdat dan de hals kromtrekt

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2001
    Locatie
    den helder
    Berichten
    1.816

    Standaard

    bij een maat van me sprong de brug er af(zit vast gelijmd) dus dat werkt lijkt mij niet echt

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    264

    Standaard

    Simpel gezegd: Een nylon gitaar is een gitaar met nylon snaren (niet helemaal waar, alleen de G, B en e). Een staalsnarige (of western gitaar) is een gitaar met stalen snaren (niet helemaal waar, vaak zie je nickel-plated steel, copper wound steel etc.)

    Nylon klinkt over het algemeen wat minder scherp dan een staalsnarige en is ook vooral in klassieke muziek te horen, Spaanse muziek of van die vieze Enrique Iglesias nep muziek.
    Staalsnarig hoor je meer in de pop/rock muziek, denk aan Nirvana Unplugged, K's Choice.

    Een nylonsnaar heeft meestal de "klassiek" gitaarvorm (beetje 8-vormig) en een westerngitaar ziet er net iets anders uit en heeft meestal een slagplaat om de lak te beschermen tegen plectrum geweld.

    Zet GEEN stalen snaren op een klassieke gitaar, want de hals trekt krom of er laten dingen los (trekkracht op de E snaar (.12) op mijn Western is geloof ik 13 kilo). Zet ook GEEN nylon snaren op een western gitaar. Om de kracht van de snaren te compenseren zit er (net zoals bij elektrische gitaren) een trekstang of trussrod in de hals. Je hals gaat dan dus de andere kant op krom staan.

    Veel mensen beginnen op nylon omdat dat wat makkelijker is voor maagdelijk zachte vingertjes. Staalsnarig leent zich vooral goed voor akkoorden strummen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Niet helemaal waar. De bas achtige snaren zijn ook van nylon alleen omwonden met staal.

  6. #6

    Standaard

    dat is zever

    er liggen al 2 jaar stalen snaren op mijn akoestische gitaar en daar is nog juist niks mee aan de hand!!!!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Wat is zever? - weet zeker dat ze omwonden zijn met staal.

  8. #8

    Standaard

    Wat is "zever". (En dan bedoel ik dit letterlijk)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    "Zever" ?
    Waarschijnlijk zoiets als "gelul", ik weet het ook niet.

  10. #10

    Standaard

    zever is inderdaag gelul

    ik bedoelde:

    er is hier gezegd dat de gitaar krom zou trekken als je er stalen snaren op legde

    ik wou gewoon even zeggen dat dat niet klopt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top