Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: Hals bevestiging

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    goede keuze zijn de min of meer standaard halsschroeven; 4 mm houtdraad, spoed 16 gangen;
    de houtdraad grijpt zich vast in het hout en houdt de twee stukken tegen elkaar; voor de fixatie van de verbinding zet ik er twee deuvels tussen; éen kant vastljimen in de halspocket, de andere kant steekt er een viertal mm uit en komt in de hals terecht;
    @rs-rik; een bout/moer verbinding blijft - in tegenstelling tot houtdraad/hout -verbonden dmv het aanhaalmoment, dus echt vastdraaien; zowel maple als olijfessen zijn tamelijk resistent qua samendrukken. Een aanvullende mogelijkheid is een borgmiddel tussen moer en draad, locktite 542 bvb (dat in principe schroefdraadafdichting is,) is tamelijk gemakkelijk terug los te draaien.

  2. #12
    Junior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2007
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flatline Bekijk bericht
    Een aanvullende mogelijkheid is een borgmiddel tussen moer en draad, locktite 542 bvb (dat in principe schroefdraadafdichting is,) is tamelijk gemakkelijk terug los te draaien.
    @flatline Daar bestaan toch borgmoeren voor?




    De hals klemt al van zichzelf in de pocket, aangezien het mijn eerste zelfbouw body is ben ik niet van plan hem ooit los te halen. Ik ga dus gewoon voor de standaard halsschroeven met een lijmverbinding er tussen.

    Deuvels zouden kunnen maar is dat niet een beetje overkill aangezien de hals van zichzelf al klemt??

    Ted

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    gewoon houtschroeven met, zoals door Crazycow al zo goed uitgelegd, het eerste gedeelte van de schroef zonder schroefdraad zodat de hals mooi strak aangetrokken gaat worden in de pocket. Geen lijm, niet nodig. Als je gaat lijmen, kun je net zo goed die schroeven ook achterwege laten.
    Echt niet met bouten en moeren gaan werken
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bloodshed- Bekijk bericht
    @flatline Daar bestaan toch borgmoeren voor?


    De hals klemt al van zichzelf in de pocket, aangezien het mijn eerste zelfbouw body is ben ik niet van plan hem ooit los te halen. Ik ga dus gewoon voor de standaard halsschroeven met een lijmverbinding er tussen.

    Deuvels zouden kunnen maar is dat niet een beetje overkill aangezien de hals van zichzelf al klemt??

    Ted
    ja, maar een borgmoer borgt maar éen keer efficient, en het nylon vraagt veel kracht om "overwonnen" te worden; deze kracht wordt dus op de zeskant van de ingebette moer overgebracht; een borgmiddel daarentegen vraagt geen kracht bij plaatsing, enkel bij verwijdering.
    Standaard halsschroef is - voor mij - de beste keuze; indien de hals werkelijk een klemmende passing heeft, zijn de deuvels inderdaad overkill, temeer omdat jouw gitaar!hals in een min of meer symmetrische pocket komt; de strat-pocket is, met zijn korte kant aan de cut-out, heeft wel baat bij een aanvullend deuveltje voor een solide verbinding.
    Succes verder !

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bloodshed- Bekijk bericht


    "".... ben ik niet van plan hem ooit los te halen....""

    Ted
    Stel nou dat je het best een lekker gitaartje vind maar niet geheel tevreden bent over het fretwerk/neckshape?? Dan is het wel prettig als je de hals er af kan halen. Lijm tussen een geschroefde halsverbinding voegt niks toe aan klank en ook niet aan stabiliteit met een goed passende pocket.. YMTC

  6. #16
    Junior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2007
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    24

    Standaard

    Kort samengevat:
    Body voorboren diameter buiten draad
    Neck voorboren diameter binnendraad
    standaard 4mm halsschroeven
    geen lijm

    Dank jullie wel allemaal!

    Ted

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Wel washers tussen je schroef en het hout van de body doen. (tenminste, als je gewone getapte bouten gebruikt).


    Wat schroeven in hout betreft, het kán wel, ik ga het binnenkort met metalen schroefdraad inserts in het hout proberen.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Hi,

    Wel geinig al die vernieuwende ideëen!
    Het makkelijkste blijft nog steeds gewoon een neckplate met 4 schroeven.
    Of schroeven met Neck attachment sockets zoals Ibanez op de AANJ verbinding gebruikt.
    Bij deze pricipes is een neck ook nog iets te zetten indien nodig.

    Wanneer je dikke houtdraadbouten gebruikt, dan hoef je niet meer te proberen de neck iets te zetten in de pocket als dat nodig is.
    Of je moet de gaten in de body wat groter houden, dan misschien nog wel.

    vr.gr.

    Branko

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top