Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard Verlijmde Hals? Opinie gevraagd

    Voor een te bouwen basje heb ik een stuk esdoorn voor de nek.

    Echter, het is dosse gezaagd en ik vraag me af of je hiermee de optimale sterkte bereikt voor de hals.
    De nek en body krijgen een joint rond de 22e fret van de bas. De neck zal dus voor een zeer groot deel zelfondersteunend moeten zijn en de gegadigde wil geen hele dikke hals.

    Het is een vrij dik en breed stuk dus ik zat er over te denken om hem te verlijmen zodat de nerf haaks loopt op de toets. Hiemee zouden ze de functie als I-balk moeten hebben zoals de nerven van een acoustische gitaar top dat hebben.


    Wat zijn jullie ervaringen hiermee en is het hout op deze manier wel sterker?

    Gaarne wat reacties, en hier een mooie paint- tekening qua duiding:

    Je kijkt dus in de richting van de snaren door het hout heen. Snaardoorsnedes niet getekend.


    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Dat kan, ik denk dat het niet heel veel stijver zal worden. Veel fenders hebben ook een dosse hals en sommige bassisten vinden dat ook fijner klinken... Je kan er eventueel carbon staafjes in lijmen om de hals wat stijver te maken mocht hij heel dun moeten worden.

  3. #3

    Standaard

    Ik ben het eens met Oigun dat het qua stevigheid niet zo heel veel zal uitmaken, maar tot kwartier verlijmen zal wellicht wel een stabielere hals opleveren, en dus minder kans op kromtrekken of (vooral) torsen.

    Dat iemand een dosse hals kan hóren, vind ik heel straf. Ik ga het niet betwisten, maar wereldwonders die begiftigd zijn met dergelijke overgevoelige zintuigen confronteer ik graag met een blinde test.
    Zo presenteerde ik laatst een ervaren Duvel drinker drie gelijkaardige bieren, een Duvel, een Hapkin en een Omer, allen in een gewoon pilsglas geschonken. De Duvelaar beweerde er zonder moeite zijn favoriete bier uit te halen. Je raadt het al. Inderdaad, hij verkoos de Omer..(het is ook heel lekker)

    Mijn stokpaardje: zintuigen laten zich vaak beetnemen door wat ze weten.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Inderdaad stabieler als je het door zaagt en terug verlijmd.
    Niet alleen omdat het dan kwartiers is, maar ook door de lijmnaad.

    De stevigheid heeft vooral te maken met dunne bladen van een akoestische gitaar, als je daarvoor dosse gezaagd hout gebruikt, dan heb je kans dat je er met een lichte tik direct door zit ...


    Als het kan gebruik ik altijd kwartiers gezaagd hout voor een hals. don't push it, denk ik altijd !



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Ja precies, ik verlijm om structurele en visuele redenen, niet tonewise. (Titebond sucks tone!! )
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Ik heb ook een stuk dosse maple gebruikt voor een hals (wel gitaar en 14de fret) en het is tot nu toe de meest stijve hals tot nu toe van alle halzen die ik gemaakt heb (in vergelijking tot kwartiers mahonie, kwartiers walnoot en dosse muninga wat ik ook heb gebruikt).

    Zelf was ik er eerst ook niet zo zeker van maar heb toen wat gegoogled. Onder andere het volgende forum gelezen: http://www.talkbass.com/forum/f8/fen...-necks-744831/

    Het lijkt dus geen probleem te zijn.....

  7. #7

    Standaard

    Kwartiers is stabieler, maar niet per se sterker. Ik maak bijna al mijn akoestische halzen door ze te verlijmen, elektrisch wisselt. Voor een fender style ga ik niet ingewikkeld doen en gebruik ik 'gewoon' dosse gezaagd maple als dat voorhanden is.

    (en dat Titebond tone sucked moet iemand mij maar eens bewijzen. Wedden dat je het blind niet hoort? )

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    hehe dat was sarcastisch.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top