Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17
  1. #11

    Standaard

    Het heeft inderdaad wel wat weg van notenhout.

    Maar wat me bij deze wel verbaast is dat de bewering van Zanke lijkt te kloppen, notelaar blijkt -althans volgens de meeste internetbronnen- een redelijk stevige groeier te zijn. Terwijl ik reeds van kindsbeen af het omgekeerde opgespeld krijg: het verkrijgen van een 'volwassen' notenboom duurt een leven lang. De spreuk: boompje groot, plantertje dood, werd bij deze steevast aan de notelaar gelinkt. Onterecht zo blijkt..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    Ik ken "boompje groot, plantertje dood" wel als uitdrukking (je ziet niet altijd het resultaat van je eigen werk), maar niet dat dit gelinkt zou zijn aan een notenboom. Welke omgeving komt jouw informatie vandaan?

    ik hoop dat we het topic niet teveel kapen
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  3. #13

    Standaard

    Of zouden notelaars in het westen van Vlaanderen trager groeien dan elders?

    Dringend Wikipedia bijwerken..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    De walnoot groeit op vele grondsoorten, maar groeit het beste op vruchtbare, goed waterdoorlatende, diept bewortelbare grond met veel humus. De walnoot is kalkminnend. De optimale zuurgraad van de grond ligt tussen pH 6,5 en 7,5. De tolerantie ligt tussen pH 5,5, en 8,5. Vooral voor de opbouw van de schaal hebben de bomen veel kalk nodig. De walnoot vergt minimaal 80 cm doorwortelbare grond.

    Hoe ver zit je van de zee en is het klei of nog zandgrond?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    1.825

    Standaard

    Ik denk ook noten, dat klopt ook wel met de het verhaal van de Duitse kast uit 19e eeuw.
    Deze zijn vaak van noten, en zelden van mahonie uit die tijd.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Noten, wat precies is noten? Dit is de zoveelste plank die ik in het echt of op internet voorbij heb zien gaan onder de noemer noten. Het noten wat ik gebruik is paars, en een ander stuk is geel-bruin. Allebei is het noten.

    Wikipedia bracht ook weinig resultaat.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Noten_%28hout%29


    Hoe herken je verschillende soorten noten? Stijn, kom er maar in als je wilt!
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #17

    Standaard

    Yep...noten. Toen ik op school zat (opleiding bouwkunde) heb ik tot in den treuren geschaafde plankjes moeten voelen, bekijken en ruiken. Als ik de foto's zo zie.....Noten.

    Verschillende soorten noten herkennen is lastig. Het verschil tussen wortelnoten en Europees/Amerikaans noten is makkelijk. Walnoten is erg warrig nl. en heeft mooie grillige patronen.

    Amerikaans noten is over het algemeen donkerder en dichter van structuur tov de Europese. Dit noten komst vaak uit het Zuidoosten van Canada en he Oosten van Amerika.

    In Europees noten zit onderling ook veel verschil. Frans notenhout is bijvoorbeeld weer wat lichter van kleur dan het notenhout uit Nederland. Heeft vooral te maken met de temperatuur en het klimaat waarin de boom groeit. Hoe kouder het klimaat, hoe dichter de structuur en ook vaak hoe donkerder de kleur. Het is echter bijna ondoenlijk om bij Europees noten echt het land van herkomst te bepalen.
    Laatst gewijzigd door 1971Ad; 2 januari 2013 om 07:21

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top