Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 26
  1. #11

    Standaard

    Alle elektrische gitaren hebben meer dan genoeg sustain. Verschillende halsverbindingen hebben een wat ander karakter.

  2. #12
    Member
    Geregistreerd
    11 juli 2009
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Nou, ik heb een limba neckthrough gebouwd als eerste project en die sustaint als een kathedraal dus ik zou het echt geen mythe noemen. Wat wel een mythe is is dat een bold-on niet sustaint. Als die een perfecte fit heeft tenminste. Ik denk dat een te ruime fit wel wat sustain kan wegnemen, maar volgens mij is een tremelobrug toch de grootste sustainvreter.

    Ik heb er een 8 mm top van bubinga op zitten wat ± net zo zwaar is als palissander, de gitaar weegt ± 3 1/2 kilo dus dat valt best mee.
    Oke klinkt goed, is dat een dun? 8mm? kan je daar wel een goede carved top van maken en hoeveel hou je dan over aan de zijkanten?

    de sustain maakt me niet uit: het gaat me om de klank, niet hoe lang de toon aanhoudt, natuurlijk heeft het wel met elkaar te maken maar ik zie sustain meer als iets dat om alle frequenties gaat en de klank om hoe bepaalde frequenties het volhouden. Of zie ik dat verkeerd?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Nice, en weer iemand die in Delft komt beunen aan een gitaar!

    Al vraag ik het me af of ze je "gewoon" een LP carve laten 3D frezen. Misschien wel hoor. Maar een carve kun je ook prima zelf doen met een rasp, schuurpapier en schraapstaal.

    Het mooiste vind ik nog wel de PMB shop. Als je daar binnenkomt, die Indiër met zn shakala shakala muziek.

    @ KoenB, waar heb je mallen laten lasersnijden? Bij IO werkplaats?

    Dude, Delft, dacht het niet ;P! UT! Twente, Enschede maar wat is de PMB-shop? niemand die het forum leest en ook hier op de UT gitaren maakt? maar voor een taart doen ze heel wat bij ons, maar ik wil hem ook absoluut niet geheel 3D laten frezen: als er niet een heel bijzonder lastig/nauwkeurig design is zie ik daar de meerwaarde niet van in (behalve dat het minder moeite is, behalve dat je een heel Solid works-model moet maken) maar ik bedoel daadwerkelijk MDF lasersnijden, 5 mm dik en dát gebruiken als mal voor de kopiëerfrees.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DanielL Bekijk bericht
    Ik vraag me nog wel af wat de vorm (van de body maar ook bijvoorbeeld f-gaten) voor invloed heeft op de klank. En wat voor eigenschappen het hout moet hebben voor een 'ronde'/warme/jazzy klank (zonder dof te worden). Ik denk bijvoorbeeld niet dat het wegfilteren van hoge frequenties daarvoor zorgt, dan krijg je alleen maar een doffe klank, lijkt me? Weten jullie hier nog iets over?
    Ik zou die hoge frequenties gewoon wegfilteren met de juiste elektronica: juiste pots en caps.

    Over de F gaten: ja dat is belangrijk: de verhouding volume klankkast <=> grootte van het klankgat.
    Maar ook de dikte van de rand van het F gat, want dat is eigenlijk een Helmholtz resonator.
    Bekijk het als de flessenhals, waar je in blaast.
    De verhouding: flesopening, volume van de fles en de lengte van de hals zijn allemaal belangrijk voor de klank die eruit voort komt.

    Natuurlijk is de dikte van het klankblad zo miniem, maar als je dat nog kan verminderen met de helft, zal het toch een significant verschil geven.
    Maar dan heb ik het wel over goed gebouwde, resonerende akoestische instrumenten. En niet over een plank met een element in (zonder denigrerend te zijn over de elektrische gitaar !)



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Hmmm, De randen van de F gaten zijn dus wat dikker? Zijn er goeie boeken over gitaarbouw met uitleg over wat nou hoe precies de klank beinvloed bij een hollowbody of acoustische gitaar?

    Altijd dacht ik dat ik prima gitaren zou kunnen bouwen (met klankkast) met alleen mn eigen koppige hoofd. Maar hoe meer ik lees en weet hoe meer ik weet dat ik niets weet.



    @ DanielL

    Excuses mijn oostwonende mede gitaarbouwer techniekstudent. Ik dacht dat UT een typo was. My bad!

    Anyway, de PMB is een winkeltje in het gebouw van Industrieel Ontwerp (IO, de hipste mensen in delft, hoor ik niet bij overigens ) en daar kun je allerlei ruw materiaal halen. Plat en rondstaf, profielen, plaatmateriaal, in metaal en verschillende soorten kunststof.
    Een echte Indiër staat achter de balie, hij is heel vriendelijk en geduldig maar heeft altijd indische pop muziek aanstaan. Als je in de buurt komt hoor je dat galmen door de gang.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Voor een carved top hen je minstens 1.5 cm dikke top nodig vermoed ik maar aan de rand hou je maar iets van 6 mm over. Wordt iets zwaarder dan. Onder de 4 kg schat ik, afhankelijk van de hardware. (goede tremelobruggen weg bv best wel wat). Mahonie en limba combineren? Waarom zou je je hals ook niet van limba maken dan? Of je body van mahonie.... Weegt ongeveer even veel.

    De amsterdamse fijnhout had vorig jaar juli nog zo'n 2 volle pallets met ruw limba. Prijs viel me erg mee. Wel oppassen, er zaten nogal wat wormholes in.

    Edit: als ie semi hollow wordt zal ie wel flink minder gaan wegen.
    Laatst gewijzigd door Napoje; 27 februari 2013 om 12:22

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Hmmm, De randen van de F gaten zijn dus wat dikker? Zijn er goeie boeken over gitaarbouw met uitleg over wat nou hoe precies de klank beinvloed bij een hollowbody of acoustische gitaar?

    Altijd dacht ik dat ik prima gitaren zou kunnen bouwen (met klankkast) met alleen mn eigen koppige hoofd. Maar hoe meer ik lees en weet hoe meer ik weet dat ik niets weet.

    .
    Nee, de rand van het F gat is gelijk aan de dikte van het klankblad. Maar je zou de rand van het klankblad op die plek dunner kunnen maken, zodat je dus geen 'lange' schacht krijgt.

    Bij mij is het allemaal theorie hoor, ik heb nog te weinig gebouwd om al die ideeën te kunnen uitwerken, laat staan dat ik weet waar ik echt mee bezig ben.
    Een redelijk goed akoestisch instrument bouwen is niet zo heel moeilijk, zolang je je maar aan bepaalde regels houdt. Mijn visie op gitaar bouw: leer eerst degelijke instrumenten bouwen, simpel, maar efficiënt. En begin daarna te experimenteren, zodat je tenminste wéét wat je veranderd, en waarom.


    Boeken, euh ... ik koop zowat alles wat ik tegenkom
    Ik probeer zoveel mogelijk info op te slaan, en daar brouw ik dan mijn eigen ideeën uit, zonder nog teveel af te wijken van bestaande standaards. Hoewel het ook leuk is om af en toe al eens 180° te draaien, en alles naast je neer te leggen wat je kent

    Net via een soort amazon 2 boeken gekocht waar ik al 2 jaar op aasde, maar omwille van de prijs het nooit heb aangeschaft.
    The responsive guitar. Ikke blij !



    s.
    Laatst gewijzigd door stijnkenens; 27 februari 2013 om 12:01
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  7. #17
    Member
    Geregistreerd
    11 juli 2009
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Ik zou die hoge frequenties gewoon wegfilteren met de juiste elektronica: juiste pots en caps.

    Over de F gaten: ja dat is belangrijk: de verhouding volume klankkast <=> grootte van het klankgat.
    Maar ook de dikte van de rand van het F gat, want dat is eigenlijk een Helmholtz resonator.
    Bekijk het als de flessenhals, waar je in blaast.
    De verhouding: flesopening, volume van de fles en de lengte van de hals zijn allemaal belangrijk voor de klank die eruit voort komt.

    Natuurlijk is de dikte van het klankblad zo miniem, maar als je dat nog kan verminderen met de helft, zal het toch een significant verschil geven.
    Maar dan heb ik het wel over goed gebouwde, resonerende akoestische instrumenten. En niet over een plank met een element in (zonder denigrerend te zijn over de elektrische gitaar !)
    Ja maar met pots druk je gewoon alle hoge tonen weg, krijg je niet een helder, rond geluid, ik zoek iets meer richting een rhodes ofzo.
    En de vorm van die gaten? stel dat je ze tot heel smal laat opkrullen, zou je dan er hogere tonen uitkrijgen? Kan het niet zo snel vinden op internet.
    Ik weet in ieder geval dat het kleine 'dwarsstreepje' op het midden van de f-gaten bij andere (strijk) instrumenten de plek aangeven van de brug. Dan zit de brug dus precies op het midden van het 'eilandje' wat los kan bewegen van het bovenblad. Nu heb ik hier vermoedelijk weinig aan aangezien het een semi-hollow body wordt en er dus toch een blok onder de brug zit, dus heeft de vorm van het gat dan uberhaupt nog wel een beetje invloed?
    Hij zal vast wel wat resoneren, in ieder geval, dat is wel mijn bedoeling.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    @ DanielL

    Excuses mijn oostwonende mede gitaarbouwer techniekstudent. Ik dacht dat UT een typo was. My bad!

    Anyway, de PMB is een winkeltje in het gebouw van Industrieel Ontwerp (IO, de hipste mensen in delft, hoor ik niet bij overigens ) en daar kun je allerlei ruw materiaal halen. Plat en rondstaf, profielen, plaatmateriaal, in metaal en verschillende soorten kunststof.
    Een echte Indiër staat achter de balie, hij is heel vriendelijk en geduldig maar heeft altijd indische pop muziek aanstaan. Als je in de buurt komt hoor je dat galmen door de gang.
    Haha maakt niet uit. Klinkt leuk, hebben we hier niet. Wat studeer je wel dan? IO'ers denken hier ook de hipste mensen te zijn ja


    @Napoje
    Ik frees inderdaad de hele body hol. Maar heb nu AF gemaild of ze het hebben liggen en wat het prijsverschil voor mahonie/limba is, inderdaad wel als geheel voor zowel body als hals.

    Ik zal niet te veel gaan experimenteren hoor! Zien er uit als leuke boekjes overigens.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    F gaten zijn . volgens mij en ik ben geen expert . voor het eerst in een gitaar gemaakt bij de Gibson L5



    Hier zie je dat ze de klassieke f gaten-brugpositie hebben gebruikt. Maar bij Gretsches, Ibbies, Aria Pro II TA-61's (die hangt er hier een naast me) zitten ze lang niet altijd op de "goede" positie.

    Het voegt heus wel wat toe aan de klank van een electrische gitaar maar ik denk niet op zo'n controleerbare en effectieve manier als bij een strijkinstrument.

    Het is ook een arbitraire vorm, voor de mooi. Dat ronde uiteinde en het ontbreken van hele spits toelopende delen zal de klank misschien ten goede komen maar ik denk niet dat er veel mee is geëxperimenteerd.

    Het perfecte F gat vinden is niet iets waarmee je je hollowbody op een gemakkelijke manier beter mee maakt. Denk ik.



    P.s. ik studeer luchtvaarttechnologie. Niet op de TUD maar op de HTS. Zit er langs. Wij zijn wannabe's en losers. Ja ik weet 't (maar nog altijd 1tje beter dan IO )
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  9. #19
    Member
    Geregistreerd
    11 juli 2009
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    57

    Standaard

    Duurt even maar dan heb je ook wat:
    Heb een pagina met veel verschillende schetsen gemaakt:

    daarna overgetrokken in Solidworks

    En alle maten vastgesteld. Heb de mensuurlengte van de meeste Gibsons/Rickenbackers/Epiphones gebruikt, 629 mm (24.75"), en de breedte van de hals is ook redelijk standaard zo, toch? (zie plaatje)
    Zou de plek van de brug een beetje oké zijn zo?


    Ook nog twee renders gemaakt, de f-gaten ben ik nog niet zeker over, maar ik denk dat ik de vorm van de body zo wel goed vind. Hij is asymmetrisch en voor m'n gevoel niet heel erg 'kijk mij eens een apart design maken' en ook niet heel erg lijkend op een bestaand ontwerp (misschien komt het in de buurt van een starcaster in spiegelbeeld..)




    wat vinden jullie ervan?

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Bij een hollow zou de plaats van de brug problemen kunnen opleveren: de top zou gaan inzakken omdat de f-gaten te dicht bij de studs zitten. (de vroege H64's van Harmony hebben daar last van) maar bij een thinline is dat uiteraard geen probleem.
    Om te checken hoe het met de visuele balans zit, zou ik er es wat hardware op tekenen.
    Ik vind het zeker een geslaagde vorm. F-gaten wel nogal groot imo

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top