Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    11 juli 2009
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    57

    Music Tweede zelfbouw: semi-hollowbody

    Ongeveer drie jaar geleden heb ik een gitaar gebouwd voor mijn profielwerkstuk en nu wil ik er weer een gaan maken.
    Het wordt een semi-hollowbody, maar ben nog niet helemaal zeker van het hele ontwerp en ik twijfel ook nog of ik ga voor een neck-through of niet, geeft een van de twee een warmer geluid? Ik ga komende week naar Amsterdam Fijnhout om hout te kopen dus het ligt er ook aan wat ze daar hebben liggen.
    Omdat ik nu op de UT studeer kan ik misschien ook nog zelfs wel wat dingen 3D-frezen of lasersnijden uit het hout of plaatstaal.
    Aangezien ik toen ik begon aan mijn vorige gitaar eigenlijk nog nooit een elektrische gitaar had vastgehouden, heb ik redelijk wat dingen onhandig gedaan en zijn er flink wat punten die ik nu kan verbeteren, maar het was me zeker niet zo goed gelukt zonder alle hulp hier!
    Laatst gewijzigd door DanielL; 28 december 2012 om 13:58

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juni 2007
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    720

    Standaard

    Nice, ben benieuwd wat je ervan bakt. Als ik ergens mee kan helpen moet je het zeggen.

    Held!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DanielL Bekijk bericht
    Ongeveer drie jaar geleden heb ik een gitaar gebouwd voor mijn profielwerkstuk en nu wil ik er weer een gaan maken.
    Het wordt een semi-hollowbody, maar ben nog niet helemaal zeker van het hele ontwerp en ik twijfel ook nog of ik ga voor een neck-through of niet, geeft een van de twee een warmer geluid? Ik ga komende week naar Amsterdam Fijnhout om hout te kopen dus het ligt er ook aan wat ze daar hebben liggen.
    Omdat ik nu op de UT studeer kan ik misschien ook nog zelfs wel wat dingen 3D-frezen of lasersnijden uit het hout of plaatstaal.
    Aangezien ik toen ik begon aan mijn vorige gitaar eigenlijk nog nooit een elektrische gitaar had vastgehouden, heb ik redelijk wat dingen onhandig gedaan en zijn er flink wat punten die ik nu kan verbeteren, maar het was me zeker niet zo goed gelukt zonder alle hulp hier!
    Er wordt vaak gezegd dat een neckthrough meer sustain heeft, maar dat is volgens mij weer zo'n typische gitaarmythe. Het is een andere manier van bouwen. Over klankverschillen kan ik niet zo veel zeggen, ik denk zelf niet dat het enorm zal uitmaken.

    Enneh, die universiteitsspullen moet je zeker gebruiken, ik gebruik zelf de tools van de TU Delft. Ik heb er mallen laten lasersnijden, een telebrug aangepast op een freesbank, en het is ook wel heel fijn dat ze daar een vlakbank / vandiktebank hebben

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    11 juli 2009
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wausser Bekijk bericht
    Nice, ben benieuwd wat je ervan bakt. Als ik ergens mee kan helpen moet je het zeggen.

    Heldt!
    Ik ook haha, zal ik doen, duurt vast nog wel even voor hij af is dus genoeg kans!
    Held!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KoenB Bekijk bericht
    Enneh, die universiteitsspullen moet je zeker gebruiken, ik gebruik zelf de tools van de TU Delft. Ik heb er mallen laten lasersnijden, een telebrug aangepast op een freesbank, en het is ook wel heel fijn dat ze daar een vlakbank / vandiktebank hebben
    dát is echt een goed plan, ga toch maar een ontwerpje in solidworks maken dan
    en ze hebben ook een lintzaag staan, kan ik daar globaal de vorm mee doen, en daarna met behulp van een mal kopiëerfrezen
    ohja, vlakbank, ben ik vorige keer voor naar een meubelmaker gegaan.. goede tip!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik heb weet van een klein onderzoekje dat iemand heeft gedaan hier bij ons op school.
    1 gitaar bouwen met neck through, testen in een gecontroleerde ruimte, opnames maken enz ...

    Daarna de hals eraf zagen en er terug op lijmen (set neck) terug het zelfde, in dezelfde ruimte testen en opnames maken.

    Dan de lijmnaad terug doorzagen, zaag oppervlak proper maken aan gitaar en nek en dan met 4 vijzen verbinden (bold on).
    En weer in hetzelfde kamertje testen en opnames maken.

    Ik heb enkel de paper gelezen, maar nooit foto's gezien, ik zou wel eens willen weten hoe hij het uiteindelijk allemaal gedaan heeft, en met welke brug en zo.

    Maar wat blijkt: bold on had de meeste sustain !

    Dus voila, weg mythe !!!


    Een warmer geluid verkrijg je vooral met je pups, en een klein % komt misschien van het hout, maar daar zou ik je niet druk om maken !

    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik ben geneigd te geloven dat een neckthrough doorgaans meer sustain heeft dan andere neckverbindingen (waarmee niet gezegd is dat meer sustain persé beter is).
    Bij mijn H44 stratotone build (neck through) viel me dat nl op. Al moet ik zeggen dat ik ook al es een tele (met northern ash body, dus wel erg zwaar) heb gebouwd bolt on met abnormaal veel sustain.

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    11 juli 2009
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    57

    Standaard

    Dat klinkt allemaal wel interessant zeg, nouja de sustain maakt me eigenlijk niet heel veel uit. Maar als het niet uitmaakt voor de klank dan laat ik het even afhangen van de stukken hout die AF heeft liggen.
    Ik vraag me nog wel af wat de vorm (van de body maar ook bijvoorbeeld f-gaten) voor invloed heeft op de klank. En wat voor eigenschappen het hout moet hebben voor een 'ronde'/warme/jazzy klank (zonder dof te worden). Ik denk bijvoorbeeld niet dat het wegfilteren van hoge frequenties daarvoor zorgt, dan krijg je alleen maar een doffe klank, lijkt me? Weten jullie hier nog iets over?

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    11 juli 2009
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    57

    Standaard

    Ik ben toch heel erg aan het twijfelen over de houtsoorten:
    Wat denken jullie van een body van Limba met een carved top van palissander en een hals van mahonie?
    Of is palissander te zwaar en moeilijk te bewerken om een hele top van te maken?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Nou, ik heb een limba neckthrough gebouwd als eerste project en die sustaint als een kathedraal dus ik zou het echt geen mythe noemen. Wat wel een mythe is is dat een bold-on niet sustaint. Als die een perfecte fit heeft tenminste. Ik denk dat een te ruime fit wel wat sustain kan wegnemen, maar volgens mij is een tremelobrug toch de grootste sustainvreter.

    Ik heb er een 8 mm top van bubinga op zitten wat ± net zo zwaar is als palissander, de gitaar weegt ± 3 1/2 kilo dus dat valt best mee.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Nice, en weer iemand die in Delft komt beunen aan een gitaar!

    Al vraag ik het me af of ze je "gewoon" een LP carve laten 3D frezen. Misschien wel hoor. Maar een carve kun je ook prima zelf doen met een rasp, schuurpapier en schraapstaal.

    Het mooiste vind ik nog wel de PMB shop. Als je daar binnenkomt, die Indiër met zn shakala shakala muziek.

    @ KoenB, waar heb je mallen laten lasersnijden? Bij IO werkplaats?
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top