Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard Nr.3 - Telecaster, nog één dan...

    M'n vorige, de Goldcaster, is inmiddels al weer een tijdje klaar. En na wat afstelwerk, met name de topkam nog wat lager, en met wat dikkere snaren is het nu een fijne gitaar.

    Ik kan inmiddels ook een paar akkoorden achter elkaar pakken en begin een beetje gevoel te krijgen wat ik wel en niet prettig vind aan een gitaar. Ik heb het een en ander aan vergelijkingsmateriaal ondertussen, of zoals mijn vrouw zegt: 'Hé waar komt die gitaar nu weer vandaan?!?'

    Hardware had ik al, hout ook, dus tijd om nog een telecaster te bouwen. Deze keer wat bescheidener frets, mega-turbo-jumbo vind ik toch minder prettig. Een iets slankere hals als de goldcaster. String through ga ik me ook maar eens aan wagen, de Goldcaster is topload, toch niet ideaal.

    Body uit 1 stuk essen
    Hals gevlamd esdoorn
    Toets birdseye esdoorn
    Slagplaat zwart
    Gotoh tuners
    Tonerider Vintage Pro pickups
    CTS pots

    Vandaag een beginnetje gemaakt... Hout...



    Mal overtrekken...



    Decoupeerzaag erin...



    Tot bij het lijntje geschuurd met de kolomboor en schuurdrums...



    De boel gefreesd en even wat hardware erop voor het idee...



    Morgen weer verder, holtes en neckpocket frezen, body afronden, paar gaatjes boren en dan kan ie in de olie... Van 't weekend aan de hals beginnen, 10 januari klaar deo volente
    Laatst gewijzigd door Daan Muller; 27 december 2012 om 16:58

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    nice

    bedenk wel, een volle body uit Europees essen kan loodzwaar zijn. wat weegt ie nu?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    Hij weegt nu 2.7 kilo, gaat nog iets vanaf voor de neckpocket en andere holtes. Is dat zwaar? De body van m'n Goldcaster, swamp ash, was geloof ik 1.8 kilo.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Dat begint wel wat aan te tikken, reken +/- 600 gr voor een hals en dan alle hardware, dan zit je bijna aan 4 kg ...

    Ik heb ooit een Tele gezien waarbij er verschillende gaten waren geboord in de body, onder de slagplaat, net tot aan het randje. Met een goede forstner bit, zodat je mooie propere cilinders met vlakke bodem krijgt !

    Misschien een idee?



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    wordt een zwaardere gitaar, op zich niks mis mee als je goede rug hebt. Voordeel van northern ash is wel dat je een heel wsch een lange warme sustain gaat hebben, ideaal voor rustige akkoorden songs, mooie tremelo erbij en je zit in Mexican desert.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    Ik zal eens kijken als ie in elkaar zit wat ik van het gewicht vind, gaten onder de slagplaat boren kan altijd nog.

    Vandaag weer met de frees aan de gang, neckpocket, holtes...



    En een interessante f*ck-up... De body is wat dunner dan normaal, 40mm, en toen ik klaar was met de holte voor de knoppen etc. was die toch wat diep met ruim 38mm... De achterwand was wel errug dun.

    Maar een stukje 2mm triplex op maat gefiguurzaagd...



    En erin gelijmd, zo zal het wel gaan...

    Laatst gewijzigd door Daan Muller; 28 december 2012 om 18:55

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    4 kg is toch geen onoverkomelijk gewicht? Dat weegt mijn tele ook. Goeie strap eraan en je merkt die extra kg amper hoor.

    Mooi ding btw!!!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    En een interessante f*ck-up... De body is wat dunner dan normaal, 40mm, en toen ik klaar was met de holte voor de knoppen etc. was die toch wat diep met ruim 38mm... De achterwand was wel errug dun.

    Maar een stukje 2mm triplex op maat gefiguuraagd...

    [IMG] Deze slogan geld voor alles: METEN IS WETEN en MEET VOOR JE BEGINT!
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    Vandaag alle gaten in de body geboord.

    Ik was wat huiverig voor string through gaten, met mijn twee linkerhanden typisch iets wat aan alle kanten schots en scheef kan eindigen. Maar het viel reuze mee. M'n grote kolomboor heeft niet voldoende reikwijdte voor de body dus dan maar met het kleintje. Nu komt de kleine weer niet dieper dan 3cm, dus eerst allemaal tot 3cm geboord. Toen met de gewone boormachine helemaal door geboord. Aan de achterkant vervolgens weer met de kleine kolomboor de gaten groter geboord voor de ferrules.

    Het eindresultaat valt me helemaal niet tegen qua recht.

    Voorkant...



    Achterkant...



    Verder de body tot 240 grid geschuurd, morgen eerste lagen olie erop en met de hals beginnen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    Het heeft even stil geleden, maar vandaag weer rustig aan verder.

    Met het fretslots zagen heb ik bij de vorige bouwsels aardig wat mooi hout verkl**t, ik krijg het niet voor elkaar om dat 21 of 22 keer goed te laten gaan met alleen een fretzaag. Dus toen ik de vorige keer een mooi stuk ebben aan gort had gezaagd heb ik een voorgezaagd fretboard én een LMI fretslotting apparaat besteld...

    Man wat plezierig nu om fretslots te zagen...



    Beginnetje gemaakt met radius schuren, morgen verder daarmee, of eens kijken of ik een zoon zo gek kan krijgen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top