Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Hals bevestiging

  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2007
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    24

    Standaard Hals bevestiging

    Hallo iedereen

    gelukkig nieuwjaar en de beste wensen om mee te beginnen!

    Ik ben bezig met een zelfbouw bas, maar ik heb een probleempje waar jullie mij waarschijnlijk mee kunnen helpen .

    Mijn probleem

    ik heb de hals besteld bij warmoth maar die wil ik eerst vastschroeven voordat ik de brug ga voorboren. ik wil de hals bevestigen met 5 houtdraad bouten m8x45 en dan met een 6 voorboren. nu heb ik hier een aantal projecten gevolgd en nu denk ik dus dat m8 veelste groot is en me hals kan splijten. kan ik ook de bouten weer loshalen en daarna opnieuw vast draaien zonder het interne schroef draad te verrampeneren?

    Groetjes
    Ted

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    M8 kan, en zal niet barsten, maar ik zou eerder met 6,5 of zelfs 7 voorboren.

    Normaal gezien gebruik je veel dunnere schroeven.

    Let ook: vast is vast, je kan waarschijnlijk doordraaien, maar dat is niet de bedoeling !


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Bouten? Bedoel je dus met een recht eind zoals deze?


    Ik zou dan voor iets kiezen met busjes in de hals als je hem er op en af wilt kunnen halen.
    Maar het voorboren van de brug kun je toch ook wel doen zonder dat je de hals eerst vast zet? Lijmklem?

    EDIT : ik neem aan dat je schroeven bedoelt

    EDIT2 : ik zou me bij het vastdraaien en daarna weer losdraaien vooral zorgen maken over de schroefkop. Als je het te vast hebt gedraaid krijg je misschien de schroef slecht los of maak je de kop kapot. Dus zorg voor reserve schroeven in dat geval.

    EDIT3 : ook een gelukkig nieuwjaar
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 2 januari 2013 om 10:01
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Houtdraadbouten van 8 lijken mij wel erg grof!
    Standaard hals bevestigingsschroeven zijn volgens mij ca 4mm.

    Bouten / schroeven met metrische draad lijken mij ook niet ideaal, tenzij je van plan was om inserts in de hals te plaatsen?


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Bouten? Bedoel je dus met een recht eind zoals deze?
    Officieel is het in het nederlands voor zover ik weet zo, dat een bevestigingsartikel waarbij het gereedschap om de kop aangrijpt, een bout is. Grijpt het gereedschap in de kop aan is het een schroef. Dit zegt dan niets over het puntje.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 2 januari 2013 om 10:07

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Ik heb het zo gedaan op m'n JEM (is wel geen bas natuurlijk).

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...-jem-jem/page3

    Ik dacht M4 gebruikt te hebben.

    Zonder moeren (gelijk welk type) gaat het nooit werken. Je kan volgens mij geen metrische draad trekken in hout die niet kapot gaat.

    Je mag ook geen schroefdraad in beide te bevestigen stukken hebben want dan kan je ze niet tegen elkaar aan trekken.

    Slagmoeren of rampa moeren werken ook natuurlijk.
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  6. #6
    Junior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2007
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    24

    Standaard

    Dank voor de reacties.

    Ik bedoel schroeven inderdaad! ik was niet van plan om busjes in de hals te plaatsen

    zelf had ik deze in gedachten



    vastzetten met een lijmklem ga ik sowieso doen om de brug uit te meten (dank voor de tip) kan ik ook meteen de elementen uitfresen en dan zijn we weer een stukje verder!

    ik ga vanmiddag dan toch maar een bezoekje aan de bouwmarkt brengen voor een iets dunnere variant schroef.

    Edit: @D3nnis Dan zouden dit toch bouten zijn.

    @Dootch: dat heb je heel slim gedaan inderdaad! Dit ga ik zeker onthouden voor de volgende keer als ik ook mijn eigen hals ga maken

    Gr
    Laatst gewijzigd door bloodshed-; 2 januari 2013 om 10:45

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dootch Bekijk bericht
    ...Je mag ook geen schroefdraad in beide te bevestigen stukken hebben want dan kan je ze niet tegen elkaar aan trekken....
    Kijk, dat ligt eigenlijk erg voor de hand maar vind ik toch een zeer nuttige belangrijke opmerking! Dus even "hi-lighten" zodat het extra opvalt.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Kijk, dat ligt eigenlijk erg voor de hand maar vind ik toch een zeer nuttige belangrijke opmerking! Dus even "hi-lighten" zodat het extra opvalt.
    Da's inderdaad waar, daar heb ik vroeger nooit op gelet met dus dat probleem..... Als de schroefdraad te lang is, boor ik nu een groter gat in het eerste deel (in dit geval de body) dan in het tweede (even groot als de dikte van de schroef/bout zodat de schroef daar niet vastgrijpt).

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Bestel een paar fatsoenlijke halsschoeven en een neckplate bij guitarssupplies.. Houtdraadbouten zijn meer geschikt voor schuttingen ed. uiteindelijk ga je daar niet blij van worden...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Kun je niet beter moeren in de hals lijmen (epoxy) en daar "gewone" schroeven doorheen laten gaan? Dan grijpen de schroeven vast in een passende metalen schroefdraad en níet in het hout zelf.

    Je moet het wel goed inlijmen en achter de moer ruimte overlaten voor het stuk draad wat er doorheen komt.

    Zo doe ik het. Binnenkort de eerste keer. Dit zal ik posten in de Minion thread.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top