Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Kathode weerstand en cap V1: klank?

    Gisteravond zag ik dat in mijn versterker aan de V1 en V2 kathodes 4,7uF caps en 1K weerstanden hangen, terwijl het schema vraagt om 25 uF en 1K5 Ohm weerstanden (Fender Twin Reverb kopie, AB763). In het oorspronkelijke schema van mijn amp hebben beide buishelften overigens hun eigen kathode weerstand + cap, ze delen die niet zoals bij oude Fenders. In mijn versterker delen de 2e helften van V1 en V2 een 4,7uF cap en een 1K5 weerstand.

    Kennelijk is daar ooit het één en ander gemod. Weber raadt in één van z'n boeken aan de kathodes beide buishelften elk van een 25uF cap en een 1K5 weerstand naar aarde te voorzien. (Indien gedeeld zou het 820 Ohm weerstand moeten zijn). Een 1K5 is volgens Weber meer "Fenderish" en een 820 meer Marschall, maar ik kan me daar niet zo goed een voorstelling van maken. Iedere buishelft z'n eigen weerstand en cap zou volgens Weber de 'fidelity' van de versterker verbeteren, maar wat die term klankmatig inhoudt beats me?

    Ik weet dat de kathode weerstand de bias van de buis vastlegt, maar daar houdt m'n kennis op. Wie kan mij voorlichten over wat verschillende waarden van kathode caps en weerstanden van de pre-amp buizen doen met de klank? En is 4,7 uF niet erg laag t.o.v. de 'voorgeschreven' 25 uF?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    gewoon proberen: pak een bak weerstanden tussen de 820 ohm en (pak 'm beet) 3k3. Daarnaast een bak c'tjes en elko's tussen 100n en de 330u

    het effect v/d cathode-bypass-cap is sterker/duidelijker bij hogere cathode-weerstand waardes

    je kan hier gewoon mee tweaken, de rest van de versterker is fender dus je maakt er niet direct een Marshall, VOX, Soldano of Dumble van als je 2 cathode-secties aanpast.

    4u7 is meestal nog steeds voldoende laag maar subtiel iets minder "boomy", verschil tussen 25u en 33u is bijvoorbeeld nog steeds hoor- en vooral voelbaar hoewel ze beiden ruimschoots de laagste frequenties laten doorversterken

    hoe lager de cathodeweerstand hoe meer gain. De cathode-sectie heeft ook invloed op de handling van pedalen (naast tig andere zaken)

    edit: 1k5//25u gaat iig. meer Fender-achtig klinken dan 1k//4u7
    Laatst gewijzigd door Chris Winsemius; 18 december 2012 om 12:33

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Ik weet dat de kathode weerstand de bias van de buis vastlegt, maar daar houdt m'n kennis op. Wie kan mij voorlichten over wat verschillende waarden van kathode caps en weerstanden van de pre-amp buizen doen met de klank? En is 4,7 uF niet erg laag t.o.v. de 'voorgeschreven' 25 uF?
    De weerstand zorgt voor tegenkoppeling en dus meer lineair gedrag. Deze tegenkoppeling ga je met een cap ongedaan maken en wel frequentie afhankelijk. Door een kleine cap toe te passen ga je het signaal minder tegenkoppelen naarmate de frequentie hoger wordt. Omgekeerd kun je zeggen dat een grotere cap zo goed als het hele bereik ontkoppelt en dus de tegenkoppeling ongedaan wordt gemaakt voor alle frequentie's. De niet lineaire vervorming neemt daardoor wel toe. Gezien jouw speelstijl denk ik dat jij meer gebaat bent bij helemaal geen cap.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Dank Frans en Chris!

    Inderdaad heeft mijn andere Guyatone Twin geen caps over de kathodeweerstanden van de 2e helft van V1 en V2 en die klinkt retegoed.

    Lijkt me leuk om er eens mee te experimenteren inderdaad!
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 19 december 2012 om 13:05
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  5. #5

    Standaard

    Voor visualisatie, check:

    http://www.ampbooks.com/home/amplifi...ode-capacitor/

    Je kan door deze te varieren hele leuke dingen doen
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 mei 2002
    Locatie
    Boskoop
    Berichten
    1.159

    Standaard

    leuke link zeg thanx

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bernardduur Bekijk bericht
    Voor visualisatie, check:

    http://www.ampbooks.com/home/amplifi...ode-capacitor/

    Je kan door deze te varieren hele leuke dingen doen
    Te gek!
    Bij gelijke weerstand zit 'm 't verschil idd in de bassfrequenties
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top