Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 5 EersteEerste ... 345
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 50

Discussie: Rustieke body

  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    En de diverse customshop pipo's dan? Dat is toch ook gewoon hetzelfde?
    Ik zou het zelfs dom vinden als die geen cnc zouden gebruiken als ze dat wel gewoon ter beschikking hadden.

    Ben ook wel erg benieuwd hoe je dan te werk zou moeten gaan, elektrisch gezien!
    Ga jij ±3000-4000 $ neertellen voor een cnc gefreesd ding? Ik niet. Als zoiets toch gebeurd en het wordt bekend kan je je customsjop wel sluiten,,,

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.650

    Standaard

    carvin zijn nu niet bepaald goedkope chinacheapo's
    http://www.youtube.com/watch?v=BA6Iu...EMPEIWIOV7ATSB

    hier dan wel een chinacheapo fabriek en let eens op de spuiters waarvan er maar een enkele een dampfiltermasker draagt.
    http://www.youtube.com/watch?v=-4CxbwgdxXk

    dus zo wordt het merendeel van onze instrumenten gemaakt waar je dan eigenlijk kan zeggen dat de chinacheapo's eerder de stempel handmade zouden mogen dragen dan bv de carvin's

  3. #43
    Toeschouwer
    Geregistreerd
    6 juli 2006
    Locatie
    In m’n vel
    Berichten
    2.659

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Ga jij ±3000-4000 $ neertellen voor een cnc gefreesd ding? Ik niet. Als zoiets toch gebeurd en het wordt bekend kan je je customsjop wel sluiten,,,
    Zo'n cnc machine werkt denk ik zo'n 10 miljoen keer nauwkeuriger en constanter dan de menselijke hand...
    Die machine doet elke keer precies hetzelfde. Zo kun je kwaliteit garanderen.
    Al heb je de beste bouwer van de wereld, als je zegt dat ie 10 bodies moet frezen en je zet hem een beetje onder tijdsdruk dan gaat hij een keer uitschieten.

    Ik mag dus hopen dat ze bij customshop cnc frezen, wel zo nauwkeurig.
    Het leven heeft geen zin.
    Maar ik toevallig wel.
    Maarten van Roozendaal.

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Zou dat wat uitmaken qua kwaliteit? Dat zo'n body een kwart mm breder is dan een ander? En ik mag toch aannemen dat een een hals 100% fit heeft met de body heeft als ie uit de customwinkel komt.

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.562

    Standaard

    CNC is elke keer idd wel even nauwkeurig en altijd hetzelfde, maar het hout wat gebruikt wordt is dat niet. Nu is de akoestische klank van een elektrische gitaar niet het belangrijkste, maar ik kan me voorstellen dat voor akoestische gitaren het ene stuk hout net een paar tiende millimeter dunner mag dan het andere. een CNC-machine hoort dat verschil niet, een mens wel.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #46

    Standaard

    Helaas weet je dat niet vooraf. Ik kan er naast zitten maar het is meer de kwaliteits controle die het eindresultaat bepaald. De fabricage van een CNC is buiten alle discussie veel zuiverder dan bij handmatige verwerking. De controle op het verlopen van de tolerantie is veel meer van waarde op het proces. Beitels, frezen en schuurbanden worden bot, handmatige en visuele selectie van de basisonderdelen als body, hals en fretbord geven aan waar de grens van de kwaliteit ligt.

    Voor mij is het bewijs dat daar de "winst" behaalt wordt geleverd door London City telecasters. Ik heb er een en die is absoluut veel beter dan de prijs doet vermoeden. Daar was de kwaliteits controle op een heel hoog peil (In de aanvang eindverantwoordelijke was een Nederlander) Ik heb een van de eerste Jack and Danny Brothers Gold top P90 die de competietie met menige Epiphone van twee keer de aanschaf prijs zomaar aankan Net als de Avion (Gregg Bennet uit Indonesië

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Zit hier wel te glimlachen, hoe zoiets weer ontspoort door een of andere l*l die het hier komt verkondigen, met 2 posts achter z'n naam

    Een cnc is gewoon een goedkoop hulpje in een custom shop, een die niet zeurt voor opslag en toch altijd braaf z'n werk doet, en nog goed ook.
    Als jij als custom shop 300 gitaren per jaar moet leveren, dan ben je blij dat er een cnc in je werkplaats staat !

    En wat als de customshop een pinrouter heeft staan, mag dat nog wel? Of is dat ook niet meer 'custom' genoeg ?



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Custom Shop kun je beter definieren als een werkplaats waar een (ervaren/ goede) instrumentbouwer een instrument in elkaar zet dat beter is dan een lopende band gitaar of meer naar de wens is van de klant.

    Een CNC is gewoon een handig stuk gereedschap voor de voorbewerking van bodies en nekken. Ja, als je toonhout "klopt" op klank en toonhoogte en zo bij elkaar selecteert en met de hand stukjes weghaalt om de klankeigenschappen te veranderen dan voldoet een CNC niet meer, maar aangezien 9 van de 10 custom shops dat niet doen..


    CNC is gewoon fucking handig, en constant herhalend, en duur in aanschaf.


    Daarnaast, met een Pin Router en wat goeie mallen kom je ook een heel eind. Maar om te zeggen dan CNC a-custom shop is is pure bull.



    @ napoje, in een andere thread stelde ik ooit dat een "gewone" CNC gitaar in onderdelen en werkuren niet meer dan +- 2000 euro waard is. Hiermee zitten de kosten van de materialen, manuren en kosten van machines.

    Als je gekke dingen gaat doen zoals een relic job gaat die prijs uiteraard omhoog.
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 7 januari 2013 om 18:29
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Even terugkomen op de post waarbij het allemaal ontspoorde:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zeuxis Bekijk bericht
    1. Maakt het uit welk hout dit is? Een plank met zo'n knoest gebruik je niet voor een gitaar. Het hele stuk rond die knoest is akoestisch dood.

    2.
    Het is waarschijnlijk ook een behoorlijk zware plank want anders boor je al die gaten niet. Voor het geluid hebben die gaten alleen een negatief effect, want ze zijn niet verbonden.

    3. Kortom: weer zo'n bouwer met een 'interessant' verhaal, maar zonder de basiskennis om goede instrumenten te maken. Kopers vinden die dingen natuurlijk geweldig: je hebt al een vermogen uitgegeven aan een gitaar, dan ga je hem echt niet waardeloos vinden.

    4. Als je gitaren wil gaan bouwen moet je eerst het groundwork doen en je theorie leren. E

    5. en body uitfrezen en er spullen op schroeven is niet hetzelfde als gitaarbouwen.

    1. Nee, het maakt voor een elektrische gitaar niet heel veel uit welk hout je gebruikt. Neem de Multiplex tele van Stijn als voorbeeld.
    Die plank wordt juist gebruikt omwille van de knoest. Dat zal zeker een keus geweest zijn,. Zelfs Stew Mac verkoopt tegevenwoordig dit soort bodies. Akkoestisch dood? Neem twee identieke telecasters. Neem het geluid op. Pak een grote gatenzaag en zaag in 1 van die tele's een gat ter grote en ter hoogte van die knoest in het voorbeeld. Giet epoxy in het gat (lijkt me ook redleijk akkoestisch dood) en test beide gitaren door opnames te maken. Hoor je het verschil?
    Volgens mij merk je het VERSTERKT nieteens als je al het hout achter de brug gewoon af zou zagen.

    2. de gaten in de body hebben een negatief effect want ze zijn niet verbonden? WTF? Ze zijn als gewichtsbesparing bedoeld, net als in zo veel andere (ook high end) gitaren. Bij Gibson is het heel gewoon om onder de top het een en ander weg te frezen. Waarom zou het beter klinken als deze gaten met elkaar verbonden zou den zijn?

    3. Zo interessant is het verhaal van deze bouwer niet. Voor zover ik gezien heb geeft hij gewoon aan dat hij oude rotzooi ombouwt tot gitaren.

    4. Voor een tele hoef je niet heel veel te bestuderen. Het is geen complex verhaal zoals de bebalking in een akkoustische gitaar die een blad kunnen beperken in het trillen, maar die wel voor stabiliteit voor de brug moeten zorgen blablablablaaa een heel verhaal waar ik echt geen zak van begrijp, maar wat wel vast staat is dat je voor een tele niet hele studies hoeft te volgen. Een tele bouw je gewoon na van een andere tele.

    5. is al 10x gezegd: Wat doen alle grote fabriekanten? Wat doen de high end custom bouwers? Er is tegenwoording bijna niemand meer die met een hamer, beitel en een een set gutsen een gitaar bouwt. Alles is tegenwoordig freeswerk en eerlijk gezegd kan er niets tegen een goede cncmachine op. Helemaal niets.
    147-c Guitars

  10. #50

    Standaard

    Heeft Yamhammer een nieuwe account aangemaakt misschien??

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top