Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 24
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    ... da's een lange rij hoor, van Muddy Waters tot Lou Reed..

    maar dat zei ik dus juist niet, als een Klaas erbij staan. Ik zei als jezelf, en dat uitvergroten tot je bij het punt komt dat zelfs een slungelige Jan Rot, of lullige Hans Vandenburg, leuk zijn om naar te kijken.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #12
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Dus als de topic starter vermeldt dat zijn bandleden normaal wel beweeglijk zijn alleen tijdens musiceren niet, dan kan dat gewoon geoefend worden zonder kunstmatig over te komen. maar inderdaad: je kan dat het beste bewust oefenen. We hadden laatst zelf ook weer zo'n dingetje: een kort instrumentaaltje dat in de oefenruimte geweldig gaat en tijdens optredens vrijwel consequent verneukt wordt (met mezelf als meest constante factor in de fuck-ups ). Wat bleek: in de optreed modus staan we automatisch net iets meer te bewegen dan in de oefenruimte en gezien de moeilijkheidsgraad van het nummer ging dat dus consequent fout. Dus domweg even oefenen om minder hals te staren en tegelijk te bewegen en te spelen. Dus zelfs al waren we gewend om te bewegen, dan nog kwamt dat niet ieder nummer ten goede en moet dat soms even apart geoefend worden.
    Maar even terug naar je eigen situatie: kijk eerst eens wat jullie 'normale' bands vinden qua beweeglijkheid. Kijk daar dan eens naar zonder het geluid aan. Kijk er goed naar, zie wat er gebeurt en probeer dat eens te benaderen. Maar het belangrijkste: je moet wel het plezier in de muziek voelen. Er wordt terecht opgemerkt dat het bewegen nooit kunstmatig moet worden, dat wordt anders pijnlijk duidelijk voor iedereen. Maar je plezier in muziek moet gewoon vertaald kunnen worden naar beweging. Je moet alleen af en toe de kunst even afkijken als het niet spontaan komt. Niks mis mee.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    1.755

    Standaard

    Zet een cd op van een lange haren band.
    Trek de plug uit je gitaar.
    En ga eens lekker los.

    Check youtube voor het open NK luchtgitaar http://www.youtube.com/watch?v=zOxbpGfMT-k

    Of kijk eens welke clichés er zijn bij de band air on maiden http://www.youtube.com/watch?v=sbEWjB2bThg

    Voor de rest is het ook onzekerheid. Die moet je dus wegnemen. Als je naar je hals kijkt heb je of te weinig geoefend of je hebt wel geoefend maar op het podium heb je ineens plankenvrees en een blackout. Been there, done that.

    Dus beter oefenen. (doe desnoods het licht uit) en meer spelen.

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toaster Bekijk bericht

    Voor de rest is het ook onzekerheid. Die moet je dus wegnemen. Als je naar je hals kijkt heb je of te weinig geoefend of je hebt wel geoefend maar op het podium heb je ineens plankenvrees en een blackout. Been there, done that.

    Dus beter oefenen. (doe desnoods het licht uit) en meer spelen.
    Ik denk niet te weinig oefenen, gewoon onzekerheid. Met presentaties heb ik het ook. Als ik een blaadje erbij heb, kijk je toch onbewust naar het blaadje terwijl je het wel kan. Zonder blaadje gaat dan ook stukken beter.

    Zonder hals spelen gaat echter niet, dus gewoon vaak oefenen hier op en dan zal het steeds beter gaan. (uitzonderingen daar gelaten)

  5. #15

    Standaard

    Paar goede tetten in de zaal wil ook nog wel eens helpen.

    Edit:

    Ik ben van nature ook een houten klaas, peukie in de mondhoek en pijppie bier naast de amp was zo'n beetje mijn show. Rest van de band ging wel veel los, dus dan kom je er mee weg gelukkig. Drank hielp bij mij altijd wel mee, moet alleen niet te gek worden. Zeker niet in combinatie met rookmachines. Ben bijna een keer van het podium van de Tivoli afgelopen (aan de verkeerde kant) onder invloed van beiden... daarnaast zie je door de rook ook de tetten minder
    Laatst gewijzigd door Montecristo; 28 december 2012 om 16:34

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2008
    Locatie
    Bredene, België
    Berichten
    1.084

    Standaard

    Eerst: ik vind de sound wel lekker klinken. Ok, misschien 12 in een dozijn, maar het geheel klinkt. Drummer slaat er niet naast trouwens :O
    Welke setup gebruik je? Ben jij de zanger met de tele?

    En de beweging vind ik nog meevallen. Het klinkt goed, de rest komt wel
    Gitaar: Fender '72 Dlx Gflake
    Amp: JCA 20H+24s
    Pedal: Ep - Pitchblack - Riot - Dl-8

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    389

    Standaard

    Presentatie wordt onderschat en is wel degelijk iets waaraan je kunt werken. Uitgangspunt - voor mij - is altijd dat de muziek die ik speel ook muziek is waar ik 100% achter sta. Zenuwen speelden mij vroeger wel parten, maar als je dat achter je kunt laten dan moet je gewoon gáán! Af en toe zul je er uit zien als een randdebiel, maar als je je daar overheen zet dan doet het publiek dat ook.
    Wat ik ook veel gedaan heb (Mitch gaf die tip ook al) is in de oefenruimte spelen zonder naar je hals te kijken / met je ogen dicht. Heb je veel minder moeite met de technische consequenties van uit je plaat gaan. Drank om `los te komen` is mijns inziens altijd een slecht plan: zonder is strakker!
    Mijn band live een jaar of 2,5 geleden:
    http://www.youtube.com/watch?v=p3Fqy3oTaQQ

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2007
    Locatie
    boortmeerbeek (belgium)
    Berichten
    2.146

    Standaard

    Als ik naar dit filmpje van jullie kijk, vind ik toch niet dat er stilgestaan wordt als een stijve hark ofzo... Dit is gewoon zoals het moet: http://youtu.be/TVKuxsXYXeU

    Volgens mij is er dus niets mis. Zorg ook dat iedereen de songs die jullie spelen vanbinnen en vanbuiten, en van achter naar voren kan spelen... Alleen zo zullen ze zelfverzekerder spelen live.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juni 2006
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    916

    Standaard

    Hier een bericht van een ex-zoutpilaar: In de oefenruimte kijk ik tijdens het spelen niet meer naar de hals van mijn gitaar. En zorg er voor dat je je partij blind en foutloos kan spelen. Dan gaat de rest vanzelf omdat je dan niet voortdurend je concentratie bij je spel hoeft te houden en dat geeft zelfvertrouwen. Dat straal je dan uit en je publiek merkt dat. Bij een optreden heb je dan ook meer contact met je publiek.

    Met dat filmpje op jijbuis is niks mis, er zit voldoende beweging in en niks te overdreven.
    ESP Ultratone SL7, Ibanez Universe, Schecter Avenger A7, A7, A-7+, VHT/Fryette Sig:X

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 februari 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.634

    Standaard

    Ik heb hetzelfde probleem met mijn band. De bassist en de andere gitarist staan alsof hun schoen zitten vast geschroefd aan het podium op 1 plek, liever nog achter de versterker of backstage volgens sommige mensen uit het publiek heb ik weleens gehoord. Ze spelen al jaren en met veel plezier, ze lachen wel en je ziet dat ze het naar hun zin hebben maar het zijn zoutzakken. De zanger leest alle teksten uit een boek, zodra het boek weg is raakt hij in paniek en weet hij niet eens meer hoe hij zelf heet. Hij zegt dat hij niet veel leest en dat het feit het boek er staat genoeg is om vertrouwen te hebben maar ik zie vaak zijn hoofd wat bewegen en zijn ogen blijven regicht op het boek . Het gebeurt ook regelmatig dat hij 12 maten te vroeg in komt na een solo, ik heb dan net 12 maten opbouw achter de rug en wil de 2e 12 maten vlammen als hij ineens begint te zingen, veel te laat gebeurt ook trouwens regelmatig. Tijdens een solo of een lang instrumentaal stuk checkt hij het liefst z'n facebook, whatsapp of de voetbal uitslagen op z'n iPhone (tijdens repeteren doet hij dat ook echt) Als hij het publiek toespreekt lijkt hij op iemand die om zijn vrouw een plezier te doen mee doet aan de nieuwjaar duik. FF snel zo min mogelijk woorden dan is het weer achter de rug. Al met al gewoon geen frontman maar wel al 100 jaar een bloed gabber van enkele andere uit de band.

    Zelf probeer ik wel wat te bewegen, ik ga als de ruimte er is even bij de andere gitarist of bassist staan, ik zoek wat contact met de drummer of probeer in een solo zo te spelen dat ik met de zanger mee speel op de momenten dat de zanger tekst heeft in mijn solo, probleem is weer dat hij dan wel, dan niet, dan 3x dat stukje doet. Al met al zijn we volgens mij geen leuke band om te zien, we zetten iig niet snel een tent op z'n kop. Ik heb het er ook weleens over gehad met de band maar ze vinden dat het goed gaat en dat we geen circus/kermis act zijn. Nu denk ik dat er best wel wat ruimte is tussen rond rennen als David Lee Roth (wannabe) en naar je schoenen kijken die vast geschroefd aan het podium lijken te zijn. Het nare is dat we een band zijn van (oude) vrienden, schoon familie we zetten dus niemand uit de band.

    Ik heb er voor gekozen om gewoon voor de plezier van het muziek maken te gaan, geheel mijn eigen ding te doen en daar mijn voldoening uit te halen. Ik speel zo goed mogelijk en neem mijn eigen spel wel serieus. Aspiraties voor wat leuke betaalde gigs heb ik niet meer, ik maak wat muziek met vrienden en kennissen en treed zo nu en dan eens op en dan alleen als ik kan zonder vrij te nemen of iets dergelijks. Als ik eens een leuke band tegenkom die er hetzelfde over denkt als ik stap ik misschien over of en/of hou deze band erbij want ik zie het steeds meer als een soort vast gelegenheids bandje. Ik geniet van de momenten dat we vlammen en voor de rest geloof ik het wel, het is maar een hobby en ik ben zelf ook niet bepaald een EvH.
    4 Sale:
    Marshall 1960a 4x12

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top