Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1

    Music Mijn band aan het bewegen krijgen

    Hallo allemaal
    Dit is mijn eerste post op Gitaarnet en ook meteen de reden waarom ik dit account heb aangemaakt ^^.

    Ik heb een band genaamd My Ex Stacy. Wij zijn een Belgisch beginnend groepje en ik heb een vraag. Muzikaal begint het allemaal in elkaar te passen en begint het te lopen maar ik krijg de mannen niet aan het bewegen op het podium. Ze blijven gewoon ter plaatse staan en bewegen een beetje mee in het ritme van de muziek. Soms is er een uitspatting lopen ze naar mekaar toe maar het ziet er allemaal nog wat knullig uit.

    Perfect voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=RGS1ngXvC0U
    Any Tips? Ons repetitielokaal is erg klein dus het bewegen inoefenen is vrij moeilijk maar na de winter staan er verbouwingen op het programma maar tot dan zijn er nog een paar belangrijke optredens .
    Alles is welkom

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Het zoutpilaar syndroom en vooral het met de rug naar het publiek spelen om zogezegd de versterker te checken gekend bij beginnende bands. Gaat er wel uit als de zelfzekerheid toeneemt (en het besef dat je er vooral voor het publiek staat en niet enkel voor jezelf);
    Valt nog mee in jouw band trouwens.
    Het omgekeerde is trouwens een pak erger imo. jongens die meteen alle jimi hendrix bono headbang enz... gebaren bovenhalen en ondertussen vergeten juist te spelen.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Het zoutpilaar syndroom en vooral het met de rug naar het publiek spelen om zogezegd de versterker te checken gekend bij beginnende bands. Gaat er wel uit als de zelfzekerheid toeneemt (en het besef dat je er vooral voor het publiek staat en niet enkel voor jezelf);
    Valt nog mee in jouw band trouwens.
    Het omgekeerde is trouwens een pak erger imo. jongens die meteen alle jimi hendrix bono headbang enz... gebaren bovenhalen en ondertussen vergeten juist te spelen.
    absoluut ik ben ook erg dankbaar dat het niet omgekeerd was, dat was in mijn vorige bands wel het geval.

    mooie omschrijving trouwens, zoutpilaar syndroom ! Maar na 2 jaar podiumervaring weet ik niet waarmee ik ze nog zelfzekerder kan krijgen

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    ach, shoegaze is zelfs een genre, dus gewoon je muziekstijl veranderen.

  5. #5

  6. #6

    Standaard

    1) je kan het oefenen.
    Door elke keer in de oefenruimte elkaar op te naaien, het te overdrijven maar WEL aan een stuk door het mee te nemen. Dan zorg je er voor dat bewegen tijdens het spelen een automatisme is. Goede oefening: ga eens een paar weken "doe de show van band x na". RHCP, Prince, Stones enz. Wel elke week een andere band. je moet namelijk eerst loskomen voor je "uit jezelf wat doet zoals je bent" ALTIJD DOEN ELKE REPETITIE. Waarom? Tijdens het optreden zul je niet meer stil staan. Zelfs als je dan het overdrevene direct achter je laat.

    2) je kan het niet oefenen.
    Het is hard maar....Bands doen dit niet. Het kan wel, maar het zal niet gebeuren. Als je echt eens de moeder aller weerstand/ sabotage/ tegenwerking met een band mee wil maken? Ga dan oefenen op show/presentatie.
    ik klink misschien erg cynisch.... maar op dit gebied is de realiteit hard. 30 jaar bandregelneef en bandcoach maakt dat ik stel dat je presentatie bijna alleen met mensen kan oefenen die het eigelijk niet nodig hebben. Waarom? Omdat die snappen "dat de muziek moet het doen" niet genoeg is. Van de zeker 100 bandleden is er maar een zoutpilaar geweest die er aan mee wilde doen. Die stal na een half jaar de show. Dat dan weer wel. Omdat ie vanaf dat moment altijd extreem cool met big smile op zijn instrument stond te spelen. Girls dig that!

    overigens, train niet op zaken die je niet geloofwaardig uit kan dragen. Dus bv als statische bassist train je op houding. Of positie nemen op het toneel misschien (superieur) glimlachen maar niet om als clown bassie stuiterend te hoken.
    Terwijl de gepassioneerde jonge collega misschien beter erg boos kan kijken, voet op de monitor en wild met de wapperende manen aan de gang zal kunnen. Als het bij je past? Help het dan je systeem in.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Je kan dat bespreken maar een stijve hark die tegen zijn natuur in gaat moven on stage is ook niet wat je wil. Bewegen is ook niet heilig, je zelf zijn is de boodschap, maar dat dan wel goed doen

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Waarom zou je willen bewegen als je dat van nature niet ligt? Meestal ziet het er dan raar uit en iedereen heeft gelijk door dat het niet authentiek is, wat weer op je muziek afstraalt.

    Het idee is een zwak punt ombuigen naar een sterk feature. Buit het uit, vergroot het.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9

    Music

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Waarom zou je willen bewegen als je dat van nature niet ligt? Meestal ziet het er dan raar uit en iedereen heeft gelijk door dat het niet authentiek is, wat weer op je muziek afstraalt.

    Het idee is een zwak punt ombuigen naar een sterk feature. Buit het uit, vergroot het.
    Dat is het net, als je ze in het 'gewone' leven ziet, zie je ze wel bewegen, gek doen, loslopen en alles wat je maar wilt. En vanaf het moment als ze een gitaar vastpakken is het blik naar de hals, blik naar de pedaal en voet tikken...
    Laatst gewijzigd door My Ex Stacy; 14 december 2012 om 14:56

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Waarom zou je willen bewegen als je dat van nature niet ligt? Meestal ziet het er dan raar uit en iedereen heeft gelijk door dat het niet authentiek is, wat weer op je muziek afstraalt.

    Het idee is een zwak punt ombuigen naar een sterk feature. Buit het uit, vergroot het.
    dat bedoelde ik. De meerderheid van de nederlandse muzikanten "zijn nuchter" en vinden dat "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg".

    Je zal begraven worden onder een hoeveelheid geweldige beredeneringen waarom je beter als een houten klaas op het toneel kan blijven staan dan dat je er iets aan gaat doen. Dat was die: Als je echt eens de moeder aller weerstand/ sabotage/ tegenwerking met een band mee wil maken? Ga dan oefenen op show/presentatie.

    Let op, nu gaat de rij muzikanten opgenoemd worden die enorm beroemd zijn geworden in hun oude kloffie terwijl ze op een kruk naar hun gitaarhals zaten te staren.

    komt ie komt ie komt ie.......
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top