Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27
  1. #1

    Standaard twee 8 ohm speakers op één 8 ohm uitgang (ff checken of ik het goed heb)

    Even mijn gedaachtekronkel checken bij jullie.

    Ik heb een combo met een 8 ohm uitgang en een 8 ohm speaker van 50 Watt. Ik wil hier graag een extentie bij aansluiten van één speaker. Ook 50 Watt en 8 ohm.

    Het volgende had ik hiervoor gedacht. Ik bouw een kasje waarop ik beide speakers paralel op elkaar aansluit. Dat zou betekenen dat het geheel uitkomt op 1/8 + 1/8 = 2/8 = 4 ohm.

    Dit geeft een probleem met uitgang van de versterker (8 ohm). Als ik nu in de kabel naar de versterker toe een weestand van 4 ohm (dus in serie) opneem, is het dan opgelost of is dit te simpel gedacht?

    Graag jullie feedback.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Kan, maar dan moet die weerstand wel voldoende vermogen aankunnen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #3

    Standaard

    Ok...dank voor je antwoord. De versterker is een 40 Watt Blues Deluxe. Dus als ik een High Power weerstand van 150 Watt neem moet dat goed gaan toch? (zoals bijvoorbeeld deze: http://www.tonefactory.nl/shop2/high...tt-p-9418.html)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Als jij de 8 ohm belast met 4 ohm, dan verlies je wel wat vermogen, maar het kan geen kwaad. Lagere impedantie is prima. Veel hogere impedantie kan de OT cq eindbuizen kosten .
    Nico


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Ja, volgens mij moet dat lukken. Misschien nog wel even een second opinion afwachten voordat je de boel gaat bestellen, ik heb er namelijk zelf geen ervaring mee.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 1971Ad Bekijk bericht
    Ik heb een combo met een 8 ohm uitgang en een 8 ohm speaker van 50 Watt. Ik wil hier graag een extentie bij aansluiten van één speaker. Ook 50 Watt en 8 ohm.
    Het volgende had ik hiervoor gedacht. Ik bouw een kasje waarop ik beide speakers paralel op elkaar aansluit. Dat zou betekenen dat het geheel uitkomt op 1/8 + 1/8 = 2/8 = 4 ohm.
    Dit geeft een probleem met uitgang van de versterker (8 ohm). Als ik nu in de kabel naar de versterker toe een weestand van 4 ohm (dus in serie) opneem, is het dan opgelost of is dit te simpel gedacht?
    Graag jullie feedback.
    Wat is het voor versterker? buizen of transistor?
    Bij transistor zou het zomaar kunnen dat hij ook op 4 Ohm prima werkt.

    Een luidspreker heeft een vaste spoel weerstand van rond de 7,3 Ohm. De Frequentie afhankelijke weerstand zal op 8 Ohm liggen, bij een bepaalde frequentie. Een vaste weerstand heeft dan altijd een weerstand van 4Ohm (25Watt)

    Beter een 4ohms speaker in de combo en een 4 Ohms extentie kast en dan in serie...
    www.itamps.com
    Repairs, mods, parts, new

  7. #7

    Standaard

    Iets minder vermogen is niet erg. sterker nog...zou me nog goed uitkomen ook. kan de amp iets meer open en dat komt een buizenbak alleen maar ten goede. Daarbij heb ik clean headroom genoeg.

    Maar door de 2*8ohm parallel (wordt 4 ohm) + de 4 ohm in serie daarop te plaatsen kom ik volgens mij precies op 8 ohm. Ben echter geen deskundige op dit gebied vandaar mijn vraag hier (zoals Kim al zegt.....second opinion)

  8. #8

    Standaard

    Oh een blues deluxe!?
    Deze heeft standaard een extentie uitgang
    www.itamps.com
    Repairs, mods, parts, new

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 1971Ad Bekijk bericht
    Ok...dank voor je antwoord. De versterker is een 40 Watt Blues Deluxe. Dus als ik een High Power weerstand van 150 Watt neem moet dat goed gaan toch? (zoals bijvoorbeeld deze: http://www.tonefactory.nl/shop2/high...tt-p-9418.html)
    Ik begrijp je niet ,...

    Die Blues DeLuxe heeft 2 speaker uitgangen , tw : 1 voor de speaker in de combo zelf ,.....en 1 "ext. speaker 8 Ohm " uitgang.

    Dat ding is zo inwendig aangesloten , dat als je een extra 8 Ohm speakertje er bij prikt , een schakelcontact op het chassisdeel naar de 4 Ohm tap van de OT schakelt.

  10. #10

    Standaard

    De Blues Deluxe heeft maar één uitgang (Het is geen Reissue) en daar zit de speaker van de combo op. Dus geen twee uitgangen zoals bij de reissue....anders was het idd makkelijk opgelost.

    Dus samengevat:
    - Versterker: Fender Blues deluxe
    - Uitgang versterker: 8 ohm
    - Speaker in combo: 8 ohm
    - Speaker in extentie cabinet: 8 ohm

    Ik zoek dus een oplossing om zowel de speaker in de combo alsmede de externe speaker aan te sluiten op de uitgang van 8 ohm.

    Mijn hypothese: 8 ohm + 8 ohm parallel = 4 ohm. Om deze op de uitgang van 8 ohm aan te sluiten wil ik dus een weerstand van 4 ohm (high power) in serie toevoegen om weer op 8 ohm te komen.

    Vraag:
    - Is mijn hypothese correct en kan dit zo werken?
    - Is dit uberhaupt nodig?
    - zijn er andere alternatieven.

    alvast dank voor het meedenken
    Laatst gewijzigd door 1971Ad; 13 december 2012 om 14:28

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top