Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 12 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 112
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    56

    Standaard Mijn nieuwe gitaarontwerp

    Al enige tijd ben ik bezig met een ontwerp voor een electrische gitaar. Niet te bizar, maar toch vernieuwend en anders dan die vier of vijf modellen die al bestaan was mijn streven. Inmiddels begint het echt ergens op te lijken, maar nou vraag ik me dus af wat te doen als het straks echt klaar en mooie en goed is.

    Heeft iemand een idee hoe ik een gitaarmerk kan vinden dat op zoek is naar een nieuw ontwerp?

    En hoe zorg ik dat zo'n merk er niet vandoor gaat met mijn ontwerp?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Heeft iemand een idee hoe ik een gitaarmerk kan vinden dat op zoek is naar een nieuw ontwerp?
    Bellen, mailen, faxen, langsgaan...

    En hoe zorg ik dat zo'n merk er niet vandoor gaat met mijn ontwerp?
    Google is your friend 1ste hit http://www.uitvinders.nl/voorlichtin...teursrecht.htm
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    56

    Standaard

    zo ver was ik al, ben meer op zoek naar nuttige tips die minder voor de hand liggen

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thomasvreeke Bekijk bericht
    anders dan die vier of vijf modellen die al bestaan was mijn streven.
    4 a 5 bestaande modellen? jongen jij hebt nog veel te leren wat gitaarmodellen aangaat, honderden zijn het er.

  5. #5

    Standaard

    Ik denk dat het stukje op die site over modelbescherming meer van toepassing is.
    http://www.uitvinders.nl/voorlichting/FAQmodellen.htm

    Genoeg tips daar lijkt me.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    56

    Standaard

    Dankjewel, zeer nuttige pagina

  7. #7

    Standaard

    Hi T
    Sluit mij aan bij Wietse en Mountainman. En doe dat in de hoop dat jij je bedient van de Engelse humor, waardoor ze een 12 cylinder een double 6 noemen.

    En je woont in Eindhoven. De designstad van NL, zegt men zelf. Dat moet een succes worden. En iedereen die een goede suggestie doet deelt mee in dat succes.

    Om je gelijk uit de droom te helpen: Je modelrecht valt niet te beschermen. In de 'beschaafde' wereld is dat al niet te doen, in andere gebieden maken ze hun opoe nog na als ze er een piek aan kunnen verdienen.

    Het grootste gevaar is niet dat je ontwerp zal worden gepikt als jij een succesvol ontwerp hebt. Leg je daar vooral bij neer en zie het als een erkenning dat je ontwerp in de smaak valt. Ieder onderbroekmerk, schoenenmerk en duur horlogemerk zullen je dit zelfde verhaal vertellen.

    Zelfs als je uiteindelijk de procedure wint, loop je leeg op de binnen- en buitengerechtelijke kosten.

    Het gevaar komt uit een andere hoek. Laten we (omdat het een forum is) zeggen dat ik enige betrokkenheid heb met een zaak waarin een grote company een ontwerp 'creatief overnam'. Toen dat succesvol bleek, zijn een blik vol in-house advocaten aan het procederen gegaan om er voor te zorgen dat de designer zijn ontwerp niet meer mocht vermarkten. Dat is ze gelukt.

    Dus iedereen zorgt dat ie zo breed mogelijk wordt gepubliceerd. Nou is de geloofwaardigheid van kranten niet 100% top. Dus: Schakel een fatsoenlijke fotograaf in die je prototype vanuit verschillende gezichtspunten/beeldhoeken fotografeert.

    Maak daar een aantal mooie prints van (ook handig voor een presentatie) en ga daarmee naar je belastingkantoor. Maak daarvoor een afspraak. Zij zullen dan je ontwerp van datumstempel voorzien. Daarmee kun je je ontwerp niet beschermen. Maar wel ervoor zorgen dat er een meanderende rechter de rechten aan een ander toewijst.

    Met de datumstempel kun jij zonder gedoe bewijzen dat je ontwerp op datum X al bekend was bij de belasting. Leg dat in een kluis of zo. Gaat er glas bier overheen, dan moet je opnieuw naar de belasting om een nieuwe (met de recente datumstempel) te halen.

    Eindhoven? Vraag Piet Hein Eek maar eens wat ie voor een partij geld heeft weggetikt in een vruchteloze poging zijn ontwerp veilig te stellen.

    Zorg dat het resultaat fraai is, dan kunnen wij trots zijn dat wij erbij waren toen het nog bedacht moest worden. En kunnen wij de DHZ sectie vragen je model te klonen.
    Succes.
    Vriendelijke groet, Gus

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    56

    Standaard

    ...o what a wonderful world

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    gitaarontwerp beschermen ? ... ik heb me wel es in die zaken verdiept en kwam tot de conclusie: dream on ...

    breed publiceren en wat voorzorgsmaatregelen nemen is de boodschap.

    En zeker checken of je niet iets hebt getekend dat al bestaat. Die kans is nl erg groot want er zijn idd al talloze ontwerpen op de markt.
    Laatst gewijzigd door barno; 24 november 2012 om 20:33

  10. #10

    Standaard

    Volgens mij is een vorm niet te beschermen. Meen dit ergen te hebben opgevangen bij mijn hoorcollege intellectuele eigendom, maar moet de stof nog bestuderen voor het tentamen, dus misschien kom ik er in januari op terug mocht dat nodig zijn

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top