Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: De Aldi gitaar

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2002
    Locatie
    friesland
    Berichten
    1.733

    Standaard De Aldi gitaar

    Vandaag was ik voor mijn wekelijkse boodschappen in de lokale Aldi supermarkt. Afgelopen zaterdag was ik er ook al heen geweest voor de speciale aanbieding akoestische gitaar maar helaas op het schap stonden alleen nog keyboards. Zou de gitaar dan toch nog populair zijn anno 2012? Enfin vandaag stond er zowaar wel een gitaar. Doos was open dus gelijk gitaar uit de hoes en spelen maar.



    Hij stond gestemd! De intonatie klopte heel behoorlijk. Brug is gecompenseerd voor de B en de hoge E. Topkam was goed ingevijld op de lage E na die stond iets te hoog. Fretjes voelden wat ruw aan. Er zaten wat donkere vlekken in de lak die ik er later niet uitgepoetst kreeg, foutje in de lak dus. Maar met de vingertjes bespeeld klonk ie helder en zuiver! Mechaniekjes deden het redelijk, geen geping in de topkam, hij bleef redelijk op stemming.

    Dus ik naar de kassa. De doos was dus open geweest, iemand had het stemapparaatje eruit gejat... Ik probeerde dus korting te krijgen maar zo werkt het niet bij de Aldi. Niet tevreden geld terug, dan neemt men het artikel terug. In de doos zit verder wel een vrij dunne hoes, lesboek met CD en wat papierwerk. In het lesboek staan ook tips voor beginners, snaren verwisselen enz. Afrekenen maar. 45 euro incl. BTW!

    Bij nadere inspectie thuis bleek dat er een scheurtje zat aan de linker zijkant van de hals, bij de overgang kop/hals bij de topkam. Is gerepareerd met wat lijm. Met een dik Michel Wegen plectrum (15 euro ex VZK!) bewerkt klonk ie behoorlijk luid en vol. Op sommige posities liep ie dan wel wat aan. Hij heeft een lichte voluut (verdikking) bij de hals/kop overgang.



    De zelfde dag nog een grote beurt. Dus de fabriekssnaren eraf. Frets polijsten met Commandant en een schone doek. Toets schoonmaken en in de olie zetten met flesjes Jim Dunlop en een schone doek. De toets was zo droog dat ie alle olie al had opgezogen nadat ik klaar was met poetsen! Mechaniekjes goed vastdraaien. De hele gitaar poetsen. Nieuwe Martin 012 snaren erop.

    Dan klopt de intonatie echt als een bus. Hij klinkt veel voller en warmer. Hij loopt hier en daar nog wel wat aan, vooral onderin. Hals staat vrij recht afgesteld. Even een nachtje laten staan om de hals iets hol te laten trekken. Frets zijn vrij dun.

    Ik ben al 30 jaar bezig met deze ellende, al ben ik meer elektriek bezig. Vergelijkingsmateriaal is een oude Jap Takamine, zelfde type, Martin kloon. De Tak heeft beter fretwerk, lekker smal halsje, soloos gaan beter. Hij klinkt vrij zacht en warm door de mahonie achter-en zijkanten. De Aldi gaat harder! En hij is nieuw dus moet nog worden ingespeeld.

    Kortom. het is geen wereldwonder of concurrentie voor Martin, Taylor of Furch (heb ik gehad). Maar die 45 euro is ie dik waard. Zat goed genoeg om Bob Dylan akkoorden mee te rammen op straat of bij het kampvuur.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Er is zelfs geen enkele moeite gedaan om het bovenblad duurder/massief te laten lijken. Prima, lekker basic en zonder opsmuk.
    En in china/indoland kunnen ze tegenwoordig dus heel redelijk spul maken.
    Voor een belachelijke prijs - omdat ze daar lonen krijgen die al even belachelijk zijn..
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    45 euro voor een bespeelbare gitaar met een aanvaardbare klank: tja... begrijp niet hoe ze dat flikken, want zelfs aan budget gitaren is nog relatief veel handwerk. en zelfs met Chineze hongerlonen, die dingen moeten ook nog naar hier verscheept worden... I don't get it.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Hetzelfde met die Squier van mij, goed, die was wel 13 euro duurder, maar een beetje hetzelfde laken en pak. Verrassend goed gebalanceerd geluid, wel wat schel, maar speelt echt heel lekker. Idd wat dikkere snaartjes erop en gaan! Doet het zelfs goed met een open G6 stemming of drop D.

    Gefeliciteerd iig met je aankoop!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 september 2007
    Berichten
    1.028

    Standaard

    Ik heb zo'n gitaar ook opgehaald voor een vriend van mij. die wilde graag eens kijken of gitaar spelen wat voor 'm is en dan is 45,- een leuk bedrag of eens te beginnen.

    Ts heeft het er over dat de gitaar gestemd was. Ik denk dat je dan een terugbrengertje hebt, want het model dat ik opgepikt heb was helemaal naar beneden gedraaid.

    Die vlek op de body kan wel kloppen. Bij de meeste gitaren zal je een zwarte verkleuring in de vorm van een "L" zien.
    Dat is van het doorlekken! In de hoes zit een geoliede inbussleutel voor de trussrod, en die olie trekt door de hoes heen in de gitaar.
    Ik heb bij weer iemand anders gezien dat die lekplek een perfect silhouette van de inbussleutel had.

    Maar inderdaad, voor het geld is het een goed klinkend en lekker bespeelbaar gitaartje.
    Hoe doen ze het: gitaar, hoes, plectrums, 2 extra snarensets, electrisch stemapparaat met 9V batterij, lesboek, les-dvd voor 45,-

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2002
    Locatie
    friesland
    Berichten
    1.733

    Standaard

    Het zou deze gitaar kunnen zijn: http://www.marktplaats.nl/a/muziek-e...geNum=2&pos=19

    Terugbrengertje: ik heb de indruk dat als je bij Aldi iets terugbrengt, dat het dan naar het hoofdmagazijn gaat. Als het olie lekkage is, is het vreemd dat het niet weg te poetsen is. Het zit echt in de lak.

    Tja waar is ie van gemaakt. Triplex doos met Nato nek dank ik. Jammer eigenlijk dat ze wel de moeite hebben genomen bindings langs de nek aan te brengen terwijl het fretwerk niet perfect is. Hij loopt hier en daar wat aan. Frets steken niet uit aan de zijkant van de nek.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.934

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    die dingen moeten ook nog naar hier verscheept worden... I don't get it.
    Dat transport is juist een van de dingen die erg meevallen; ik heb eens een of andere documontaire op tv gezien (weet niet meer over welk product dat ging), maar daar werd ook voorgerekend wat de transportkosten per eenheid waren. Je weet wel, dit kost zo'n schip, er staan zoveel containers op, in elke container zitten zoveel producten, dus het kost zoveel per eenheid van product. Ik weet geen bedragen meer, maar het was letterlijk bijna centenwerk. Ook zat ik eens een keer rustig langs het Suezkanaal te kijken toen er zo'n containerboot voorbij kwam, daar stáát me toch een partij op (en dan nog de rest in het ruim, die je niet eens ziet), alsof er een appartementencomplex voorbij komt drijven :-).

    Groet, Jan.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Zelfs met de post uit China kost niets, laatst 4 meter plastic binding en evenzoveel purfling besteld voor een tientje, inclusief verzenden.. Wel ff wat anders als de Stewmacprijsjes..

    En hoeveel gitaren zouden er in een 40-voeter gaan?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2002
    Locatie
    friesland
    Berichten
    1.733

    Standaard

    Ik heb er de hele avond op zitten rammen, hij ontstemt nauwelijks. Nogmaals, voor het geld perfect.

  10. #10

    Standaard

    Donkere vlekken in de lak van de top zul je er wellicht ook nooit uit krijgen, Frekie, het lijkt me immers om 'doorschuurvlekken' te gaan. Gefineerde (gelammeleerde) topjes worden vrij zeker door een vandikte bandschuurmachine gestoken, en dan gebeurd het wel eens dat hier of daar doorschuren voorkomt. Ofwel omdat de onderliggende lagen iets in dikte verschillen, ofwel omdat er stof of splinters onder de top terecht komen. Vooral het feit dat de donkere vlekken in dezelfde lijn lijken te liggen doen vermoeden dat het om een dergelijke 'hapering' gaat, die soms pas zichtbaar/benadrukt worden bij het aflakken. Vandaar misschien een 2de keus prijs?
    En laat ons eerlijk zijn, qua fineerkeuze (en fineervoegen) is dit niet meteen een schoolvoorbeeld.

    Maar, heel fijn dat jij wél verder luistert dan merk en/of specificaties, dat je meer hoort dan wat je weet. Kunnen er hier veel van leren..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top