Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    890

    Music Meer uit m'n gitaar halen: dikkere snaren?

    Ik heb een mooie akoestische gitaar die ik niet heel veel gebruik. Het gaat om een JA-500 jumbo model van Ibanez uit '84. Ik heb er 010 snaren op liggen, omdat ik die ook op m'n elektrische gitaren heb liggen. Echter, de laatste tijd gebruik ik de akoest wat vaker, en ik loop nu tegen een paar dingetjes aan.

    Ik heb het idee dat deze snaren niet alles uit de gitaar halen wat erin zit. Vooral als ik iets hoger op de hals speel, zo vanaf de 9de fret, heb ik moeite om een mooie ronde volle tone en krijgen, en mis ik een beetje sustain. Het geluid wordt zeg maar een beetje ielig. Spelen met een dik plectrum van ebben ipv een dun plastic flapje helpt al wat, maar daarbij lijk ik dan weer wat sustain in te leveren.

    Zijn dit problemen die te verhelpen zijn met bijvoorbeeld een setje 012, of ben ik gewoon te veel verwend door mijn superlevendige s-serie met dikke humbuckers en marshall buizen erachter?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Als je gewend bent aan .010, zal een setje .012 wel wennen zijn, schat ik zo.. Niettemin, het juist gekozen setje snaren zou je heel veel kunnen opleveren. Dikkere snaren brengen de boel wat meer in beweging, meer volume, tone en sustain.. Jumbo's hebben dat ook nodig, op de 1 of andere manier.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Standaard

    Gewoon een setje 0.12 erop leggen, je zal versteld zijn van het verschil in geluid. 0.10 is eigenlijk te dun voor een akoestische gitaar. Je zal waarschijnlijk wel de boel opnieuw af moeten stellen, de hogere spanning van de 0.12 snaren trekken de hals wat krommer. Dat het zwaarder speelt is echt een kwestie van wennen, je inspanning zal beloond worden!
    Een dikke streep is ook een lijn.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    890

    Standaard

    Tsja, ik hoef er toch niet op te kunnen shredder als een malle. Opnieuw afstellen is gen probleem. Ik ga het gewoon maar eens proberen.

  5. #5
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Ja, wat Hans zegt. 010 is echt heel erg licht voor een akoestische gitaar. 011 is wel het minste, 012 is standaard. Ik ben zelf net van 012 naar 011 overgeschakeld, maar dat is omdat mijn gitaar (een Martin HD28 kloon) wat te zwaar klinkt naar mijn smaak.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top