Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: wet/dry/wet ???????

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 mei 2003
    Locatie
    Lelystad
    Berichten
    137

    Standaard wet/dry/wet ???????

    Ik wil graag weten wat dat inhoudt en weet zeker dat er meerdere zijn die dit willen weten.
    Ben beginnend met rack-gear en ik kom elke keer deze term tegen, wat houdt het in. Ik weet dat het met geluidverdeling te maken heeft, maar wat precies???????????

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    311

    Standaard

    ja ik heb dat dus net ook gepost in de topic over poweramps.
    dus mensen met kennis van zaken: spreekt!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2001
    Locatie
    Twente
    Berichten
    2.054

    Standaard

    wet / dry / wet zegt het al.

    Wet = 100% effecten (dus geen droge signaal)
    Dry = 100% droog zonder welk effect dan ook (behalve pre-amp FX)

    Het is een complexe setup en kost ook veel (vooral je rug...) om dat te realizeren.

    Je hebt zo een betere controle over je geluid, je droge geluid word niet aangetast. En met wet/dry/wet heb je dus 2 wette cabinetten voor je stereo beeld.
    Je krijgt zo een heel breed geluid.

    Met w/d/w ben je line mixers nodig, een apparaat dat je hoofdsignaal slaved naar je FX en een extra poweramp.
    Kortom, voor de gewone kroeg spelende gitarist schiet je er niet veel mee op.
    Het is wel ontzettend mooi, maar je moet ook de ruimte hebben. Je moet toch wel een paar meter in't midden voor je boxen staan, je PA man moet 3 mics ervoor plaatsen.

    Ik ben ook geen expert in deze zaak, dat laat ik over aan Morris en Kokeleko. :razz:

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 mei 2003
    Locatie
    Lelystad
    Berichten
    137

    Standaard

    je bedoelt met dry, ook zonder de effecten van eventuele pedaaltjes, of alleen de effecten in combinatie met een mengtafel (compressor, gate, limiter etc)?? Want dan zou je dus een cleane gitaar horen en dat lijkt me toch behoorlijk storend, dus kan me haast niet voorstellen zonder enkel effect

    Het is me nu al een heel stuk duidelijker op bovenstaande puntje na. Thanks

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 november 2002
    Locatie
    moppelt
    Berichten
    1.822

    Standaard

    OK nog een keer, :-D Wet betekent dat je alleen je fx hoort, zoals delay/reverb/chorus, zonder het directe droge geluid.
    Dry betekent alleen je versteker of pre en poweramp combinatie droog hoort. En voor je droge amp kun je nog allerlei pedaaltjes zetten als je dat wilt.
    W/D/W setup is eigenlijk een droge amp ( Dry ), met links en rechts je fx( Wet L/R ).
    Voordeel ervan is dat je altijd je gortdroge gitaarsound hoort, en de fx in de ruimte mengen i.p.v. in je fx-loop.
    Om de fx te versterken moet je dan ook twee extra speakers en een stereo eindtrap erbij hebben.
    Eddy van Halen / Steve Lukather/ Mike Landau etc gebruiken deze setups.
    Het komt eigenlijk voort uit de periode dat er nog geen fatsoenlijke paralle fx-loops op de versterkers zaten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top