Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2008
    Locatie
    Weert
    Berichten
    2.015

    Standaard Happy Old Mandolinebanjo Day!

    Al een tijdje speel ik naast gitaar ook mandoline in een akoestische folkpunk / ska band, The Droeftoeters. Zoekend op marktplaats naar een banjo (die ik nog niet kan bespelen) stuitte ik op een mandolinebanjo, die ik deze week gekocht heb:


    Links de 'nieuwe' mandolinebanjo, rechts mijn 'oude' mandoline.

    Het gaat om een Ermelinda Silvestri (Catana, Italië) en zoals goed te zien is, zit er een klein scheurtje in het vel. Hiermee ga ik van het weekend naar een gitaarbouwer in de buurt (Charlee Guitars, Panningen) om het vel te laten vervangen en nieuwe snaren erop te laten leggen. Ik heb erover getwijfeld om dit zelf te doen, maar ik ben bang dat ik het hele ding dan sloop.

    Het hout en de metalen delen zien er nog erg goed uit, dus ik verwacht dat met een nieuw vel alles weer klinkt als een klokje
    9th Wonders! || The Droeftoeters
    Epiphone Sheraton II + Fender Jaguar + Danelectro '59 Dano + Parker P-38

  2. #2

    Standaard

    Zo'n banjoline klinkt in mijn ervaring niet bepaald als een klok Wel snoeihard, arme buren Een mandoline heeft al nauwelijks sustain, maar mandobanjo's nog minder. Vooral een heel kort, maar hard geluid als je aanslaat. Akoestisch nog harder is trouwens de kruising tussen een mandoline en een resonator. Met dezelfde sustainbeperkende genetische factor overigens... maar die zie je al helemaal zelden.

    Veel plezier ermee. Voor een punkband misschien nog best grappig. Meen zelfs dat David Lindley zo'n ding bespeelt op Jazz van Ry Cooder. Maar ja, je moet toch wat om boven zo'n leger des heils blaasorkestje uit te komen!

  3. #3

    Standaard

    Die mandoline ziet er trouwens erg mooi uit! Roundback?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2008
    Locatie
    Weert
    Berichten
    2.015

    Standaard

    In het ensemble van akoestische gitaren, ukelele, A-stijl mandoline, Turkse saz, trombone en percussie, zal het ploing-ploing van de mandolinebanjo wel een aanvulling zijn Sustain heb ik niet nodig; pingelen die hap! Aangezien een banjo wat hoog gegrepen is voor mij (momenteel geen tijd om dat te leren), lijkt me dit een goed alternatief.

    De mandoline is een jaren '60 Napolitaanse 'bowlback' mandoline van Ibanez. Klinkt nog erg mooi, maar de bowlback is niet handig om staand te spelen.
    9th Wonders! || The Droeftoeters
    Epiphone Sheraton II + Fender Jaguar + Danelectro '59 Dano + Parker P-38

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2008
    Locatie
    Weert
    Berichten
    2.015

    Standaard

    Op een zijnoot: ik ga vanmiddag naar de banjodokter om Mien van een huidtransplantatie te voorzien.
    9th Wonders! || The Droeftoeters
    Epiphone Sheraton II + Fender Jaguar + Danelectro '59 Dano + Parker P-38

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j3r03n Bekijk bericht
    Aangezien een banjo wat hoog gegrepen is voor mij (momenteel geen tijd om dat te leren), lijkt me dit een goed alternatief.
    'Goed alternatief'.
    Tja, dat klinkt als iemand die maar afziet van een Harley Davidson omdat een autoped wel betaalbaar is en bovendien toch ook twee wielen en een stuur heeft.....

    Begrijp me goed, een mandolinebanjo was het eerste instrument waar ik op kon spelen en het heeft mij zeker geen kwaad gedaan.
    Maar een echte 5 string is iets heel anders.
    De andere banjo-achtigen zijn allemaal daar van afgeleid. Een soort van fietsen met zijwieltjes, zodat je niet kunt omvallen....

    Het is soms wat wrang dat echt goede banjospelers in nederland (we hebben er hier zeker 5!) nooit bij een groot publiek bekend zijn geworden, terwijl marginale prutsers zoals die gast van Mumford & Zo (als dat mijn voorbeeld was geweest, dan was ik er echt nooit aan begonnen ) wel exposure krijgen.

    Zo'n beetje alsof iedereen helemaal uit z'n dak zou gaan over mijn (ik rotzooi maar wat aan) elektrische gitaarspel tijdens mijn derde wereldtournee, terwijl Jan Akkerman ondertussen nog steeds op z'n zolderkamer zit te pingelen.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2008
    Locatie
    Weert
    Berichten
    2.015

    Standaard

    Om dan toch maar met iets positiefs verder te gaan (toch bedankt RB ), de mandolinebanjo is voorzien van een nieuw vel en nieuwe snaren. Er hoefde verder gelukkig niets aan te gebeuren en ze is 100% bespeelbaar. De actie is wat hoog, maar de volgende keer komt er een iets dunner setje snaren op (nu .010) wat de hals misschien iets laat vieren. Er schalt al genoeg folkpunk (en een beetje bluegrass) door de kamer hier.

    Bovendien, blijde RB-1, zei ik:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j3r03n Bekijk bericht
    Aangezien een banjo wat hoog gegrepen is voor mij (momenteel geen tijd om dat te leren), lijkt me dit een goed alternatief.
    Ik zit midden in mijn afstudeerproject, maar als alle hectiek achter de rug is, komt er hopelijk eens een 5-snarige (echte) banjo en krijg ik die techniek onder de knie.
    9th Wonders! || The Droeftoeters
    Epiphone Sheraton II + Fender Jaguar + Danelectro '59 Dano + Parker P-38

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard geen smileys

    Ik zie dat er geen enkele smiley in mijn antwoord is terecht gekomen.
    Zo komt het wat zuur over, wat niet de bedoeling was.
    Ik doe normaal wel aan zelf relativering...

    En weer geen smileys????
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2008
    Locatie
    Weert
    Berichten
    2.015

    Standaard

    Om het goed te maken:


    Sugar Lee Hooper met een mandoline.
    9th Wonders! || The Droeftoeters
    Epiphone Sheraton II + Fender Jaguar + Danelectro '59 Dano + Parker P-38

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Kijk nou toch... Een Ibanez 529.
    Was mijn eerste echte mandoline. (1981)
    Had weinig laag, maar was onverslaanbaar bij opnames, pas overtroffen door mijn Gibson A5-L die ik ook al weer 18 jaar heb....

    Zo klonk dat ding in 1990 (Intro, break na 3:00 en eind): http://www.hangoutstorage.com/jukebo...usicID%3D28909
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top